q^VLOEL ter0£ pot as MOOIE AUTO'S De foto op de voorplaat komt uit het archief van Moesson. Fotograaf en tijdstip zijn niet hekend. De plaats weten we wel: Batavia, dat kan je zien aan de kentekenplaten. De modellen van de auto's vertellen ons dat het ongeveer 1950/1951 moet zijn. De linker auto is een Plymouth. Ze staan keurig geparkeerd in de schaduw van de grote bomen, op het ter rein van de BPM? Het lijkt er tenminste op, aan de oliedrums de oorde len. Het is middag en de eigenaren zitten te lunchen of te vergaderen, of allebei. Alhoewel, dat deed je vroeger niet tegelijkertijd. De chauffeurs zijn voor de foto keurig naast de glimmende auto's gaan staan en de fotograaf bevindt zich op een hogere etage in het gebouw van de maat schappij, of is hij in een boom geklommen Willy Siahaya 8IJ DE HOORPLAAT (Foto uit archief Moesson) Geniet de vreugde u toebedeeld, verdraag het leed dat ge moet dragen. Wacht kalm af wat de tijd u brengt, Zoals de kweker wacht op 't uur dat al zijn bomen vruchten dragen. Diep bedroefd maar dankbaar dat haar verder leed bespaard is gebleven, hebben wij afscheid moeten nemen van onze lieve oudste zuster, nicht en tante 13-1 1-1928 23-2-1993 Velp: Peggy Nw. Lekkerland: Hetty en gezin Voorschoten: Rony en Rien Langley (USA): Trudy en gezin Corr. adres: Ringallee 55 6881 MX Velp (Gld) De crematieplechtigheid heeft plaatsgehad op vrijdag 26 februari om 16.00 uur in het cre matorium, Dieren. Een momentopname uit een tijd toen er nog echte auto's werden ontworpen en gemaakt. Degelijk, solide, met treeplan ken, met ramen die je gewoon met de hand kon opendraaien, met deuren, die als je ze dicht deed, ...gedoeng... zeiden. Met ruime stoelen waar je in weg zonk. Als je daarin zat, had je een gevoel van veiligheid, een gigantische hoeveelheid staal om je heen. En dan het geluid, als zo'n zes- of achtcilinder werd gestart. Dat hele donkere vvrroemm, vvrroemm, vvrroemm... Mijn favoriete tijdverdrijf als kind, tijdens een vakantiereis naar Frankrijk, Italië of Spanje, was het tellen van de auto's die ons passeerden of die wij inhaalden. Maar niet alleen het tellen. Het was ook een sport om als eerste te kunnen zien welk merk het was. En dat kon in die jaren. Een Ford Anglia leek in de verste verte niet op een Renaultje, Peugeot of Fiat. Als kinderen dat nu, in deze tijd, zouden willen doen, zo'n spelletje als tijdverdrijf tijdens zo'n lange reis, dan wens ik ze veel succes. Ik zie de ver schillen niet meer of nauwelijks. Alle auto's lijken op elkaar. Na de oliecrisis in de jaren zeventig is dat begonnen, het bouwen van gestroomlijnde modellen om zuiniger te kunnen rijden, wel terecht natuurlijk maar oh, zo zonde. Een grote eenheids worst is het geworden. De typische kenmerken van de verschillende merken auto's zijn verdwenen. Als Alfa geen kleurrijk logo zou hebben, zou je kun nen denken dat het een Opel is; een Ford Fiesta lijkt op een Honda Civic; een Citroën BX is gelijk een Volkswagen Passat. En, over Citroën gesproken, waar is de CX gebleven? Die heet nu MX of XM geloof ik en ziet er uit als een grotere BX. Na een hele periode van saai grijs, metallic en zwart is de tijd van de kleuren weer terug. Gelukkig. Maar nu nog het model. Stel nou dat een ontwerper zich zou concentreren op een middenklasser, zonder alle over bodige gadgets als elektrische ramen, elektrisch verstelbare spiegels, power- lock en lichtjes die je vertellen dat je handrem nog aanstaat of je de riemen niet aan hebt. Dat soort zaken kan je ook zelf verzinnen, daar heb je toch geen flikkerende lampjes voor nodig. Daarbij kan al die elektra op tilt gaan, zonder aanwijsbare reden en dan lijkt het wel Las Vegas op het dashboard. Laat die ontwerper een uniek model verzinnen, niet te groot, wel zuinig. Volgens mij is daar best belangstelling voor, want je ziet dat de (vernieuwde) Mini weer terug is op de markt, de MG is ook weer in produktie genomen, wel aangepast aan deze tijd, maar het is nog steeds de MG. Zo'n auto hoeft dan niet gestroomlijnd te zijn om de luchtweer- stand zo laag mogelijk te houden, want hard rijden mag en kan toch niet meer in deze tijd en het geld dat niet besteed wordt aan alle overbodige zaken, kan in het ontwerp gestopt worden. Dan zou het er weer mooi uitzien op de weg, allemaal verschillende auto's die je van verre kan herkennen en de kinderen zouden zich minder vervelen op een lange autoreis. Okee, ik geef toe dat modellen van auto's niet ter zake doen in de wereld problematiek of onderdeel zijn van een levensfilosofie of van literair belang zijn. Maar over die zaken kunt u regelmatig elders in Moesson lezen. Dit is alleen maar een mijmering bij een foto uit een tijd die voorbij is. LIESBETH STEUR Ons reservefonds voor moeilijke dagen! Moesson wil geen subsidie. Het wil voortbestaan alleen als u dat wilt. Met uw steun poekoelen wij teroes! Hieronder laten wij onder hartelijke dank zegging aan alle schenkers, de verantwoor ding volgen van de giften die zijn binnen gekomen voor het reservefonds voor Moesson over februari 1993. C.C. Anthoni f 52,05; A. Burg f 10,-; R.B. van Duuren f 10,-; H. Gouw f 20,-; J.X. de Graaf- v.d. Geugten f 50,-; M.D. Hanegraaf-Mannot f 10,-; T. Heyman f 10,-; R. Mariouw f 70,-; A.N. Milligen de Wit f 30,-; M. Portier f 15,-; R.W. Rosbak f 150,-; E. Rothuizen f 34,65; Ch. Wensel f 25,-; J. Willemsen-Sterckx f 10,- Totaal ontvangen in februari 1993 voor PTP f496,70 Totaal ontvangen in januari 1993 voor Bruine Bus f 135, w.o. KNIL f 50,— 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 2