I INDONESISCH
I NIEUWS I
OVERSTROMING TEIS
TERT BANYUMAS EN
PURBALINGGA
POHSARANG KERK:
EEN MIX VAN
ARCHITECTUUR
Onafgebroken regenbuien in de regio's
Banyumas en Purbalingga leidden begin
september tot een overstroming van de
rivieren de Klawing en Serayu en duizen
den bewoners moesten vluchten.
De overstroming in de twee gebieden
zette de huizen onder water en bereikte
een hoogte tot anderhalve meter. Een in
aanbouw zijnde dam in Kebasen,
Banyumas, werd door de watervloed be
schadigd.
In de districten Kebasen, Rawalo,
Kalibagor, Banyumas, Kemranjen en
Tambak werden 35 dorpen over
stroomd. Kebasen-dorp werd het
zwaarst getroffen terwijl in Purbalingga
door de overstroming 16 dorpen wer
den getroffen in de districten
Kemangkon, Kalimanah en Purbalingga.
Duizenden inwoners vonden tijdelijk on
derdak in het Purbalingga militaire com
plex.
De kleine Pohsarang kerk temidden van
de rijstvelden, ongeveer 10 kilometer
van Kediri, Oost-Java, is een rustige en
vredelievende vluchthaven. In 1936 werd
de kerk gebouwd door Henri Maclaine
Pont, een Indische jongen geboren in
Jatinegara in de 19e eeuw. Het ontwerp
van de kerk is een mix van Westerse en
traditionele Indonesische architectuur.
Het dak van de kerk is misschien het
meest fascinerende gedeelte en lijkt
enigszins op de traditionele Minang-
kabause daken van West-Sumatra. In de
nok van het dak zijn vier ramen en aan
ieder uiteinde van het gebogen dak zijn
grotere openingen die voor natuurlijke
ventilatie en een overvloed aan licht zor
gen. Het dak is zodanig ontworpen dat
de belangrijkste gebedsruimte vrij is van
pilaren, die volgens de architect het zicht
zouden belemmeren.
Maclaine Pont vond voor zijn unieke
dakconstructie inspiratie in de romp van
het schip dat gebruikt werd om de
Noach te vervoeren, wiens overblijfselen
nu nog aan de voet van de Ararat-berg
(op de grens van Turkije en Armenië)
liggen. Hij was van mening dat de romp
van dit schip het op zich verdiende een
kerk te zijn.
In zijn werk trachtte Maclaine Pont tra
ditionele bouwstijlen en constructies
met moderne constructiemethoden en
materialen te combineren. Zijn ontwer
pen zijn niet alleen een combinatie van
het traditionele en het moderne maar
ook een verbinding van de verschillende
aspecten van de Javaanse en Westerse
cultuur.
Maclaine Pont, die het grootste deel van
zijn leven op Java heeft doorgebracht,
werd geïnspireerd door de Javaanse op
vattingen over het leven en de Javaanse
religie.
In het hoofdgebouw van de kerk zijn 14
reliëfs te vinden die het verhaal van de
Lijdensweg van Christus uitbeelden. De
Europees Gothische en traditionele Indonesische architectuur zijn met elkaar
verbonden in de Pohsarang kerk.
14
Henri Maclaine Pont (archief IWI)
Het interieur van de kerk.
stijl van de reliëfs en de afgebeelde sym
bolen doen denken aan de tempelreliëfs
in Oost-Java die dateren uit het
Majapahit-tijdperk.
Tijdens de mis speelt een traditioneel
Javaans gamelan orkest en de speciale
mis ter ere van de Heilige Maagd Maria
doet denken aan het Sekaten-festival dat
ter ere van de profeet Mohammed in
Yogya en Solo wordt gehouden. Wan
neer de bezoeker het hoofdgebouw na
dert, passeert hij de Bentar Tempel, een
tempel gewijd aan de Hindoe-god Sang
Hyang Siwa. Na deze tempel gepasseerd
te zijn, volgt een poort die, als de kelur
in Javaanse architectuur of de aling-aling
in Bali, dient om kwade geesten tegen te
houden.
Verder is er een buitenaltaar waar de
kerkgemeenschap iedere middag hymns
zingt en is aan de Oostzijde van de kerk
is een soort amphitheater geconstrueerd.