In deze technologisch hoog ontwikkelde tijd is er van zelfsprekend ook veel veranderd in de wijze van ver voer. Onder andere is de stoomtrein vervangen door de dieseltrein of soms de electromagnetische trein; dubbel dekkervliegtuigen hebben plaats gemaakt voor jumbojets; een van de laatste snufjes is een zeilboot met drukknopbediening. M UI B B O B» B E Deze vernuftige en geriefelijke vervoer middelen vindt men in de ontwikkelde Westerse landen. Daarentegen handha ven enkele landen nog obsolete trans port-machines; zo zijn er nog vele stoomtreinen in China, vooral op de toeristische lijnen. In ontwikkelingslanden staat het anders. Hoewel ze geleidelijk verdrongen wor den, ziet men in Indonesië nog geregeld betjaks, tjikars en grobaks. De grote ste den zijn praktisch vrij van deze antieke vervoermiddelen - men kan ze terugvin den in kleine steden en in het binnen land. In de buurt van suikerfabrieken en houtstapelplaatsen zijn bijvoorbeeld lorries gemakkelijk te vinden. Deze lorries worden gedeeltelijk getrokken door kleine locomotieven en gedeeltelijk door mankracht geduwd. Op overbe volkt Java kan men zonder moeite krach ten vinden voor dit soort grof werk. Deze lorrie-duwers of lorrie-mannen worden koelie dorong genoemd. We gaan wat meer vertellen over het wel en wee van zo'n eenvoudige, maar blijkbaar nog onmisbare lorrieman. Het is gebaseerd op een reportage in "Suara Merdeka" van 24 oktober 1991 De lorrieman in casu heet Wajib - hij is 56 jaar oud en woont in desa Ngelam- bangan, district Temayang, regentschap Bodjonegoro. Toen de reporter hem opzocht, was het weer erg heet en droog vanwege de strenge droge tijd. Ondanks de helse hitte blijft Wajib on verstoorbaar zijn strijdkreet roepen: "holopis kuntul baris, holopis kuntul baris!". Deze yell helpt hem en zijn mede-koelies om onvermoeibaar hun zwaarbeladen lorrie voort te duwen. Zo'n lorrie volbeladen met balken djatihout heeft een bruto-gewicht van ongeveer drie ton. De oude taaie Wajib, zwartgebrand, ziet er niet sterk uit, is wel pezig. Desondanks blijft hij, in sa menwerking met mede-koelies, gestadig voortduwen, terwijl het zweet in straal tjes langs zijn lichaam stroomt en zijn kolor-broek nat maakt. De toeschouwer krijgt de indruk dat dit werk een zware wissel trekt op de spierkracht van de duwers. Doch Wajib trekt zijn schouders op en zegt: "Niet veel zaaks" en vertelt dat hij al veertig jaren dit werk heeft verricht. Van het Boswezen in Bodjonegoro heeft hij niet lang geleden een blijk van waardering ontvangen voor deze prestatie. Verder zegt hij dat het duwen van een hout lorrie het enige baantje is dat hem ligt. Hiermee verdient hij zijn dagelijkse bo terham of beter gezegd de dagelijkse kendil rijst. Hij kan in de behoeften voorzien van zijn gezin met vijf kinderen en vijf kleinkinderen. Deze grote groep mensen en mensjes wonen nog met hem samen in één huis. Zijn kinderen en kleinkinderen werken ook als koelie dorong. Ze zouden liever landbouwers zijn, maar er is geen geld gende daling. Dus zo erg zwaar is het niet, zegt Wajib. De lorrie-koelies beginnen vroeg in de ochtend met hun werk; ze verdienen zes duizend rupiah per kubieke meter. Hierbij is inbegrepen het opladen van balken op de lorrie, het vervoeren en het afladen van de stammen op de hout stapelplaats. Er gaan ongeveer vier kubieke meter in een lorrie, die door vier tot zes mannen geduwd wordt. Gemiddeld verdienen ze per persoon vier tot vijf duizend rupiah per dag. De koelie-dorong verdient meer dan een landbouw-koelie, die ge- middeld duizend rupiah per dag maakt. Het operatie-ter rein van de lorriemannen wordt wel ge regeld verplaatst: ze volgen namelijk de werkploegen die de bomen omkappen. Hoe dan ook, het lot van de koelie- dorong is beter dan dat van een land- bouwwerker.Het Boswezen te Bodjo negoro beheerst een gebied van meer dan vijftig duizend hectare. Ze verwach ten een productie van 54.750 kubieke meter ter waarde van 15,4 miljard rupiah. Meer dan tachtig procent van het C<5> m om een sawah te kopen. Dus dan maar in de voetstappen van hun vader treden en lorrieman worden. Zo op het eerste gezicht lijkt het alsof voor het doen rollen van een volbeladen twee-tons lorrie, Superman-achtige energie nodig is. Dat is niet helemaal waar zeggen de lorriemannen. De rail- baan is namelijk zo aangelegd dat er zachtglooiende hellingen en dalen zijn. Dientengevolge kan zo'n zware houtlorrie met een fikse vaart een daling afrollen. De daaropvolgende stijging wordt dan met de overblijvende snelheid plus mankracht genomen tot de vol- 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 21