Een kunstenaar in Holland Cary Venselaar De naam Cary Venselaar bent u tegengekomen in Moesson van 15 april en Moesson van 15 mei 1993. Hij is de schrijver van de twee arti kelen over Wijnand Nieuwenkamp, kunstenaar in Indië. Na deze uit gebreide kennismaking met Nieu wenkamp, willen wij u nu voor stellen aan Cary Venselaar zelf, kunstenaar in Holland. Hij vertelt onder andere over zijn interesse in Nieuwenkamp en zijn band met Indië/lndonesië. "Mijn vrouw Elvire is een Indisch meisje, geboren in Nederlands-lndië. Wij zijn in 1986 voor het eerst naar Indonesië gegaan en dat zou later mijn werk beïnvloeden. Ik raakte heel erg onder de indruk van de kunst en cultuur van de Indische Archipel. Vooral het vakmanschap van de gewone mensen in de dorpjes op Bali, was voor mij geheel nieuw. Door deze fascinatie ben ik boeken gaan lezen en heb me volledig verdiept in de materie. Ik voelde dat ik terug moest naar Indonesië, heel vreemd eigenlijk voor iemand die geen bloed banden met het land heeft, behalve dan mijn Indische vrouw." "Wij wonen in Edam, het stadje waar Nieuwenkamp vroeger ook vertoefd heeft en zijn sporen heeft nagelaten. Ik kende zijn werk alleen maar van een aantal tekeningetjes met als onderwerp Edam en van de verhalen die nog steeds de ronde doen over hem. Er leven nog mensen die hem persoonlijk gekend hebben zoals mijn oude vriend Gerrit. Toen ik hem ver telde dat we weer op reis zouden gaan, maar nu alleen naar Bali, om te tekenen, het is mijn vak tenslotte, zei hij: "Dan ben je te laat man. Nieuwenkamp was je voor, want die zat daar al rond 1900, hier lees maar, want hij schreef er ook een boek over." Ik was stomverbaasd, om bij mij om de hoek, zoiets te ontdekken. Daarbij kwam nog dat ik juist het boek van Vicky Baum 'Liebe und Tod auf Bali' gelezen had en de puputan van Badung zat nog vers in mijn geheu gen. Bij het lezen van Nieuwenkamps boek bleek dat hij er ook bij was geweest en er verslag van had gedaan. Zodoende raakte ik geïnte resseerd in die man en in zijn werk. Aan zijn nabestaanden heb ik ge vraagd of ik zijn werk mocht bestude ren en fotograferen. Ze gaven hun toestemming en hadden tevens het verzoek aan mij om zijn gehele oeu vre te bewerken. Dat leidde ertoe dat er nu een heel overzicht van zijn werk gemaakt wordt, dat nog omvangrijker is dan ik aanvankelijk dacht. Voor namelijk is dit te danken aan de hulp van mevrouw Lucardie-Nieuwen- kamp, een nicht van Wijnand die veel hart heeft voor het werk van haar oom. Er is zoveel werk gevonden van hem dat er eigenlijk geen beginnen aan is. Ik zou zo nog een tiental afleveringen kunnen maken voor Moesson, met talloze tekeningen, bijvoorbeeld zijn prenten van Sumatra, afbeeldingen van zijn kunst verzameling, of van zijn Javaanse tekeningen en litho's. Dan is er nog het verhaal over de Borobudur, de schepen en zijn reizen naar Timor, 22 'Alle bij dit artikel geplaatste tekeningen zijn het werk van Cary Venselaar uit de periode na 1986, zij hebben alle het formaat 60x80 of 80x60 cm. Dit is 'De was', een tekening van Bali, 1992.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 22