BRIEVEN i OVER... O NAAR MOESSON MET HET OPENBAAR VERVOER Weegbree Reigers N.a.v. het artikel Weegbree in Moesson no. 8 nog het volgende: Weegbree wordt in Indië (dacht ik) daon oerat genoemd en heb ik het hier in Nederland als volgt gebruikt. In de ja ren vijftig kreeg ik een bromfiets-onge luk, waarbij ik mijn knie ernstig kneusde. Dokter erbij: advies: "Gewoon met wa ter kompressen". Onze Indische buur vrouw: "Niets krompressen, ik zoek op het weiland wel wat daon oerat (ronde weegbree)". En kort daarop kwam ze met de vers geplukte bladeren. Die wer den gewassen en vervolgens in een toemboekan tot moes gekneusd. Dit moes werd op de kneuzing gesmeerd en een verbandje eroverheen. Enig nadeel de huid werd iets groenig door in werking van het bladsap. Als de dokter voor controle zou komen, even ervoor de groene aanslag wegwassen. Dokter: "Het gaat goed vooruit hè". "Ja, hoor!" (maar niet door het watercompressen, dacht ik). Na ruim een week kon ik weer lopen. L.B. In Moesson no. 7 - 15/1-'92 staat iets over "Vogels voeren" door L.D. Prima, op een ding na. Ik kan me niet voorstel len, dat de vogelbescherming ook vis afval voor de reiger noemt. Een reiger is een visser en als we - vooral de jonge reigers - de winter doorhelpen met vis afval is hij in het voorjaar vergeten hoe hij zelf aan eten moet komen. Hij wordt dan te afhankelijk van de mensen en vist dus zelf niet meer. Het resultaat: de hongerdood. 's Zomers als men op vakantie is, staat hij maar zieligjes te bedelen op zijn vaste voederplek waar dan niemand aanwezig is. Vooral de jonge reigers hebben dan niet geleerd voor zichzelf te zorgen. Dus - voor hun eigen bestwil: voer de reigers niet! In de dierenwereld geldt de wet van de sterkste. Hoe graag we ook wil len "moederen" het is misplaatst mede lijden. Laat de reigers op eigen kracht en kunde sterk en volwassen worden, dan overleven ze vele winters. L.T. STAALENHOEF-KLEEVENS Naschrift: Schrijfster heeft natuurlijk gelijk: winter hulp leidt tot hongerdood in de zomer. Alhoewel, hoeveel Nederlanders kopen hoeveel verse niet-schoongemaakte vis en hoeveel afval bereikt hoeveel reigers. Hoeveel strenge winters met bevroren sloten hebben we de laatste jaren nog gehad? Ik ben ook niet zo voor het voederen van dieren in dit weldoorvoede land. Dat is een soort onnodige subsidie ver strekken. Dus reigers: vis het voortaan zelf maar uit hoor! L.D. Naar het Statenkwartier rijden trams 7,8,10,1 Ibussen 4,14,23. Vanaf Centraal Station: Tram 6 of bus 25 richting Centrum, bij de Bijenkorf (Grote Marktstraat) over stappen op tram 10 richting Statenkwar tier, uitstappen hoek Frederik Hendrik laan/Prins Mauritslaan (om de hoek is Moesson). U kunt ook met tram 7 tot de hoek Scheveningseweg/Frankenslag en één halte met bus 14 tot het Prins Mauritsplein (of vijf minuutjes lopen). Vanaf Station Holland Spoor: Tram 8 richting Congresgebouw, uit stappen hoek Frederik Hendriklaan/Prins Mauritslaan (om de hoek is Moesson) Automobilisten die graag de "rode golf' willen berijden moeten, komende vanaf Utrecht/Amsterdam de borden Kijkduin volgen, het Hubertus Viaduct over, het Indisch Monument voorbij, bij het tweede stoplicht (Scheveningseweg) rechts en bij het volgende stoplicht (Frankenslag) links, weg volgen tot Prins Mauritslaan (na circa 500 m.), links op de hoek is Moesson. M.B. fjjfcm'é -js. 'Tl J De gemeente Den Haag heeft als geen andere het "autootje-pesten" tot een kunst verheven: metersbrede fietspaden daar, waar gemiddeld een fietser per maand voorbijkomt, kruispunten waar alle stoplichten tegelijkertijd op rood staan, gecompliceerde systemen van eenrichtingswegen, verkeerspaaltjes en - drempels en "bussluizen" waardoor de meeste adressen slechts via sluiproutes te bereiken zijn en een ingenieuze syn chronisatie van stoplichten waardoor een "rode golf' ontstaat waar de "groene" van Eindhoven een puntje aan kan zuigen. Bovendien zijn trams en bus sen voorzien van een "override" schake laar waarmee ze vrij baan verkrijgen bij kruispunten. Dus als het rode stoplicht, waar je vijf minuten knarsetandend voor hebt staan wachten, eindelijk op groen springt, maar zo snel weer op rood, dat je geen tijd hebt om je gaspedaal in te trappen, dan kan je er donder op zeggen dat even later een paar trams triomfan telijk voorbij denderen met gezichten achter de ramen die sadistisch lijken te lachen. Nu zal er ongetwijfeld een ge gronde reden bestaan voor al deze ergernis. Per slot van rekening moet de belachelijke aanwas van auto's ein delijk eens een halt toegeroepen worden, maar ik persoonlijk heb dan liever een rechttoe-rechtaan rij verbod dan zo'n laf ontmoedigings beleid. Hoe het ook zij, u doet er steeds verstandiger aan gebruik te maken van het openbaar vervoer wanneer u bijvoorbeeld weer eens bij Moesson wilt langswippen. Het traject van tram 8 is inmiddels door getrokken tot in het Statenkwartier, dus u kunt nu ook vanaf station Hol land Spoor van deur tot deur met de tram. Weinig ergernis en milieuvriendelijk. 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 19