ONZICHTBAAR BIJ DE VOORPLAAT (Foto: H. van Lawick van Pabst) Hitte en stilte. Alleen een toerist is op dit middaguur actief en schiet een plaatje voor thuis, opdat hij zich straks in dat grijze en koude kikkerland via dit plaatje weer herinnert hoe het hier was. INDISCH DOCUMENTATIE CENTRUM VERZAMELAAR vraagt te koop: STICHTING HULP AAN LANDGENOTEN INDONESIË Denk aan uw landgenoten in Indonesië voor wie het leven een grote zorg is. Stichting HALIN Nassau Zuilensteinstraat 9 2596 CA DEN HAAG Tel. 070 - 324 54 67 GIRO 308 De mensen op deze foto zijn onzicht baar. Ze zijn er wel, in huis, slapend op de balé-balé, moeder misschien nog in de dapur bezig. Ze kunnen zichzelf zijn, onopvallend, onzichtbaar voor de buiten wereld. Ooit zong iemand dat als hij een succes vol man zou worden, hij onzichtbaar zou willen zijn. Hij zou dan niet mee hoeven te doen met alles wat bij succes hoorde. Hij zou zichzelf kunnen blijven, stilletjes, onopvallend, gewoon als ieder ander mens. Een prachtige gedachte en het is hem redelijk gelukt, misschien omdat hij ook maar redelijk succesvol is geworden en niet zoals hedendaagse supersterren die miljoenen verdienen en voetbalsta dions vol publiek over de hele wereld trekken. Een beetje succesvol willen we allemaal wel zijn. Of we er nou in willen slagen om een goede moeder voor onze kinde ren te zijn, een manager van het bedrijf of een lid van een voetbalelftal en mis schien is ons streven wel om lekker en goed Indisch te kunnen koken of om mooie gedichten te kunnen schrijven. Hoe succesvoller we zijn in het één, hoe Het Indisch Wetenschappelijk Instituut (tel. 070 - 354 55 01) en het Indisch Familie Archief (tel. 070 - 351 26 02) samen het Het adres is Prins Mauritslaan 36; 2582 LS Den Haag en de opening stijden zijn maandag t/m donder dag van 0.930 - 14.00 uur. Boven dien elke eerste zaterdag van de maand van 10.00-12.00 uur. moeilijker het wordt om op een ander terrein ook te scoren. Een vrouw die een goede moeder is voor de kinderen, kan hopeloos zijn wat haar financiële uit gaven voor het huishouden betreft. Een man die succes in zijn baan heeft, kan ongelukkig zijn op het terrein van de lief de. Waar we in uitblinken, daar kennen mensen ons van. Dat is enerzijds leuk, maar als we voor onszelf méér of eigen lijk iets anders willen en dat kenbaar maken, kijken mensen ons vreemd aan; "Je hebt toch al een goede baan; je bent toch al een goede moeder; je kunt toch de sterren van de hemel koken, wat wil je nog meer?" Het valt niet mee om jezelf te zijn. Ga ik bijvoorbeeld naar een tentoonstelling in een museum dan ben ik redelijk onzicht baar: ik ben zo maar een bezoeker, ik maak deel uit van de tientallen of hon derden geïnteresseerden in die tentoon stelling. Maar kom ik in zo'n museum iemand tegen die ik via Moesson ken, dan ben ik voor die persoon iemand van het tijdschrift Moesson. Kom ik toevallig familie van me tegen dan ben ik een fami lielid. In die gevallen ben ik niet langer onzichtbaar en vervul ik de rol die men sen van mij verwachten. Ik ben nog maar deels mezelf: ik ben mezelf in de rol waarin mensen mij kennen. Enerzijds wil len we onszelf zijn door ons te kleden zoals wij dat willen, door onze mening te verkondigen en dus juist anders zijn dan al die andere mensen; anderzijds willen soms juist niet opvallen, willen we niet dat men dingen van ons verwacht en wil len we onzichtbaar zijn. Op straat, in een winkel, kijken we expres een andere kant uit als we niet met iemand gecon fronteerd willen worden, als we iemand willen ontwijken omdat we op dat moment net geen zin hebben in een praatje met die persoon. We willen dan onzichtbaar zijn omdat een ontmoeting op dat moment slecht uitkomt, want nie mand kan continue klaar staan voor wie dan ook. We roepen wel: 'als er iets is, kom maar, je kunt bij mij altijd terecht', maar stel dat iedereen tegen wie we dat zeggen ook daadwerkelijk langs zou komen of op zou bellen: geen moment voor onszelf zouden we over houden. Op vakantie in het buitenland is het ook niet altijd mogelijk om onzichtbaar en jezelf te zijn. Voor de inwoners van het land ben je een toerist (uitgezonderd zij die in sommige oorden worden aange zien als behorend tot de autochtone bevolking), toeristen hebben geld en daarom ben je een potentiële klant voor souvenirs, huur van een auto, scooter, motorfiets, een boottrip en andere ple zierigheden in het leven. Ook vergt het enige oefening om onzichtbaar in de natuur aanwezig te zijn en de rust niet te verstoren want dieren hebben ons al gauw in de gaten. Onzichtbaar zijn is dus een hele kunst. De toerist die deze foto heeft gemaakt is onzichtbaar. Hooguit zijn reisgenoot was bij het schieten van dit tafereel in zijn nabijheid, maar als hij alleen op deze plek was, dan was het hem gelukt om onzichtbaar te zijn. Niemand had hem gezien en hij kon zichzelf zijn. Op het moment dat de camera klikte was hij geen vader, oom, neef, broer, levens partner, zoon, kleinzoon. Hij was geen lid van een vereniging, geen vrijwilliger bij een stichting, geen werknemer, geen Moesson-abonnee, geen buurman. Hij was een toerist, een bezoeker in het land waar zijn voorouders vandaan kwa men en een fotograaf zonder verplichtin gen tegenover wie dan ook, onzichtbaar, anoniem en waarschijnlijk erg gelukkig. MADELEINE GABELER beelden, maskers, schilden, textiel uit Nw. Guinea, Borneo, Celebes en Molukken. F.J. Faber: tel. 020 - 627 94 22. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1992 | | pagina 2