BRIEVEN OVER... Planten uit de Tropen en de Hemelboom Indo-Rock is een fictie Indo-Rock (2) Tempo Doeloefoto De foto in Moesson jaargang 37, no. 7 van 15 januari 1993, op pagina 28 bovenaan is niet van Erythrina maar van Mucuna novo-guineensis, een liaan uit Nieuw-Guinea, die vanwege de fraaie rode bloemtrossen bekend is onder de naam 'Flame of the Forest'. (a) blaadje, (b) tak en (c) vrucht van Ailanthus excelsa Ailanthus excelsa (de Flemelboom) op pagina 19 van hetzelfde nummer is hoogstwaarschijnlijk door iemand geplant. Het is zeer onwaarschijnlijk dat het zaad door de zee zou zijn aange voerd. De boom komt van nature voor in Sri Lanka en India en wordt er ook veel als sierboom aangeplant. De gevleu gelde vruchten lenen zich voor versprei ding door de wind over korte afstanden en zijn absoluut niet bestand tegen zee water. De hier bijgaande tekening is gemaakt naar een gedroogd exemplaar van de soort uit de collectie van het Rijksherbarium Leiden. Ik zou geen Indo zijn als ik niet zou reageren op het artikel van Rob Boekholt in Moesson nr. 8 d.d. 15 febru ari 1993. Na het artikel zorgvuldig gelezen te heb ben kreeg ik het gevoel dat schrijver van het artikel een gefrustreerd musicus moet zijn en naast alle onzin die hij uit kraamt, via deze onsympathieke weg ook nog zijn geld probeert te verdienen door middel van het promoten van een Tielman-CD. Indo-Rock is een speelva- riant die door de Indo-Bands werd gepresenteerd. Het essentiële element van de Indo's was hun compacte speel wijze, waarbij drums, bas en ritme-gitaar een eenheid vormden en de solo-gitaar zijn eigen partij speelde. Indo-Rock is in de begin zestiger jaren geïntroduceerd en niet meer weg te denken. Wanneer schrijver van het artikel meent de Turko-Rock, Marokko-Rock, Ghana- Rock enz. te moeten introduceren, kan hij als musicus wellicht een nieuwe speelvariant bedenken. Als hij ook nog de Krontjong in zijn artikel betrekt ga ik aan de persoon Rob Boekholt (pseudo- Indo?) twijfelen. Tenslotte wil ik de opmerking maken dat de Indo, Indo is en blijft. Of hij nu in Sabang of Merauke geboren is. Je bent Indo of je bent het niet. Half Indo bestaat niet! BOY SWART Uitgeknipt uit het Algemeen Dagblad van 26.02.93, sluit ik hierbij dit knipsel in als reactie op het stuk van Rob Boekholt in Moesson no. 8 jl. Hierbij twee citaten: Na het succes van de Tielman Brothers in 1958 op de Wereldtentoon stelling in Brussel kon niemand meer om het fenomeen Indorock heen.(...) Het belang van de indorock voor de Nederlandse popmuziek was aanzien lijk. In feite effenden de indorockers de weg voor de ruige rock 'n roll uit de jaren zestig. Alleen al door de voor die tijd agressieve en extravagante presenta tie^...) R.G. KLOËR Hierbij stuur ik u een tempo doeloe foto, die ik bij het opruimen tussen mijn paparassen vond. Deze foto is lang kwijt geweest. Ik denk dat mijn dochter in Canada zeer verrast zal kijken als zij zichzelf ziet als tweejarige. Ik zit hier in een 'andong' (in Batavia 'ebro' genaamd). Zouden Indische mensen dit voertuig nog herkennen. Wij, mijn dochters, schoonzuster en ik, zijn hier op weg naar de badplaats Tjokro Toelong. De foto is door mijn man genomen. We waren daar gelogeerd bij familie, werk zaam bij de suikerfabriek Delanggoe, nabij Klaten, residentie Soerakarta. Nu, als weduwe van 87 jaar, kreeg ik plotse ling deze nostalgie, daar dat plaatsje des tijds ook de bestemming was geweest van onze heerlijke huwelijksreis. MW. W.M. CARP-SELL M.M.J. VAN BALGOOY Mei 1935, gelogeerd bij fam.V. Gibson. 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 8