POLLOK, HEMELNLMF
EN HLBLSCUS AAN DE
LAGUNE
Vari de hand van Paul de Bont verscheen
recentelijk bovenstaand boek. Een hom
mage aan zijn geboorteland Bali en aan
Pollok 'het kleine Legong-danseresje dat,
samen met haar schilder-echtgenoot,
Bali-historie zou schrijven'.
Toen A.J. Le Mayeur de Merprès, naar
verluid nog een telg uit een oud-adellijk
Belgisch geslacht, uit Brussel vertrok
naar Tahiti, kon hij niet vermoeden dat
één bepaalde gebeurtenis op deze reis
zijn leven ingrijpend zou veranderen.
Tijdens een 'tussenstop' op Bali waar hij
in 1932 arriveerde, zag hij in het dorp
Kedaton, vlakbij de huidige hoofdplaats
Denpasar, de nog jeugdige Pollok de
befaamde Legong-dans uitvoeren. Deze
'dans der hemelnimfen' en de schoon
heid van Pollok maakten zo'n diepe
indruk op Le Mayeur dat hij besloot
voorgoed op Bali te blijven. In 1935
trouwden Le Mayeur en Pollok geheel
volgens Balinese Hindu-traditie en ver
huisden zij naar Sanur. Daar aan de lagu
ne met uitzicht op een rif van de
Indische Oceaan schilderde Le Mayeur
zonnige, tropische impressies van zijn
huis en weelderige tuin. Geheel in de lijn
van zijn bewondering voor haar schoon
heid werd Pollok het allesbepalende en
exclusieve middelpunt van zijn schilderij
en. Meer dan 25 jaar - Le Mayeur stierf
in 1958 te Brussel - heeft Pollok in deze
tuin voor haar schilder-echtgenoot
geposeerd, maar ook voor de talloze
bezoekers die hier door het hartelijke
en gastvrije echtpaar werden ontvangen
en dankbaar van de gelegenheid gebruik
maakten om Pollok in haar meest beval
lige en gracieuze houdingen te fotografe
ren: bij de huistempel, de kleine vijver
met waterlelies en lotus-bloemen en aan
het weefgetouw.
Pollok, hemelnimf en hibiscus aan
de Lagune
Van Legong danseres tot schilders
model
een foto impressie door Paul de
Bont
Uitgever: Paul de Bont/Waanders -
80 pag - paperback
Te bestellen door overmaking van
f 49,50 op postgiro 886210
t.n.v. P.W. de Bont, Den Haag,
o.v.v. Pollok.
Afhalen kan ook, na telefonische
afspraak. Tel. 070-346 48 48.
De afhaalprijs is f 42,50.
Op de 38e Pasar Malam Besar te Den
Haag, Malieveld, zal in de stand van
Boekhandel Paagman een ruimte wor
den gereserveerd voor Paul de Bont, die
aldaar bovengenoemd boek ter verkoop
zal aanbieden.
Ter gelegenheid van de Pasar Malam en
Ad-
het feit dat (in 1992) het 75 jaar geleden
is dat Pollok werd geboren zullen tevens
verkrijgbaar zijn:
vier verschillende luxe kaarten met en
velop groot formaat: afm. 15x21 cm.
twee verschillende affiches:
afm. 30 x 42 cm.
Deze kaarten en affiches -uitgevoerd in
'duo-tone', tonen Pollok in haar meest
geliefde poses en zijn niet eerder gepu
bliceerd (ook niet in bovenvermeld
boek) op één affiche na: deze betreft
een 'heruitgave' van de beroemde 'vij
verfoto' uit 'Tanah Air Kita'.
Het boek, de kaarten en de affiches zijn
in eigen beheer (Paul de Bont) uitgege
ven en in zeer beperkte oplage verkrijg
baar (op de Pasar Malam Besar of via
Paul de Bont. Tel: 070-346 48 48).
LS
ling der vertrekken, aantal verhoogde
vloeren en diverse versieringsmotieven,
alle berustten op een eeuwenoude,
overgeleverde symboliek. Zij werden
bewoond door nazaten van aristocrati
sche families uit de sultanstijd, waarvan
sommigen door het gouvernement als
ambtenaren in de bestuursdienst waren
aangesteld. Anderen kozen voor een vrij
beroep en gingen bijvoorbeeld in de
handel. Een nazaat van een dergelijk
geslacht, Masagus Hasyim Ning, heeft
over dit laatste een indrukwekkende
familiekroniek geschreven, welke een
uitstekend inzicht geeft in de mobiliteit,
de handelsgeest en de verwantschaps
relaties van energieke Palembangers in
Minangkabau en Java, vanaf de tweede
helft van de 19e eeuw tot op heden.
('The Ups and Downs of Fighter
Entrepreneur. Autobiography of Hasyim
Ning'. P.T. Pustaka Utama Grafiti.
Jakarta 2e druk 1987).
(wordt vervolgd)
Roeiwedstrijd op de Moesi (ca. 1933)
Museum Palembang (1938)
10
(vervolg Jeugdherinneringen Palembang)
vergulde lakwerk uit de schemer op
lichtte. De twee grote stenen Boeddha
beelden (zie deel I) stonden voor het
museum opgesteld.
In die tijd waren er in Palembang en
omgeving nog heel wat traditionele roe-
mah limas, waarvan de afmetingen, inde-