BIJ DE VOORPLAAT IK GEEF TOE ABONNEMENTENADMINISTRATIE VERHUIST Inderdaad, hartstikke gek, niet alleen wie Moesson lees maar ook wie in Moesson schrijfd. Die gekke Indische mensen met hun Moesson en tempo doeloe verhalen! Die gekke Moesson die niet meer zo nostalgisch is als vroeger! Die gekke vent met zijn ingezonden brief in de krant! Die gekke vrouw die op de televisie deed alsof ze alles wist! Die gekke schrijver met zijn boek over hoe het was! Die gekke actrice in Indonesië! En op de redactie van Moesson zijn ze ook niet goed bij hun hoofd om zich dag in dag uit, soms 's avonds of in het weekend met Indische zaken bezig te houden. 033 -611 611 We wonen toch in Nederland? Dus bo terkoek of kletskoppen bij de koffie ver keerd, rijst in de tomatensoep op zon dagmiddag en willen we iets anders eten dan Hollandse pot dan gaan we naar de Italiaan, de Griek, de Joegoslaaf of halen we wat bij de... de Chinees... de toko? Zou 'de Chinees' en zouden er toko's geweest zijn als Indië niet Nederlands was geweest? Als die eilanden daar ginds, rond de eve naar, nooit wat te maken hadden gehad met Nederland dan was het simpel: dan bestond zoiets als Indisch Nederland niet. Gemakkelijk toch, voor Nederland? Prins Diponegoro had zich dan niet druk hoeven te maken, Nederland had geen soldaten hoeven te werven voor die op standige lui overzee, Javaanse vorsten hadden door kunnen regeren of zouden op een gegeven moment misschien van hun troon gestoten zijn, Japan had zich zonder meer van olievoorraden op Java of Sumatra kunnen bedienen. Geen Nederlandse aanwezigheid in Zuid-Oost Azië zou betekenen geen sol daten voor het Oost-Indisch leger, geen relaties met de oorspronkelijke bewo ners van die eilanden, geen Indo's, geen Gouveneurs-Generaal, residenten, assis tent-residenten. Geen koffie-, rubber-, thee- of suikerondernemingen, geen be stuursambtenaren, geen toeans en geen baboes of koelies. Geen Batavia, Buiten zorg of Weltevreden en ook geen konfrontasi, lem of kantor pos (dan giro). Nederland had zich dan alleen met de strijd tegen Duitsland hoeven bezig te houden in de jaren veertig en niemand had Java of een ander eiland hoeven te verlaten om zich in Europa voor Neder land in te zetten. Er waren dan geen kampen verspreid over Zuid-Oost Azië geweest, er was geen verzet tegen de Ja panners geweest, zou de atoombom ooit daar gedropt zijn? Er zou geen vlag geweest zijn die van rood-wit-blauw in rood-wit veranderde. Geen verwarring, onzekerheid. Mensen hadden niet te hoeven kiezen of ze in dat warme land wilden blijven of maar beter naar dat andere koude land gingen want die mensen waren er toch niet? Als er niet zoiets als Nederlands-lndië had bestaan waren er ook geen honderd duizenden mensen die 'repatrieerden' naar Nederland. Er waren geen Indische pensions ge weest, geen Indische verenigingen en or ganisaties, Moesson had niet bestaan want er waren geen mensen die wel Ne derlands waren maar toch een beetje anders die de behoefte hadden om zich te uiten, dus Moessons voorloper Tong- Tong had dan ook nooit bestaan. Er zouden geen kinderen in Nederland geboren zijn tegen wie herhaaldelijk ge zegd werd dat ze goed Nederlands moesten spreken, dat ze zich goed moesten kleden, dat ze er verzorgd uit moesten zien. De geur van knoflook, ui en trassi die in olie gebakken wordt zou misschien pas decennia later uit keukenraampjes van Haagse portiekwoningen, Utrechtse flats en Brabantse rijtjeswoningen opstijgen. Er zou geen jaarlijkse Pasar Malam zijn, geen Indo-rock, geen Sandra Reemer, Hearts of Soul of Willem Nijholt. Erg gemakkelijk zou het zijn voor Ne derland als Indië niet was geweest want dan waren er geen toestanden rond ach terstallige KNIL-salarissen, dan hoefde men niet stil te staan bij de oorlog van de jaren veertig ginds. Geen herdenkin gen, geen monumenten, geen Bronbeek. Geen toestanden rond een bezoek van de koningin aan Japan of rond een be zoek van een Japanse premier aan Ne derland. De 'vaderlandse geschiedenis' was dan heel eenvoudig. Woorden als kiezen, verlies, verlangen, heimwee, hartzeer, aanpassen, integre ren, schaamte, tweestrijd, twee culturen, normen en waarden zouden nu door buitenlandse werknemers of immigran ten gehanteerd worden en in Nederland zou men nuchter zeggen: 'och, het is kie zen of delen'. Er zou geen groep tussen de dertig en vijftig jaar oud zijn waaronder zij die zich afvragen 'waarom is mij dat niet verteld'. Ook zou er geen groep zijn die zich schaamt of schaamde voor dat anders zijn van hun ouders, voor het slechte Nederlands taalgebruik van de vorige ge neratie. Geen generatie die zich van hun ouders afkeerde omdat ze niks met het Indische te maken wilden hebben, geen generatie die een inhaalmanoeuvre pro beert te ondernemen omdat men iets mist maar men weet niet wat. Indië is echter wel geweest. Indië heeft bestaan en wij bestaan, ook nu nog. Laat ze maar zeggen dat we gek zijn; ik geef toe, ik ben een beetje gek, maar ik ben wel mezelf, zoals Moesson al 36 jaar lang zichzelf is en herkenbaar is, op welke manier dan ook. MADELEINE GABELER NB: Op de voorplaat de omslag van het zojuist in herdruk verschenen boek 'Piekerans van een straatslijper' door Tjalie Robinson. Binnen Moesson wordt al geruime tijd gewerkt aan de automatisering van de ad ministraties. Thans is de eerste fase van dit project afgerond en dat heeft onder meer tot gevolg dat u per I juli a.s. voor alle zaken betreffende uw abonnement niet meer bij Moesson Den Haag moet zijn, maar uitsluitend schriftelijk of tele fonisch bij: Moesson Administratie Van Woustraat 14 3817 PG Amersfoort tel. 033 - 61 I 611 (van 09.00 tot 16.00 uur) Voor alle andere zaken (redactie, advertenties, boekhandel-toko enz.) kunt u de bekende nummers in Den Haag bellen. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 2