POLLOK, HEMELNLMF EN HLBLSCUS AAN DE LAGUNE Vari de hand van Paul de Bont verscheen recentelijk bovenstaand boek. Een hom mage aan zijn geboorteland Bali en aan Pollok 'het kleine Legong-danseresje dat, samen met haar schilder-echtgenoot, Bali-historie zou schrijven'. Toen A.J. Le Mayeur de Merprès, naar verluid nog een telg uit een oud-adellijk Belgisch geslacht, uit Brussel vertrok naar Tahiti, kon hij niet vermoeden dat één bepaalde gebeurtenis op deze reis zijn leven ingrijpend zou veranderen. Tijdens een 'tussenstop' op Bali waar hij in 1932 arriveerde, zag hij in het dorp Kedaton, vlakbij de huidige hoofdplaats Denpasar, de nog jeugdige Pollok de befaamde Legong-dans uitvoeren. Deze 'dans der hemelnimfen' en de schoon heid van Pollok maakten zo'n diepe indruk op Le Mayeur dat hij besloot voorgoed op Bali te blijven. In 1935 trouwden Le Mayeur en Pollok geheel volgens Balinese Hindu-traditie en ver huisden zij naar Sanur. Daar aan de lagu ne met uitzicht op een rif van de Indische Oceaan schilderde Le Mayeur zonnige, tropische impressies van zijn huis en weelderige tuin. Geheel in de lijn van zijn bewondering voor haar schoon heid werd Pollok het allesbepalende en exclusieve middelpunt van zijn schilderij en. Meer dan 25 jaar - Le Mayeur stierf in 1958 te Brussel - heeft Pollok in deze tuin voor haar schilder-echtgenoot geposeerd, maar ook voor de talloze bezoekers die hier door het hartelijke en gastvrije echtpaar werden ontvangen en dankbaar van de gelegenheid gebruik maakten om Pollok in haar meest beval lige en gracieuze houdingen te fotografe ren: bij de huistempel, de kleine vijver met waterlelies en lotus-bloemen en aan het weefgetouw. Pollok, hemelnimf en hibiscus aan de Lagune Van Legong danseres tot schilders model een foto impressie door Paul de Bont Uitgever: Paul de Bont/Waanders - 80 pag - paperback Te bestellen door overmaking van f 49,50 op postgiro 886210 t.n.v. P.W. de Bont, Den Haag, o.v.v. Pollok. Afhalen kan ook, na telefonische afspraak. Tel. 070-346 48 48. De afhaalprijs is f 42,50. Op de 38e Pasar Malam Besar te Den Haag, Malieveld, zal in de stand van Boekhandel Paagman een ruimte wor den gereserveerd voor Paul de Bont, die aldaar bovengenoemd boek ter verkoop zal aanbieden. Ter gelegenheid van de Pasar Malam en Ad- het feit dat (in 1992) het 75 jaar geleden is dat Pollok werd geboren zullen tevens verkrijgbaar zijn: vier verschillende luxe kaarten met en velop groot formaat: afm. 15x21 cm. twee verschillende affiches: afm. 30 x 42 cm. Deze kaarten en affiches -uitgevoerd in 'duo-tone', tonen Pollok in haar meest geliefde poses en zijn niet eerder gepu bliceerd (ook niet in bovenvermeld boek) op één affiche na: deze betreft een 'heruitgave' van de beroemde 'vij verfoto' uit 'Tanah Air Kita'. Het boek, de kaarten en de affiches zijn in eigen beheer (Paul de Bont) uitgege ven en in zeer beperkte oplage verkrijg baar (op de Pasar Malam Besar of via Paul de Bont. Tel: 070-346 48 48). LS ling der vertrekken, aantal verhoogde vloeren en diverse versieringsmotieven, alle berustten op een eeuwenoude, overgeleverde symboliek. Zij werden bewoond door nazaten van aristocrati sche families uit de sultanstijd, waarvan sommigen door het gouvernement als ambtenaren in de bestuursdienst waren aangesteld. Anderen kozen voor een vrij beroep en gingen bijvoorbeeld in de handel. Een nazaat van een dergelijk geslacht, Masagus Hasyim Ning, heeft over dit laatste een indrukwekkende familiekroniek geschreven, welke een uitstekend inzicht geeft in de mobiliteit, de handelsgeest en de verwantschaps relaties van energieke Palembangers in Minangkabau en Java, vanaf de tweede helft van de 19e eeuw tot op heden. ('The Ups and Downs of Fighter Entrepreneur. Autobiography of Hasyim Ning'. P.T. Pustaka Utama Grafiti. Jakarta 2e druk 1987). (wordt vervolgd) Roeiwedstrijd op de Moesi (ca. 1933) Museum Palembang (1938) 10 (vervolg Jeugdherinneringen Palembang) vergulde lakwerk uit de schemer op lichtte. De twee grote stenen Boeddha beelden (zie deel I) stonden voor het museum opgesteld. In die tijd waren er in Palembang en omgeving nog heel wat traditionele roe- mah limas, waarvan de afmetingen, inde-

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 10