even serieus over mode praten...
TIFFANY CLUB
TECHNO VISION
RECOVERED
SOUVENIRS
SEDUCTIVE
HARMONY
In het juninummer van dit jaar schreef ik over de prognoses van de
zomermode 1992. De wintermode voor 1992/1993 geeft zo'n ander
beeld te zien, dat het de moeite loont om daar wat aandacht aan te be
steden.
46
De naam zegt het al:
een mannelijke/vrou
welijke lijn. Broeken
en blazers zoals
Mariene Dietrich
ze droeg. Alles
met een excentriek
accent. Geïnspireerd
op de twintiger en
veertiger jaren. Mooie
wollen mannelijke stof
fen worden gebruikt
voor de 'kostuums' van
krijtstreep, visgraat en
tweeds. Alles opgevro
lijkt met blouses in
Art Deco en Oosterse
prints. Veel zijden accessoires. Ook het
herenvestje ontbreekt niet. De kleuren
hebben donkere nuances. Bordeaux
rood, donkergroen, nachtblauw.
De London look uit de ja
ren zeventig. Dynamisch
met een science-fiction
aspect. De stijl voor de
video-clip/computer/
ruimtevaart generatie.
Strak om het lijf in
stretch met wijde tunie
ken en jasjes. Veel lagen
in verschillende lengte
over elkaar. Synthetische
en natuurlijke stoffen
worden met elkaar ge
combineerd.
Gewatteerde kunststof
fen en veel jersey's.
Ritsen en drukknopen
worden veel gebruikt. De prints zijn mo
dern, surrealistisch en je ziet duidelijk het
holografische effect van computer
tekeningen. Van de zomerlijn zijn de
groene en gele kleuren overgebleven. Daar
aan zijn fuchsia en violet toegevoegd en
zwart wordt als achtergrond gebruikt
Misschien een beetje
tempo doeloe, zou je
kunnen zeggen, maar
dan Engels/Ameri
kaans. Geheel geïnspi
reerd op het landelijke
leven van vroeger.
Country look eigenlijk. Ama
zone jasjes met hoge sluiting.
Robin Hood, d'Artagnan en
Scherlock Holmes vind je dui
delijk terug, alle modellen aan
deze tijd aangepast gemaakt
van prachtige stoffen. Cor
duroy is weer terug maar
nu met lycra erin ver
werkt. De jasjes zijn gemaakt van los-
geweven, hele zachte, wollen stoffen,
veelal met ruiten of diagonale strepen.
De prachtige herfsttinten geven kleur.
Pompoengeel/oranje, spinaziegroen,
grijsblauw, sepia en steenrood. Dit alles
gecombineerd met winterpasteltinten.
Kwaliteit is belangrijk,
sportieve en mannelijk
elementen zijn duidelijk
aanwezig. De langere
rok geeft een nieuw ge
zicht aan stad/werk
kleding. Maar wordt duide
lijk geaccentueerd door vrou
welijkheid, sensualiteit, ge
mak en eenvoud. Korte jasjes
op lange rokken hebben een
ceintuur. Lange jassen lopen
wijd uit en zijn vaak
getailleerd. De kleuren zijn
delicaat van licht naar donker
met een accent op de lichtgrijzen gecombi
neerd met pastel en zand.
Als ik de modevakbladen doorspit, verbaas ik mij er iedere keer weer
over, hoe het toch mogelijk is om ieder seizoen vier nieuwe lijnen te ver
zinnen met daarbij nieuwe namen. Maar dit keer gebeurt er echt wat op
modegebied. De meest essentiële verandering is de langere rok die terug
is. Het heeft lang geduurd, maar de lange rok is er weer, in een andere
gedaante. Met split, zodat er altijd bloot been te zien is, of een gedeelte
daarvan.
Materialen zijn van prachtige kwaliteit, tweeds en ruiten (toch weer). De
mythologie van Mariene Dietrich straalt er van af. Ook de jas is langer,
geen 'swaggers' meer korte wijd uitlopende klokjassen. Er wordt duidelijk
een beroep gedaan op de persoonlijke fantasie. Je kan je gelukkig nog
steeds kleden zoals je wilt, met dien verstande dat de keuze groot is.
Trouwens, we hebben zo'n periode gehad van leren rokken, broeken, bla
zers, jacks, ja zelfs avondkleding van geprint leer werd grif verkocht. Dat
was ineens over, maar gelukkig voor de (k)leermakers is leer weer geheel
terug in het modebeeld. Ben je ooit van plan iets in leer te laten maken
op maat, in een model naar eigen keuze, dan heb ik een aanrader. In Den
Haag, Oude Molstraat zit Rolf Leer, een goed kleer- en leermaker en...de
prijs/kwaliteitsverhouding bij hem is prima!
LS
(illustraties uit Fashion Guide nr. 1/1992)