O "Legendarisch?! Natuurlijk heb ik me dat nooit gerealiseerd, anders had ik me nooit zo raar gedragen. Dat heb ik wel gedaan die jaren. Als je je van zoiets bewust bent dan doe je toch niet zo gek?" Hij realiseert het zich nu wel. Zeker na zijn eerste paar optredens hier. De mensen huilen en lachen tegelij kertijd. Hij weet nu hoe belangrijk het Nederlandse publiek voor hem is en zal zijn fans nooit meer in de steek laten. Hij wil ze zien, wil ze ontmoeten en wil met ze praten! "De mensen die komen luisteren zijn zo emotioneel en dan denk ik hoe kan dat? Langzaam dringt het tot me door en weet zeker dat ik nu blijf, wat voor pro bleem of weerstand ik ook tegenkom. Alles zullen we overwinnen. Het publiek en Carmen houden mij in balans. Nederland dat is ons land. Echt, in Indonesië voel ik me niet thuis. Heb er lang gewoond, ook ver weg van de wes terse beschaving, in de utan. Maar toch, het is mijn land niet. Heb teveel meege maakt daar in de jaren vijftig. Australië leek een redelijk alternatief, maar ook daar voelden we ons niet senang. Je gaat dingen missen, die je in Nederland wel hebt." Nogmaals benadrukt Andy:" Wij zijn toch Nederlanders. Al wordt er geschreven dat ik Timorees ben. Stel je voor, ben je wel eens een Timorees tegengekomen die Tielman heette? Ik niet hoor! Ik zeg dat ook tegen het publiek. We zijn allemaal Nederlanders. Jullie in de zaal en ik ook." "Indorock wat dat is?. Het is gewoon Rock 'n Roll uit Amerika overgewaaid. De Indische jongens waren de eersten die het speelden hier in Nederland, daarom heet het Indorock. Ze hebben er wel iets aan toegevoegd, herkenbare Indisch guitaarspel, maar that's it. Maar die Indische jongens waren toch ook Nederlanders, dus eigenlijk had het mis schien Nederrock moeten heten. De zalen zaten toen altijd bomvol. Niet door enorme promotiecampagnes, maar gewoon omdat het goed was. Optredens werden aangekondigd met pamfletten. En iedereen kwam, er werd altijd gedanst, van het begin tot het einde. Niet eerst drinken en dan op het laatst pas de vloer op. Dat bestc-id niet. ledereen bewoog. De populariteit was enorm. Dat de zogenaamde Indobands het nooit zo ver geschopt hebben als de hen imiterende Nederlandse bands, had inderdaad te maken met promotie, rela ties in de radio- en televisiewereld enzo voort, want er zaten en zitten nog steeds, heel goede muzikanten bij. De zogenaamde Indorock zou eigenlijk erkend moeten worden als de eerste Rock 'n Roll in Nederland. Maar dan echte erkenning. Als je er nu over nadenkt, dat de zalen altijd vol zaten en toch geen erkenning bij de radio. Misschien hadden we gewoon geen zin in al dat gedoe. Maar wat zitten we te klagen, de Indische bands hadden al die promotie niet nodig om volle zalen te krijgen; andere bands wel...". "De muziek die nu gemaakt wordt, welke stroming dan ook, is goed. Alle muziek is goed. Ik heb niet echt een voorkeur voor een bepaald genre. Rock 'n Roll speel ik nog maar heel weinig. Het zijn vooral ballads, dat is muziek die me lekker ligt." Een week later ontmoeten we elkaar weer, maar nu in Amsterdam. Andy heeft daar een fotosessie. Zijn gitaar heeft hij niet bij zich, dus behelpt hij zich met een Fender die in de studio staat, waar net een snaar van gesprongen is. Niet erg, zegt hij, speelt wat en gaat ver der met poseren. Na afloop gaan we Indisch eten. Daar hoor ik dat hij niet alleen vloeiend Indonesisch spreekt, maar ook nog vijf andere Indonesische talen. Hij vertelt op school nooit iets geleerd te hebben. Vanaf de eerste klas lager onderwijs vond hij het een ramp en liep altijd weg. Zijn oma zei dan tegen hem: "ireng elek tambeng!" Javaans voor: zwart, lelijk en stout. Hij zegt zelf niet alleen de donkerste te zijn uit de familie maar ook de stoutste van alle kinderen. Alleen muziek interesseerde hem. Tenzij hij voor de belanda's op moest treden in de jaren na de oorlog. Dan moesten de jongens allemaal op netjes. Haren kammen, schoenen poet sen. Andy vond dat onzin. Waarom nu wel? Dan legde zijn vader uit, dat de belanda's er ook altijd netjes uitzagen. "Op een keer moesten we weer optre den. Thuis moest ik altijd oefenen van mijn vader om keurig Nederlands te zin gen. Het was heel wat om te mogen optreden voor blank publiek. Ik was altijd degene die zong vanwege mijn stem. Toen de muziek 'Daar bij die molen...' inzette en ik daar zo stond met gekamde haren en gepoetste schoenen begon ik te zingen in petjoh. Later natuurlijk verschrikkelijk op mijn donder gehad." Voor Andy zijn de wereld en het leven de grootste en beste leerscholen. Op niet één school kan je zoveel leren als in het leven zelf, door te reizen, door te doen, door te ondervinden. Hij heeft zich een hoop kennis eigen gemaakt in de loop der jaren. Als hij in een gesprek gewikkeld raakt met een andere globe trotter in ons gezelschap, over geschie denis, reizen en Polynesische volkeren blijkt zijn enorme reiservaring, kennis van zaken en vooral zijn interesse voor andere volkeren. Aan het eind van de avond komen de 'Tielman Brothers' ter sprake. Die zijn onlosmakelijk verbonden met Andy en om dit fenomeen kan je niet heen als je met hem praat. "Eerlijk gezegd, mis ik de Tielman Brothers niet. Wel mijn broers, die mis ik iedere dag, want het zijn mijn broers. Twee wonen in Indonesië, zo ook mijn zusje en één broer zit in Australië. Met mijn broer in Australië heb ik nog wel gespeeld daar. Prachtig. We woonden duizenden kilometers van elkaar, maar als we elkaar belden en we wilden vis sen, dan stapte ik in de auto en reden Carmen en ik al die kilometers om met elkaar te vissen. Carmen draagt ze op handen. Geen kwaad woord over mijn broers wil ze horen. Ik hoop niet veel, maar wel dat we eens weer samen zul len spelen. Zomaar, onverwacht een groot concert geven. En dat doen ze hoor. Ze willen dolgraag. Als de tijd rijp is voor Nederland en de weg geplaveid dan hoef ik maar te bellen en ze komen. Maar het moet goed zijn. Alle proble men die ik nu tegenkom, die mogen zij niet ontmoeten. Als mijn broers komen dan moet het allemaal geregeld zijn. Ik weet zeker dat we van het publiek alle support hebben, nu nog iemand die ons support met eerlijkheid. Het zal niet gebeuren met een commercieel oog merk, maar alleen om weer samen te spelen, voor mensen die ons graag wil len horen. En mijn zusje? Die komt zeker en zij zal ook zingen. Maar eerst wil ik zeker weten of Nederland wel daar is, jullie zijn er en alle andere Indische mensen, maar is Nederland er wel? Pas als ik dat zeker weet zal het gebeuren. Onverwacht, zomaar! Het moet tenslotte een verassing zijn." Op pagina 33 vindt u alle informatie over de komende optredens van Andy Tielman en over zijn zojuist verschenen CD 7 can't forget you1. OPGEVEN ADVERTENTIES MOESSON: Tel.o070 - 354 55 01 MW. XENIA BECK 27

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 27