behalve het kunstaspect wordt ook het functionele aspect uitvoe rig belicht. Want uiteindelijk wil men toch ook wel weten welke betekenis deze voorwerpen heb ben gehad, welke rol ze in de sa menleving vervulden, waarom er mens- of dierfiguren op werden afgebeeld, of wat de diepere zin van de siermotieven was, die erop zijn aangebracht. Het blijkt, dat aan deze grote variatie aan ver schijningsvormen en kunstzinnige uitingen een heel specifiek eigen wereldbeeld ten grondslag ligt, dat al deze volken in wezen met el kaar delen. Zo ergens, dan is de Indonesische zinspreuk Bhinneka Tunggal Ika: eenheid in verschei denheid, wel hier op zijn plaats. En als u van huis uit niet zo erg ver trouwd bent met de culturen van Indonesië en dus ook deze geeste lijke achtergronden niet kent, dan zijn er nog altijd de overzichte lijke, inleidende teksten op de wanden der zalen, om u een heel eind op weg te helpen. Zij vormen de rode draad, die de verschil lende regio's op uw ontdekkings tocht met elkaar verbindt. In elke zaal zijn bovendien plastic mapjes voorhan den, waarin u over ieder opgesteld voorwerp de nodige informatie kunt vin den. Enkele belangrijke gemeenschappelijke kenmerken, die men in de culturen van deze volken kan onderscheiden zijn bij voorbeeld: de vooroudergodsdienst, waarbij de mythische voorouders of clanstichters, de adat hebben ingesteld: het geheel van traditionele regels en ge bruiken waar men zich aan moet houden Bronzen Dongson keteltrom. Eiland Sangeang. Meisje met padung-padung oorsieraden en gouden halssieraad. Karo-Batak, ca. 1930. opdat er voorspoed en vruchtbaarheid zal zijn. De rechtstreekse oudste manne lijke afstammeling van het dorp is tevens het dorpshoofd, dat toeziet op de juiste naleving van de adatregels, daarin bijge staan door de dorpsoudsten. Het wederkerigheidsprincipe, dat aanduidt, dat alles in de levensordening altijd in evenwicht moet zijn, komt tot uiting in het huwelijkssysteem, waarbij twee verwantengroepen via bruid en bruide gom een vaste relatie met elkaar aan gaan. Deze wordt bekrachtigd door een ceremoniële geschenkenruil: de fami lie van de bruid schenkt vrouwelijke goederen zoals weefsels en voedsel van het land; de familie van de brui degom schenkt mannelijke goederen, metalen voorwerpen zoals wapens en gouden sieraden. Tegengestelde krachten in de natuur worden gezien als elkaar aanvullende tegenpolen, die samen een eenheid vormen, waardoor het kosmische evenwicht gehandhaafd blijft: lucht (neushoornvogel) - water (slang, kro kodil); licht (zon) - donker (maan); mannelijk (regen) - vrouwelijk (aarde); bovenwereld - mensen wereld; enz. Het is de taak van de priester om met zijn bovennatuur lijke gaven en magische kennis deze krachten tijdens het ritueel steeds weer met elkaar in evenwicht te brengen om zodoende de gemeen schap voor allerlei mogelijk onheil te behoeden. Krijger in vol ornaat. Nias. Het offer speelt hierbij een grote rol, zoals het buffeloffer maar bijvoorbeeld ook het koppensnellen. Uit archeologi sche vondsten blijkt, dat vele levende cultuuruitingen nog uit de late steentijd dateren, die bekend was om zijn megalietencultuur: grote stenen beelden, sarcofagen, grafmonumenten of offer plaatsen in de vorm van reuzenvaar- tuigen midden op het dorpsplein. Ook de latere bronscultuur, die zich tussen 600 v. Chr. - 100 na Chr. in Dongson in Noord-Vietnam ontwikkelde en zich van daaruit over de Indonesische eilanden verspreidde, heeft zijn sporen tot in de huidige Indonesische culturen achterge laten. Tegen deze - overigens zeer summier geschetste - achtergrond beginnen de tentoongestelde voorwerpen meer sa menhang te vertonen, waardoor een be ter begrip mogelijk wordt en men er niet meer zo vreemd tegenaan zal kijken. Laat ik hier volstaan met slechts enkele van de vele hoogtepunten te noemen, die er te zien zijn. In de eerste zaal stuit u al direct op een kolossale bronzen keteltrom, die uit een stuk werd gego ten. Afkomstig uit Dongson, werd deze trom ver van zijn land van oorsprong, in 1937 aangetroffen op het eiland Sange ang ten oosten van Sumbawa. De twee meer dan levensgrote houten beelden met gevorkte hoofdtooi en opstaande penis (als krachtig afweersymbool) van- (lees verder volgende pagina) 37

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 37