^OELTt«0fi BIJ DE VOORPLAAT (Schilderij van Cary Venselaar) Geborgenheid HET LAND VAN HERKOMST Het zou het scenario kunnen zijn van een mooie droom, dit schilderij van Cary Venselaar, vindt u niet? Hoe bevorderlijk voor een goede nachtrust zou het zijn, wanneer wij met dit rustge vende tafereel in gedachten, gingen sla pen. Misschien voelt u het ook, maar als ik hier naar kijk voel ik mij op een bui tengewoon aangename manier alleen. Er is niemand bij mij, niemand die mij stoort, en niemand met wie ik dit moment deel, want wat ik hier zie zit in mijzelf geborgen. Of de heer Venselaar het zo bedoeld heeft weet ik niet, maar elk onderdeel van dit schilderij heeft voor mij een sym bolische betekenis. Naar aanleiding van de RVU-documentai- re over "Het Land van Herkomst" van Hella Haasse en Vincent Mahieu op 2 juni jl. schreef Lilian Ducelle onderstaande brief aan de makers ervan. Deze reactie heeft mijn volledige steun. (VB) Den Haag,3 juni 1993 Met verbijstering naar het Land van Herkomst van Hella Haasse en Vincent Mahieu gekeken. Aan het vriendelijke gebab bel over "haar Indië" van Hella Haasse begin ik zo langzamerhand verslaafd te raken (bovenste beste schrijfster overigens) Het gedeelte over Vincent Mahieu/Tjalie Robin son echter heeft mijn verbijstering in woede doen omzetten. Wat voor zin heeft het ver tonen van een reeks jeugdfoto's zonder enig commentaar, gevolgd door wat losse opmer kingen over zijn afkomst, wijze van schrijven en motieven. Nergens op slaande beelden over "het aloude Indië" om dan te komen tot Tjalie's voorliefde voor de jacht. Met natuur lijk een paar afschrikwekkende jachtplaatjes waarvoor het Wereld Natuur Fonds ogen blikkelijk een accept-giro in mijn bus duwt. Vervolgens, en dat heeft me het meest geër gerd, werden uit de duizenden pagina's proza die deze Indische jongen heeft geschreven een paar beknopte fragmenten voorgelezen die alleen aan moesten tonen hoe "macho" hij wel was. Wie tegenwoordig geen jurk aan heeft als Maartje 't Hart is macho. Natuurlijk, wat anders? Last but not least: de filmstunt van het jaar: een minutenlange oog-close-up van iemand die totaal onverstaanbaar iets voorlas uit het werk van Vincent Mahieu. Misschien is het de Zo staat water voor gevoel. Het water op de voorgrond, het dichtste bij je, de inham, symboliseert dan het eigen gevoelsleven. Het is daar veilig, er zijn grote en kleine stenen (stoffelijke zaken) waaraan je je vast kunt houden, waarop je kunt zitten. Je zou daar altijd kunnen blijven, maar je weet dat er meer is. Het grote water op de achtergrond, het meer, is een groter gevoelsleven dat zich uitstrekt tot het oneindige. Wil je dat bereiken, dan moet je door die nauwe doorgang, die een obstakel vormt. Pas wanneer je daar doorheen bent, bereik je datgene wat je horizon verbreedt, en je inzicht geeft. De begroeiing links en rechts symboli seert in feite het leven Van links en rechts (dualiteit) word je geconfron teerd met dat leven, wat op dit schilderij cineast onbekend dat het gesproken woord beter tot zijn recht komt als men ook de mond kan zien die de woorden uitspreekt. Later had ik het genoegen in de voorlezer onze vriend Cleintuar te herkennen en nog later zelfs door flarden van woorden te ont dekken waaróver hij het had: motorrijden. Vervolgens een beeld van een motorrijder door het Hollandse weiland tuffend met een vaart van minstens 25 km per uur. Ziezo, het beeld van macho Vincent was duidelijk. Als toetje nog even een paar zinnetjes stuntelig petjok (goddank ook al praktisch onver staanbaar omdat Cleintuar totaal geen pet- jok kan praten of zelfs uitspreken) en toen was het verhaaltje uit. Hallelujah! De Indo ten voeten uit! Neen nog niet helemaal: bij de aftiteling zag ik de naam van Rob Nieuwenhuys en mijn naam staan. Als dit moet dienen als een "waarmerk van echtheid" dan zijn Rob Nieuwenhuys en ik des duivels. Behalve het afstaan van foto's heb ik geen enkele inspraak gehad bij het vervaardigen van deze belabberde documentaire, en Rob ook niet. Voor een documentaire die zo schandalig stupide in elkaar zit, kan ik gerust het woord beledigend gebruiken. Toch bedankt RVU. Ik heb mijn lesje geleerd en bij deze zweer ik dat ik nooit meer aan welk programma over mijn man, over Indië, of wat daar ook maar mee in verband staat, zal medewerken. Noch met foto's, noch met informaties. Ik zal iedereen doorsturen naar mijn hier geboren kater die meer van Indië af weet dan de medewerkers aan deze docu mentaire. LILIAN DUCELLE P.S. Het was u natuurlijk niet bekend dat Tjalie's stem op een plaat is vastgelegd (op de achterzijde die van Maria Dermout). blauw en groen is. Beide kleuren zijn in deze Oosterse afbeelding volkomen in harmonie, want ook kleuren hebben een symbolische betekenis. Blauw is afstem ming op het Hogere spirituele. Groen is de kleur van mentale rust, van gemoeds stemming. De maan daarboven staat voor intuïtie en geeft daarmee aan dat je aanvoelt dat er meer moet zijn. Zij schijnt met haar licht op het grote water, maar door de nauwe doorgang zien wij daar zeer wei nig van. Zij laat ons slechts een tipje van de sluier zien. Maar eerst moet je door die nauwe doorgang met zijn obstakels en beperkingen; het stoffelijke leven. Op de voorgrond de lotus, welke in de Oosterse mystiek overeenkomt met de roos in de westerse mystiek. Bij de roos is de steel met doornen het levenspad met (pijnlijke) problemen. Maar aan het eind van die steel ontpopt zich een van de mooiste en meest heerlijk geurende bloemen die wij kennen. Zowel de roos als de lotus symboliseren de Wetmatigheid van Oorzaak en Gevolg, ofwel Karma. Omdat de oosterse mys tiek meer op het mentale is gericht, komt de lotusbloem, een waterlelie, op dit schilderij bijzonder tot zijn recht. Immers, zij komt van onder water en baant zich een weg naar boven door het gevoelsleven, op weg naar het licht, de kennis. Eigenlijk: door meditatie en con templatie verkrijgt men wijsheid. In het westen luidt het: door schade en schan de wordt men wijs. Maar uiteindelijk wil men en zal men hetzelfde doel bereiken: het grote water, waarboven het licht schijnt. Ik ben geboren in het oosten, en opge groeid in het westen. Ik heb een derge lijk tafereel nooit mogen aanschouwen. En toch is het zo bekend, omdat het een afspiegeling is wat in mij leeft. Kijkend naar dit schilderij, weet ik intuïtief waar ik naar toe moet, en waarom. Het zai niet makkelijk gaan, maar ik kom er wel. Want ik weet mij geborgen. VIVIAN BOON (In dit nummer van Moesson (pagina 22) treft u een artikel aan dat geheel gewijd is aan de kunstenaar Cary Venselaar) De verantwoording voor de Poekoel Teroes Pot en Bruine Bus over de maand mei, zal in juli I 993 gegeven worden. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 2