O Nieuwe gezichten Didi konden kennismaken betekenen een officiële Nederlandse erkenning en waardering voor Tjalie Robinson en Vincent Mahieu, zoals men hem in li teraire kringen het best kende. Initiatieven tot deze "Tjalie Robin- son-dag" kwamen van de Gelderse Culturele Raad en het Literair Café in Nijmegen. Ria Roerdink en Huub Jansen die het materiaal en de infor matie verzamelden voor deze be zienswaardige expositie komt een woord van lof toe. Een gedenkwaardige dag die, mede door de presentatie van Tjalie's nieuwste boek, "Didi in Holland", prachtig aansloot op de Indische Boekenweek. Ik ben er nog niet uit. Ik zit met een behoor lijk aantal vraagtekens. Maar dat geeft niet want dan houd je wat om over na te denken. Ik heb het over het net verschenen boek "Didi in Holland", gebundelde columns van Tjalie Robinson in een Nederlandse krant. Te zijner tijd hoop ik op dit bijzondere boek (verkrijgbaar bij Moesson, prijs 19,50) terug te komen. Voor nu wil ik alleen deze regel uit het boek stelen blz. 28): "Je had erkenning (zo niet respectering) voor je bruine kleur moeten vragen. Je had die moeten EISEN." En dat is waar, nog steeds: Indo moet nog steeds respect eisen, want respect voor zijn denken en voelen krijgt hij niet. Dat merkt Indo elke keer als hij zijn mond open doet om zijn mening te geven of om te vertellen wat hem beweegt. En dat openen van de mond kan gebeuren in een vergadering, in een relatie, in een boek of waar ook. Men is nog niet gewend dat Indo zijn mond open doet. Maar men zal eraan wen nen. Meer nog: men zal luisteren en men zal respect tonen voor de mening van Indo. Omdat Indo respect eist. RB. milrerx. CdiStopoliE PAfensnooJ> Madeleine Mag ik u voorstellen aan Madeleine Gabeler (34) en Liesbeth Steur (42), nieuwe medewerksters van Moesson. Meer nog: mag ik uw vertrouwen voor deze twee Indische meisjes die vanaf I maart jl. dagelijks meewerken aan het samenstellen van Moesson, het behandelen van post, het beantwoorden van de telefoon, het staan in de winkel en nog een aantal zaken die verricht moeten worden om Moesson in stand te houden. Met de komst van Madeleine en Liesbeth (en met de eerdere terugkomst van Vivian (38) is de gemiddelde leeftijd van de Moessonmedewerkers behoorlijk verlaagd en het belangrijke daarvan is, dat Moesson een kern heeft die nog lang kan func tioneren. De continuiteit is zogezegd gewaarborgd. Of Moes son ook financieel het hoofd boven water kan houden, is iets anders: daarvoor blijft nodig dat voldoende mensen de moeite willen nemen om een abonnement te nemen. Niettemin, de zerzijds blijft gewerkt worden aan het voortbestaan. Overigens komen er niet alleen nieuwe mensen, er gaan ook oude bekenden weg. Mark Boon heeft het bedrijf verlaten en hoewel hij altijd beschikbaar blijft om een helpende hand te bieden, is het hier toch de plaats om hem Dank te zeggen voor het vele, en het was veel, dat hij voor Moesson heeft gedaan. En tot slot: het hele gebeuren bij Moesson is een kwestie van werken. Arbeid die wordt verricht door mensen die in dienst zijn bij Tjalie Robinson B.V. Het zijn dus geen kabouters die gratis en voor niets 's nachts alles in elkaar zetten. Ik zeg dit een beetje snibbig omdat door sommigen nog altijd gedacht wordt dat Moesson zo maar iets is dat door een paar mensen zo maar even voor de lol wordt gedaan. Dat laatste is tot op zekere hoogte zeker waar, maar het is wel verdraaide serieus en hard werken. En niemand die er rijk van wordt. Dat is de bedoeling ook niet, wie bij Moesson komt werken weet wat die begint. Maar de tijd moet voorbij zijn dat luchtigjes over Moesson wordt gesproken als iets dat er altijd was, dat er al tijd zal zijn, dat niets kost en waar je niets voor hoeft te doen. Abonnementen mensen, Moesson heeft abonnees nodig. Men sen die Moesson willen lezen èn voor Moesson willen betalen. Te weinig abonnees, te weinig geld, einde Moesson. Nieuwe gezichten of geen nieuwe gezichten. RALPH BOEKHOLT Liesbeth

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 5