TJOETJOEK Wat kan nog meer verwarmen... Dan zo'n 'kleintje' in je armen Het geluk was met mij, ik kreeg er meer dan één. Uiteraard, de allereerste werd heel erg verwend. Waar zij ook verscheen. Het troeteldieitje van de familie werd zij Zo hoorde het, vonden wij! Bedolven onder cadeaus en poen Nog met de 'gemes' en zoen2 Mijn zoon zei vaak dat moet je niet doen. Het ging zo een tijdje door en haar eerste lustrum kwam snel. Voor je het wist, was het tiveede lus trum in aantocht En raakten wij hoe langer hoe meer verknocht. Zo graag had je ze klein. Doch het kan nu eenmaal niet zo zijn. Ze is nu midden in haar tienertijd, het derde lustrum Voor een meiske de spannendste tijd. De klok gaat onverbiddelijk door! Koesteren doe je haar zolang het kan Daar hen je Oma voor. Op naar haar vierde lustrum, ze is al halverwege Inmiddels heeft zij veel vrienden en vriendinnen gekregen. Studeren doet ze naar wens en heeft daarin plezier Van Oma blijft zij houden, op haar eigen manier Oma's blijven toeschouwers ook van de andere vier. Ze zijn serieus, zitten vol moderne ideeën If you 're happy, I'm happy, zeg ik. dan heel tevreden. OMA HENRIëTTE richtte in 1896 met zijn broer de eerste Franse filmmaatschappij 'Pathé frères' op (sedert 1940 Société Nouvelle Pathé Cinéma). Had voornamelijk na Wereldoorlog I grote invloed op de gehele filmindustrie. Stierfin 1957 op Tweede Kerstdag te Monaco op 94-jari- ge leeftijd." Wij hadden er een: zo'n pathéfoon bedoel ik... Voor zover ik kon nagaan, de enige in Nederlands-lndië. Natuurlijk is dat overdreven, feit is dat ik ginds nooit een ander vergelijkbaar exemplaar heb gezien. Er zullen er begin van de eeuw wel meer zijn geweest, want mijn vader bezat er een hele kist platen voor. Die platen moeten in Indië verkrijgbaar zijn geweest. Het waren speciale platen. Weliswaar uit eboniet vervaardigd. Maar men kon ze niet op een gewone gram mofoon afspelen. En normale platen draaiden niet op onze pathéfoon! Nou ja, ze draaiden wel, maar verstrekten geen geluid. Hoezo? Dat begrepen veel mensen maar niet. Bij hen thuis kon dat wei- Dat lag aan de speciale Pathé-naald en ook aan de oppervlakte van de platen. Zoals gezegd, bijzondere platen, des dis- ques spéciaux.. Maar eerst die naald. Daar draait dit hele nutteloze opstel om. De 'naald', waarschijnlijk ontworpen 1900, door het toen nog technisch zeer vruchtbare Franse vernuft, was - ja heus - een onverslijtbaar stukje saffier. Uitgevonden ruim 40 jaren vóórdat Philips deze din gen inbouwde in de elementen van de toen moderne elektrische pick-ups... Bij onze pathéfoon hoefde je dus, in tegen stelling tot de andere muziekkastjes uit die tijd, nooit naalden te verwisselen. Alleen af en toe met een zeemleren minilapje de punt van stof en zo reini gen.. Het gekke was, als ik aan andere mensen vertelde dat er grammofoons bestonden met naalden die niet stomp werden of afsleten, dan wilden ze dat niet geloven. Ze moesten eerst zien, om overtuigd te zijn. Zodat we een en ander moesten demonstreren.. Dan zagen ze ook de Pathé-platen in hun wijnkleurige zachte kartonnen hoezen, met de naam PATHÉ in grote letters er op. De groeven waren breder dan bij de normale plaat, want de saffierpunt was rond en 1/2 mm dik, als bij een extra-fijne balpenpunt. Ik weet het niet meer exact zeker, maar de golven in de rillen liepen naar mijn mening vertikaal en niet in een horizontaal vlak. De naald trilde dus op en neer, en niet heen en weer... Wel, dat was dus ook weer anders! Met de platen van Pathé was nóg iets eigenaardigs aan de hand. Ze waren anders om te starten: De naald werd op de binnenste groeve gebracht. Na het afspelen kwam ze tot rust in de buitenste groef. Op deze manier werd voorkomen dat onwetende lieden op een niet-Pathé afspeel-kastje de Pathé- platen met behulp van een vlijmscherpe naald kapotspeelden.. Handig bedacht hè! En niet eens Japans, maar Frans. Er was nog een derde bijzonderheid. Zoals bij de meeste grammofoons bevond zich de 'motor' boven in de kast, vlak onder de 'draaitafel'. Daaronder had men bij de gangbare modellen een opbergruimte voor de grammofoonpla ten.. ten. In 1946 werden wij door de prille republiek in ons eigen belang en voor onze veiligheid in 'stadswijken' geïnter neerd of achter tralies gezet. Onze bezittingen vervielen als geconfisqueerd vijandelijk bezit aan de nieuw gestichte staat.. Of ze veel aan onze pathéfoon hebben gehad, betwijfel ik. Hij was al eerder onverkoopbaar. Vanwege zijn eigenwijs afwijkende gesteldheid... Misschien, heel misschien is er een per soon geweest die de unieke waarde van het apparaat begreep en hetzelve aan een museum cadeau heeft gedaan. Maar ik betwijfel het! H.E. WOLFF De "PARLA" Gramofoon Met 3 ploten naar keuze Met 1 jaar garantie I Contant f 175.— Weltevreden Pasar Baroe Z- 11 Telefoon 750 Bandoeng Naripan 2 Telefoon 1188 Bij de pathéfoon moesten we die platen maar elders opslaan.. De ruimte onder de motor werd hier op heel ingenieuze wijze gebruikt om het geluid te verster ken. Ze was geconstrueerd als een trechter. Door de keuze van het hout (mahonie, naar de lekkere geur te oor delen) werd de resonantie nog verder verbeterd. Ja, toen alle andere salon grammofoons nog met zo'n fraaie zware glazen toeter waren uitgerust, verschaf te onze pathéfoon al tonen op behoor lijk kamerniveau zó maar uit het kastje.. En vond je het geluid te hard, dan kon je het temperen, heel eenvoudig door de mahoniehouten deurtjes te sluiten. Kijk, dat was nu technisch comfort uit het begin van de eeuw! Zeg nu niet dadelijk: "O, dat heeft die vent zeker eens ergens op de televisie gezien!" Dat is niet waar.. We hebben hem echt gehad... We moesten hem natuurlijk, zoals al het andere achterla- TELEFOON NUMMERS MOESSON ABONNEMENTEN BOEKH./TOKO REDACTIE 033 - 61 I 61I 070 - 354 34 66 070 - 354 55 00

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 11