POIRRIÉ'S PEKIKELEN De Volendam Zit je een keer te grasduinen in je op een oudheidkundig museum lijkende ei gen hoekje, vind je daar plotseling een oud boekje. De omslag is verdwenen en de paar pagina's die het goedkoop uitge voerde gevalletje telt zijn vergeeld, maar de tekst is nog goed leesbaar. Even be kruipt je het wegwerpgevoel van de voorjaarsschoonmaak, maar dan treft je de kop van het artikel op de met -3- ge merkte eerste pagina: "Ten afscheid". Wakker geworden besef je, dat je het boekje hebt teruggevonden dat destijds alle opvarenden van de Volendam bij wijze van afscheid kregen. Je schuift alle rommel opzij en slaat aan het lezen. De eerste bijdrage is van de It kol. J. Th. van Weeren, van half december 1950 tot half januari 1951 C.O.T. aan boord van de Volendam. Het artikel is bedoeld als een soort welkomstwoord. Dat haal je uit de eerste regels: "Nu binnen enkele dagen de Nederlandse kust in zicht komt, acht ik het een voorrecht de eer ste te kunnen zijn om U hartelijk wel kom te kunnen heten in het nieuwe land, dat voor velen Uwer toch zo geheel nieuw is..." Overste van Weeren gaat veel verder. Hij laat zijn welkomstwoord begeleiden door allerlei welgemeende raadgevingen, die allemaal heel sympa thiek overkomen. Die man wist waar over hij sprak, omdat hij Oost en West terdege kende en oog had voor de vele problemen waarvoor de opvarenden zich gesteld zouden zien. Met een "Het ga U allen wel" sluit hij zijn artikel af en maakt plaats voor meer op het schip zelf gerichte kost. Echt voer voor liefhebbers van de oceaanstomers uit die tijd. De naam van de schrijver staat er niet bij, maar mogelijk was het een dame, want "bij het ronddolen over het schip werden manhaftig bordjes getrotseerd waarop 'Alleen voor Heren' stond geschreven". Misschien was het ook gewoon een vent die zichzelf geen heer vond, maar dat maakt verder niets uit, want de verzamelde gegevens zijn in drukwekkend. Je schrikt zelfs even als je leest, dat "onze" Volendam als zusters chip van de Veendam te Glasgow het le venslicht aanschouwde op 6 juli 1922, wel op de kop af 4 jaar eerder dan jijzelf in de Oost, maar je telefoonnummer is evengoed 1922. Iets verderop komen de getallen pas goed los. Zo blijkt de Vol endam 175 meter lang en 20 meter breed te zijn geweest. Met een gewicht van 15.434 bruto registerton en een grootste diepgang van 9.89 meter wist de taaie dame een snelheid te bereiken van 14 knopen, of ongeveer 25 kilome ter per uur. De twee grote scheeps schroeven maakten dan rond 90 om wentelingen per minuut en het brand stofverbruik was over de gehele dag ge nomen ruim 100 ton olie. De schroeven hadden overigens een 9-delige as van 90 meter lengte en werden aangedreven door een 3750 pk opleverende stoom turbine. Wat dat betekende kon je goed horen en voelen als de schroeven bij zwaar weer gedeeltelijk boven water werden getild. Naast 6 ruimen beschikte de Volendam over 8 dubbele bodem tanks, waarvan 4 voor water en 4 voor olie. Haar permanente ballast bestond uit 4.653.280 kg zand, ijzer en olie. Alsof je een emmer leeggooit! Voorts was zij voorzien van 19 waterdichte- en 6 branddeuren. Op de diverse dekken la gen 39 reddingsboeien, 28 reddingsbo ten met een totale capaciteit van 1777 opvarenden, 5 sloepen voor 410 opva renden en tenslotte nog 87 vlotten, die 2705 personen konden herbergen. Het oorlogsverleden van de Volendam was ook niet misselijk. Op dinsdag 27 augus tus 1940 vertrok zij om 08.00 uur voor een reis van Liverpool naar New York. Aan boord waren 600 passagiers, gro tendeels kinderen met hun verzorgsters, en een bemanning van 273 koppen. Om 23.00 uur werd het schip bij ruwe zee gang door een geniepige U-boot te pak ken genomen. Een torpedo boorde zich in het voorschip en zette de ruimen C-l en C-ll onder water. Op de uitgezonden noodsignalen reageerden 3 schepen. Alle passagiers en een deel van de bemanning konden met sloepen op de te hulp geko men schepen worden overgezet. Later werd alleen purser Rijk Baron vermist. Vermoedelijk is hij bij het overstappen overboord gegaan en verdronken. Pas op maandag 2 september te 07.30 uur kon het op sleeptouw genomen schip in de Karnes Bay aan de wal gezet worden. Het vergeelde boekje vermeld ook, dat de Volendam ook het eerste Neder landse schip was dat met een radar-in stallatie uitgerust werd. In februari 1950 kreeg zij zelfs de beschikking over het toen hypermoderne RCA-systeem. Hier mee kon het "meest zeevaste schip van de Nederlandse koopvaardij" alles op scherm krijgen dat zich binnen een straal van 20 mijl bevond. Saillant detail van de levensloop van de taaie dame is, dat zij in Amerika vermaardheid verwierf als "studentenboot". Van 1948 tot en met 1950 vervoerde zij namelijk meer dan 15.000 studerende Yanks van en naar Nederland. Maar als dame had zij ook haar geraffineerde foefjes, want de ach terste van haar schoorstenen diende als waterreservoir en werd tevens gebruikt als ventilator voor de machinekamer. Al lemaal gegevens van een prachtig schip, dat eens met volle stroom mee 20 mijl per uur haalde. Het enige dat bij mij nog steeds de gal doet overlopen, is de ge dachte aan corned-beaf. Daarvan kregen wij meer voorgeschoteld dan die dame aan zand, ijzer en olie in haar perma nente ballast had. Wat er precies van haar geworden is weet ik niet. Wel, dat zij nog een keer emigranten naar Austra lië of Canada heeft gebracht en daarna tot anoniem schroot is verwerkt. Een droevig einde voor zo'n schoonheid. Wie weet zijn ze zelfs nog verder gegaan en hebben ze van al dat schroot een paar duizend Toyotaatjes of Hondaatjes gemaakt. Die Japanners zijn verschrikke lijk handig en kunnen alles gebruiken, maar dat wisten we lang geleden ook al. 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 13