BRIEVEN i
OVER...
O
NAAR MOESSON MET HET OPENBAAR VERVOER
Weegbree
Reigers
N.a.v. het artikel Weegbree in Moesson
no. 8 nog het volgende:
Weegbree wordt in Indië (dacht ik)
daon oerat genoemd en heb ik het hier
in Nederland als volgt gebruikt. In de ja
ren vijftig kreeg ik een bromfiets-onge
luk, waarbij ik mijn knie ernstig kneusde.
Dokter erbij: advies: "Gewoon met wa
ter kompressen". Onze Indische buur
vrouw: "Niets krompressen, ik zoek op
het weiland wel wat daon oerat (ronde
weegbree)". En kort daarop kwam ze
met de vers geplukte bladeren. Die wer
den gewassen en vervolgens in een
toemboekan tot moes gekneusd. Dit
moes werd op de kneuzing gesmeerd en
een verbandje eroverheen. Enig nadeel
de huid werd iets groenig door in
werking van het bladsap. Als de dokter
voor controle zou komen, even ervoor
de groene aanslag wegwassen. Dokter:
"Het gaat goed vooruit hè". "Ja, hoor!"
(maar niet door het watercompressen,
dacht ik). Na ruim een week kon ik
weer lopen.
L.B.
In Moesson no. 7 - 15/1-'92 staat iets
over "Vogels voeren" door L.D. Prima,
op een ding na. Ik kan me niet voorstel
len, dat de vogelbescherming ook vis
afval voor de reiger noemt. Een reiger is
een visser en als we - vooral de jonge
reigers - de winter doorhelpen met vis
afval is hij in het voorjaar vergeten hoe
hij zelf aan eten moet komen. Hij wordt
dan te afhankelijk van de mensen en vist
dus zelf niet meer. Het resultaat: de
hongerdood.
's Zomers als men op vakantie is, staat
hij maar zieligjes te bedelen op zijn vaste
voederplek waar dan niemand aanwezig
is. Vooral de jonge reigers hebben dan
niet geleerd voor zichzelf te zorgen. Dus
- voor hun eigen bestwil: voer de reigers
niet! In de dierenwereld geldt de wet
van de sterkste. Hoe graag we ook wil
len "moederen" het is misplaatst mede
lijden. Laat de reigers op eigen kracht en
kunde sterk en volwassen worden, dan
overleven ze vele winters.
L.T. STAALENHOEF-KLEEVENS
Naschrift:
Schrijfster heeft natuurlijk gelijk: winter
hulp leidt tot hongerdood in de zomer.
Alhoewel, hoeveel Nederlanders kopen
hoeveel verse niet-schoongemaakte vis
en hoeveel afval bereikt hoeveel reigers.
Hoeveel strenge winters met bevroren
sloten hebben we de laatste jaren nog
gehad?
Ik ben ook niet zo voor het voederen
van dieren in dit weldoorvoede land.
Dat is een soort onnodige subsidie ver
strekken.
Dus reigers: vis het voortaan zelf maar
uit hoor!
L.D.
Naar het Statenkwartier rijden trams
7,8,10,1 Ibussen 4,14,23.
Vanaf Centraal Station:
Tram 6 of bus 25 richting Centrum, bij
de Bijenkorf (Grote Marktstraat) over
stappen op tram 10 richting Statenkwar
tier, uitstappen hoek Frederik Hendrik
laan/Prins Mauritslaan (om de hoek is
Moesson). U kunt ook met tram 7 tot
de hoek Scheveningseweg/Frankenslag
en één halte met bus 14 tot het Prins
Mauritsplein (of vijf minuutjes lopen).
Vanaf Station Holland Spoor:
Tram 8 richting Congresgebouw, uit
stappen hoek Frederik Hendriklaan/Prins
Mauritslaan (om de hoek is Moesson)
Automobilisten die graag de "rode golf'
willen berijden moeten, komende vanaf
Utrecht/Amsterdam de borden Kijkduin
volgen, het Hubertus Viaduct over, het
Indisch Monument voorbij, bij het
tweede stoplicht (Scheveningseweg)
rechts en bij het volgende stoplicht
(Frankenslag) links, weg volgen tot Prins
Mauritslaan (na circa 500 m.), links op de
hoek is Moesson.
M.B.
fjjfcm'é
-js. 'Tl J
De gemeente Den Haag heeft als geen
andere het "autootje-pesten" tot een
kunst verheven: metersbrede fietspaden
daar, waar gemiddeld een fietser per
maand voorbijkomt, kruispunten waar
alle stoplichten tegelijkertijd op rood
staan, gecompliceerde systemen van
eenrichtingswegen, verkeerspaaltjes en -
drempels en "bussluizen" waardoor de
meeste adressen slechts via sluiproutes
te bereiken zijn en een ingenieuze syn
chronisatie van stoplichten waardoor
een "rode golf' ontstaat waar de
"groene" van Eindhoven een puntje aan
kan zuigen. Bovendien zijn trams en bus
sen voorzien van een "override" schake
laar waarmee ze vrij baan verkrijgen bij
kruispunten. Dus als het rode stoplicht,
waar je vijf minuten knarsetandend voor
hebt staan wachten, eindelijk op groen
springt, maar zo snel weer op rood, dat
je geen tijd hebt om je gaspedaal in te
trappen, dan kan je er donder op zeggen
dat even later een paar trams triomfan
telijk voorbij denderen met gezichten
achter de ramen die sadistisch lijken te
lachen. Nu zal er ongetwijfeld een ge
gronde reden bestaan voor al deze
ergernis. Per slot van rekening moet
de belachelijke aanwas van auto's ein
delijk eens een halt toegeroepen
worden, maar ik persoonlijk heb dan
liever een rechttoe-rechtaan rij
verbod dan zo'n laf ontmoedigings
beleid. Hoe het ook zij, u doet er
steeds verstandiger aan gebruik te
maken van het openbaar vervoer
wanneer u bijvoorbeeld weer eens
bij Moesson wilt langswippen. Het
traject van tram 8 is inmiddels door
getrokken tot in het Statenkwartier,
dus u kunt nu ook vanaf station Hol
land Spoor van deur tot deur met de
tram.
Weinig ergernis en milieuvriendelijk.
19