aan zijn broek en dat kan nu veel, heel veel geld kosten. Toch zal elke patiënt met wat ruime ziekenhuis- huisarts- en specialistenervaring zeggen dat er nog veel, heel veel mis in het contact en in de relatie arts-patiënt. Is er in dit opzicht dan niets veranderd? Er is dus nog een hoop mis en een heleboel is er verkeerd, maar is er verbetering in de relatie arts patiënt? Het is wel anders maar zeker geen ver betering en deze opmerking komt niet van de kant van de patiënt maar dit kan je van de meeste artsen te horen krijgen en er zijn artsen, die zeggen dat de rela tie slechter is geworden. Deze groep artsen beweert dat er nu een soort vij andigheid van de maatschappij, zeg maar van de mensen en van de overheid bestaat naar de artsen toe; zij (de artsen) luisteren niet, zij verdienen te veel, zij zijn een elitaire en arrogante groep vak lui. Zo'n commentaar liegt er niet om en doet vijandig aan. 'Gisse jongens' noem de een staatssecretaris van volksgezond heid nog niet zo lang geleden de specia listen met wie hij om de onder handelingstafel zat. De collega, die aan de kant van de patiënten staat en felle, zij het gegronde kritiek uit over de handel en wandel van artsen heeft een groot aantal vijanden voor het leven om zich heen verzameld. De anesthesist profes sor Smalhout kan daarvan getuigen, en dat deed en doet hij ook regelmatig via de media. Het is dus duidelijk anders, maar niet beter. De overheid zou het liefst een manager op de plaats van de dokter hebben. De manager-medicus, de zakenman en de geneesheer in een per soon. Dat wordt in de kortste keren jut en jul in een persoon met een geflopt bedrijf en vele steeds zieker wordende patiënten. Ome dokter is niet meer. Ome dokter is zakenman met computer en fax en een secretaresse en een echtgenote, die niet meer meehelpt in de praktijk, maar een glanzende rol vervult op de tennisbaan. Doeloe-doeloe tidak ada, that's for sure. Waarom toch moet alles nu dan zo zakelijk en efficiënt zijn? Centenkwestie! Kwestie van geld en met dit argument praat je alles recht wat krom is in dit deel van ons ondermaanse. De dokter is gewoon een produkt van zijn tijd en als oorzaak en gevolg een bepaald produkt opleveren dan is de dokter van nu een produkt van de han del en wandel van onze maatschappij en dus een produkt van de handel en wan del van de overheid en van de patiënten. Dus waar klagen wij over? Zakelijkheid, goed management, zuinig zijn, beperkt budget en nog eens zuinig zijn. Dat zijn de kernwoorden in vele artikelen door en voor de medicus geschreven. Wie heeft het daar over de zorg van de patiënt? Het bestrijden van ziekte en de pijn? Het troosten en sterken van de stervenden? Dat wordt zeker allemaal nog wel gedaan, maar de dokter is nu een deel van 'het team', die dat doet. Heel lang geleden heb ik een film gezien waarvan de titel, naar ik mij meen te herinneren, luidde 'the Future and the Things to come'. Het onnozele verhaal van de film werd verteld door iemand, die reeds zo'n paar honderd jaar dood was en in de tijd waarin die film zich afspeelde weer tot leven was gewekt. De goede man rolde van de ene verbazing in de andere, maar hij leek totaal van slag en hevig ontsteld toen hij een verliefd stel letje zag, dat voor een automaat stond, een munt of een voorwerp in die automaat wierp en nadat zij op een paar knoppen hadden gedrukt, rolde uit die automaat een gloednieuwe krijsen de baby. "Ach mijn hemel wat erg", riep de hevig geschrokken man. "Wat is dit verschrikkelijk. Dat was toch anders in mijn tijd. Hoe anders, hoe heel anders was dat." De man bleef maar 'anders' roe pen. Maar ja hoe zou je 'het' moeten uitleggen aan mensen, die niet zou den begrijpen waar je het over hebt. Toch zijn wij nu dicht bij die periode van de toekomst en de dingen, die komen gaan. Reageerbuis baby's en naar keuze een jongen of een meisje. Gegarandeerd gezond, alle zieke genen zijn eruit 'geknipt' et voila! U.betaalt en de dokter, de geneticus en de biochemi cus leveren. De dokter in teamverband, weet u nog? Mooie tijd? Er zijn momen ten, dat ik begrijp wat de mensen bedoe len met 'die goede ouwe tijd'. De dok ter, die ik nog heb gekend en een aantal van u zeker ook nog wel, is een mens, een geneesheer en de pater familias van de hele buurt. Zo eenvoudig en onge compliceerd had het moeten blijven, zo denk ik wel eens. Tegelijkertijd realiseer ik mij ook de bizarre absurditeit van zo'n gedachtengoed. Nostalgie, tempo doe- loe, verfoeilijke zaken? Helemaal niet, volgens mij. Als gevolg van een beetje heimwee naar vroeger dan hoeft voor jou de tijd toch niet stil te staan? De geschiedenis als wetenschap is een vorm van nostalgisch denken. Wanneer je de historische band tussen nu en wat vroeger is gebeurd, wegwuift met het argument 'oude wij venpraat', dan ontken je je eigen geschie denis en het geeft je daarom geen recht op voortbestaan. Dan pas zet je de tijd stil en stopt de evolutie. De geschiedenis van de mensen op deze aarde is ook de geschiedenis van de wetenschappelijke ontwikkelingen, bedacht en gerealiseerd door die mensen met de entourages van oorlog, revoluties, periodes van welvaart en vrede, bloeddorstige criminaliteit en mensen als moeder Theresa. Elke factor, elk facet, elk mens in die ontwikkeling en in die samenhang daar van is het waardevol te weten welke rol hij of zij daarbij speelde en welke de omstandigheden, die van invloed waren op het denken, handelen en voelen van die persoon en die daardoor medever antwoordelijk was en is voor de conti nuïteit van de gebeurtenissen, welke wij geschiedenis noemen. U dus en hij en ik en zij en wij zijn de geschiedenis van wat geweest is naar het nu van deze tijd, daarom leven wij en hebben wij recht op dat leven. Is er geen toen, dan is er ook geen vervolg. Dan houdt het leven op en is er alleen de sociaal maatschappelijke verloedering en na nu is er niets meer. Veranderen, verbeteren en doorgaan. Doorgaan vanuit een trots verleden, dat is denk ik de bedoeling van 'poekoel teroes'. 35

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 35