"THE LADIES OF BANDUNG" en pallahtuinen. De halsbrekende afdalin gen de djoerangs in om te baden in een ijskoude, snel stromende kleine kali om daarna elkaar af te rossen omdat de ge jatte pisang, pentjit en sawoh naar het oordeel van een ieder van ons niet eer lijk werd verdeeld. Heimwee deed pijn en je kreeg er tra nen van in de ogen herinner ik mij. Maar er was en is nog steeds veel meer, maar wist een jongetje van 10 of I I jaar veel, over verdriet bijvoorbeeld; trouwens huilen was alleen voor meisjes. Het verlangen naar huis of naar ouders of de nostalgie naar het land en het warmne klimaat daar, dat gemis kon je heel ziek maken. Je kon daar aan dood gaan en dat was niet alleen voor meisjes. Maar soms kon het verdriet je ook tot een pest maken voor je omgeving. Dat onbegrijpelijke verdriet voor anderen dat van een mens een wrak kon maken of van een mens een ijskoude en schijn baar gevoelloos wezen. Je werd een zeur genoemd. Een bizarre, huilerige zeur of je werd een patser. Een opschepper waar verdriet geen vat op heeft omdat je coute que coute je el lende en de vernederingen, die je in je leven hebt ondergaan moest verbergen achter een fagade van flinkheid. Het mas ker van onverschilligheid hoorde bij die pose maar uiteindelijk ga je ook daaraan kapot. Heimwee, de nostalgie en het verdriet dat daarbij hoort is niet enkel van de ontheemde mens. Degenen, die hun land en toekomst verloren. De nostalgie is een ziekmakende emotie en iedereen kan daar slachtoffer van worden. Badinerend en chicanerend is eerder het blad Tong-Tong en later Moesson een inhoud verweten van enkel suikerzoete tempo doeloe verhalen en bol te staan van de nostalgie. Uit hetgeen wat in dit artikel eerder ge schreven is kan nu toch duidelijk blijken dat zo'n opmerking of verwijt enkel ge maakt kan zijn door de dommen of zijn het de betweters. In elk geval de tolol toelèn. Zouden Tong-Tong en later Moesson bladen zijn van huilen naar de maan en roepen om de maan dan zijn de lezers niet alleen maanziek maar ook doodziek en niets was en is minder waar en ik zal u vertellen waarom. Ene heer Hofer introduceerde in 1678 het woord nostalgie in de medische we tenschap. Alsjeblieft zult u zeggen, 1678, driehonderd en nog wat jaren geleden. Maar het woord nostalgie bestaat nog al tijd en het is een bijna-diagnose. Het geeft in elk geval aan waarom en waar door iemand ziek is. Nostalgische men sen zijn zieke mensen. Hofer beschreef mensen, die in een hun vreemde omge ving verkerend, door die ongewone leef wijze en de vreemde mores, die daar heersten, en waarmee zij geconfron teerd werden in een toestand van me lancholie geraakten. Een toestand van grote, aanhoudende droefgeestigheid en waarbij zij steeds aan huis moesten den ken met alle consequenties vandien. Een gestoorde slaap. Stupor, dit is een toe stand van verdoving. Angst. Snelle adem haling. We zouden nu zeggen hyper ventileren. Hartkloppingen. Niet willen eten. Wel ja! Nostalgisch Tong-Tong of Moes son lezen en dan niet willen eten. Zonde, zou je toch zeggen van al die ad vertenties over eten en de mogelijkheid tot kirim. Al die lezers zijn geen patiënten met een nostalgie maar zij willen meer weten van die tijd of weer herinnerd worden aan die tijd dat het dispereert niet, want er is iets groots te verrichten, gewoon bij het dagelijks gesproken woord hoorde in plaats van "kaik wel uit, m'n uitkering is nog altijd 17 centen meer dan het geld wat ik met werken vang. Doei!" Wat zeggen de hedendaagse dokters over heimwee? Over de nostalgie? Er is na driehonderd jaar nauwelijks iets nieuws te vertellen daarover. Wij reke nen nu de nostalgie tot de psychogene syndromen (dat is een indeling, meer niet). Wij wisten reeds dat bij de nostal gie de depressie op de voorgrond staat. In alle depressies is de intermenselijke relatie verstoord. De persoon voelt zich verlaten en richt zich steeds meer op zichzelf. Bij de omgeving domineert in eerste instantie altijd het medelijden. Is echter de depressie van lange duur dan komt bij het medelijden iets van wrevel boven: "Je kunt toch niet altijd blijven treuren". Over die situatie hebben wij het ook al gehad. Toestanden, die blijken te berusten op het verlangen om weg te kunnen komen uit de situatie waarin men zich bevindt, terug naar huis, terug naar de bekende omgeving, dit echte heimwee, deze nos talgie kan aanleiding geven tot heftige affectontladingen. Crimineel gedrag om de onverdraaglijke toestand te doorbreken. Brandstichting, moord en diefstal zijn ty pisch delicten die bij het heimwee horen, bij de nostalgie dus. Moord, brandstichting, typisch een Moesson-lezer? Wel ja! Maar ik had het al eerder over die mensen, die maar wat roepen. Ben ik treurende wanneer ik Moesson lees? Dat denk ik niet. Alléén een beetje nostalgisch, maar dat kan niet. Je kan ook niet een beetje zwanger zijn. Maar dat is een wat te mathematische benade ring van onze affecten, van onze gevoe lens. Een beetje verlangen naar het geboorte land en een beetje verdriet om het ver lies ervan maken samen een beetje heimwee. Het verwart je, het maakt bedachtzaam en soms maakt het je een beetje boos. Maar meestal ontroert het, zoals een goede en fijne herinnering dat kan doen. "Wanneer de wereld één wordt met het duister En wij de niet te horen woorden fluisteren Voorbij, voorbij, o, en voorgoed voorbij" U mag nog éénmaal raden van wie die dichtregels zijn. Met "the Ladies of Bandung" worden bedoeld, de kleine bungalows uit de twintiger jaren. Kenmerkend voor deze huisjes was, dat zij bijna allemaal na men van meisjes droegen. De "Bandung Society for Heritage Conservation' doet een onderzoek naar en is van plan een boekje te publiceren over deze bungalows en vooral over de Nederlandse gewoonte een huis een naam te geven en dan nog speciaal een meisjesnaam. Ook zou deze stichting graag willen weten of het vakantiehuisjes waren of woonhuizen. Heeft u (achtergrond)informatie over namen, het hoe en het waarom dan zou de heer Affandy dit graag ontvangen. Hij is bij het onderzoek en het samenstel len van het boekje afhankelijk van wat de Indische lezers weten en de informa tie die zij hem kunnen geven. Alleen al in het belang van deze publikatie over een stukje Indische geschiede nis over 'het wonen', verzoeken wij u even te gaan graven in uw geheugen, foto-albums of te praten met hen die er gewoond hebben. Uw reacties kunt u opsturen naar: Bandung Society for Heritage Conservation Jalan Asia Afrika I 12, BANDUNG, West Java 40261, Indonesia t.a.v. de heer Frances B. Affandy of naar de redactie van Moesson. 24

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 24