INDO-ROCK IS EEN FICTIE Laatst vond ik in de brievenbus weer een uitnodiging voor een zogeheten Indo-Rock avond en opnieuw was ik verwonderd over de term Indo-Rock die de laatste jaren zo geprezen en gebezigd wordt. Ik wil er nu wat losse opmerkingen over maken en als musicus meen ik dat met recht te mogen doen. Allereerst: wat is Indo-Rock? Antwoord: Rock-muziek uit de Verenigde Staten en Engeland die tot op de noot en in klank door Indo's werd en wordt nagespeeld. Met andere woorden: een imitatie van muziek van anderen. En wanneer men zo nodig wil spreken van Indo-Rock, dan zou men, gezien de huidige multi-raciale samenleving, ook moeten spreken van Turko-Rock, Marokko-Rock, Ghana- Rock enz. Indo-Rock is niets anders dan naapen en dat zo goed mogelijk en dat ook door de eigen muzikale cultuur te negeren. Ik doel hier op de krontjong. Krontjong was inferieur, krontjong was niet actu eel, Chuck Berry bijvoorbeeld wel. Maar wat men niet besefte, was dat Chuck Berry een neger was die zijn eigen muziek, zijn opvatting van de blues omzette in een specifieke beat. ZIJN muziek! De bekende Timorees, dus géén Indo, Andy Tielman is een van de heel weini gen die eigen muziek heeft gemaakt. Origineel, pittig en goede arrangemen ten. Eenzame hoogte bereikte hij met zijn broers, maar niet voor lang want de zalen zaten bomvol Indo-muzikanten die alles afkeken en zo snel mogelijk de groep imiteerden. Voor de dancingbazen was dat natuurlijk heel aantrekkelijk, daar de imitators goedkoper waren dan Tielman en toch dezelfde muziek maak ten. De Tielman-sound all over! Andy Tielman kon niet anders dan steeds maar opnieuw in zijn fantasie duiken om met nieuwe dingen te komen om aan de top te blijven. Uiteindelijk raakte hij gefrustreerd en heeft nooit de plaats gekregen die hij verdiende. Dit overi gens mede 'dankzij' protectie van (discri minatie door???) de Nederlandse Rock- scene. Maar hoe dan ook: de Indo-bands werden op hun beurt weer goed bestu deerd door Hollandse muzikanten en omdat die betere (financiële) mogelijk heden en relaties hadden, was het voor hen nét iets gemakkelijker bekend te (aquarel van F. van Bindsbergen) worden. Duitsland werd daarom het Mekka voor de Indo-muzikant. Ze wer den daar redelijk goed betaald en von den er een enthousiast publiek. Een erkenning die de Indo-muzikant brood nodig had. Alle spannende en smeuïge verhalen die tegenwoordig verteld wor den gaan dan ook over de tijd in Duitsland. Dat geeft niets, maar ook de Duitse periode heeft niets toegevoegd aan het zogeheten Indo-Rock repertoi re. Maar dan: het had alles zo heel anders kunnen zijn. Maar gelukkig is het nog niet helemaal te laat. Het kan nog jon gens, maar alleen als je iets van jezelf doet, hoe simpel ook. Als het maar eigen werk is, als het maar écht Indo is. Geen geïmiteer meer van wie ook. Zélf iets smaken, dat wat je voelt. Dat is het. Dat is Indo-Rock. ROB BOEKHOLT Indo-Rock, als die term dan zo nodig moet worden aangehouden, slaat op 'gevoelige' muziek, in welke maat of beat ook gespeeld. Naar mijn mening zou het begrip Indo-Rock moeten slaan op een specifieke avond, dus NIET op de muziek, waarop Indo-bands spelen en waar lekker wordt gegeten. Indo-Rock is géén muziek. Helaas niet. Indo-Rock als muziek is een fictie. Indo's hebben weinig of geen eigen composities nagela ten om te mogen spreken van een Indo- Rock cultuur. Indo-Rock was daarom ook gedoemd om te verdwijnen. De kleine opleving van de laatste tijd is slechts een stukje nostalgie. Het is en blijft voorbij. Berichten, boeken, films enz. over Indo-Rock, gooi ze weg, ze zijn waardeleoos, slechts geënt op het ego van muzikanten maar zonder inhoud waar het om zou moeten gaan: muziek. TIELMAN-CD Wie f 49,90 overmaakt op postbank rekening 15 69 279 t.n.v. Ligtvoet Grammofoonplaten B.V., Kopermolen 42 te Leiden o.v.v. Tielman-CD komt in het bezit van een CD met 17 nummers van live optredens van de Tielman Brothers in de jaren zestig in Duitsland. Verzamelaars en andere liefhebbers kunnen dan genieten van nummers als 'Hello Catarina', 'Java Guitars', 'Guitar Man' en 'Hawaiian War Chant'. 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 13