was zo groot dat ik er geen weg mee wist en eigenlijk is dat nog steeds zo. Daarom ben ik veel gaan fotograferen en wandelen. De eerste resultaten waren onze reisbeschrijvingen. Pas later zijn mijn eerste Indische tekenin gen ontstaan. Kennelijk moest ik eerst wat afstand nemen. Ik wilde ook niet de bekende landschapjes van Indië tekenen, maar het werk moest een voortzetting zijn van wat ik al in Holland had gedaan. Veel verschil lende dingen heb ik gedaan, inder daad. Ooit ben ik begonnen met een strip over visjes voor kinderen, die ik inkleurde met een airbrush. Omdat die strip geen succes was ben ik de airbrush gaan gebruiken om te teke nen. In de navolgende jaren heb ik veel tekeningen gemaakt, waar nogal wat belangstelling voor was. Ze wer den goed verkocht. Mijn werk is inmiddels te zien geweest in Arti en het Stedelijk in Amsterdam, in Alk maar, Arnhem en Den Bosch. Hier ontstonden nieuwe contacten en die leidden weer tot opdrachten. Bijvoorbeeld boekomslagen die ik voor uitgeverij 'Spectrum' heb ge maakt." "Airbrush is een tekentechniek die werkt met behulp van perslucht die de verf verstuift over het tekenpapier. Het papier wordt dan afgedekt op de plaatsen waar de verf niet moet komen. Ideaal voor achtergronden en subtiele kleurnuances. De tekeningen krijgen er vaak iets heel bijzonders door en je kan het zelfs zo doen dat de tekening op een grote kleurenfoto Alor, Sumba en de andere eilanden." "Tekenen is inderdaad mijn vak, dat is te zeggen, ik ben grafisch vormgever en tekenaar, kalligraaf en specialist in airbrush-technieken. Ik had teken spullen meegenomen om op Bali aan de slag te gaan maar er is daar ter plaatse heel erg weinig van terecht gekomen. Wij woonden in huis bij een houtsnijder te Kemenuh, een dorpje vlakbij Mas en Ubud. De hoeveelheid indrukken die ik te verwerken kreeg lijkt, soms doe ik dat expres. Bij mijn weten is er niemand die dat soort tekeningen over Indonesië maakt. Er gaan vele uren in één tekening zitten. Daarom zijn ze ook niet echt goed koop. Er is altijd maar één origineel. De totale produktie is klein, omdat het zo tijdrovend is." "Er is een relatie tussen het werk van Nieuwenkamp en mijn tekeningen. Als je lang met een bepaald onder werp bezig bent is het onvermijdelijk dat er elementen insluipen die van een ander zijn, dat is heel normaal. Het grote verschil is eigenlijk dat mijn werk bijzonder kleurrijk is. Zwart-wit reprodukties zijn helaas een schaduw van het origineel. Het werk van Nieuwenkamp is bijna allemaal ge maakt in bruine tinten, pas in zijn latere werk, in zijn olieverfdoeken komt die kleur naar voren en het is duidelijk dat hij het niet gewend was. Ik vind het gemis aan kleur in zijn werk erg jammer, want de Balinese samenleving is uitermate kleurrijk. Zo heb ik enkele thema's uit zijn prenten gebruikt en die full colour uitgevoerd om het effect ervan te beoordelen." "De eerste tekening die ik maakte, was van Midden-Java; wij wandelden nabij Baturaden in een ongelooflijk mooi landschap, alleen de vulkaan was niet zichtbaar door nevel. Thuisgekomen heb ik later gepro beerd een tekening te maken waarop die vulkaan wel zichtbaar was, 23 Landschap bij Ende op Flores 'Het offer', zichtbaar is ook het Baturmeer, de Abang en de Gunung Agung op Bali. Een krisheft, oorspronkelijk door Nieuwenkamp getekend, nu in airbrush uitgevoerd.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 23