O
PASAR GAMBIR^
★★★★★★★★★★★★★★★★★★-A-**
PASAR MALAM AMSTERDAM
SPORTHALLEN ZUID - ACHTER HET OLYMPISCH STADION
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★•A-*
vel op. Is dit een eigen fantasie van de schilder of werd hij
geïnspireerd door de geschilderde achterdoeken zoals foto
grafen die in hun atelier gebruikten? Men zou zich kunnen
voorstellen, dat een Yogyase prins zich liever associeerde met
kratonattributen in de vorstelijke pendopo of ontvangstzaal of
iets van dien aard. Werd het portret in opdracht van de prins
geschilderd of op verzoek van de schilder? De vraag rijst dan
waarom het niet in kratonbezit is overgegaan, doch eigendom
van de schilder werd. Wat was de reden, dat Hubert Vos naar
Java ging? Was het een officiële reis of ging hij er privé heen?
En hoe kwam hij in de kraton van Yogya verzeild? Zou hij ook
in Solo geweest zijn? Inderdaad, indringende vragen, die niets
met nieuwsgierigheid te maken hebben, doch alles met een
poging om dit schilderij in zijn juiste cultuur-historische con
text te plaatsen. Want eerst dan komt het tot leven tegen de
achtergrond van zijn tijd; en stijgt zijn waarde uit boven de
kwaliteit van een technisch knap uitgevoerd portret. Van Rob
Nieuwenhuys ('Met vreemde ogen', pag. 37-43) weten wij bij
voorbeeld, dat voor en tijdens de regeringsperiode van sultan
Hamengku Buwono VII nogal wat commotie heeft geheerst
met betrekking tot de troonsopvolging, als nasleep van de
Java-oorlog (1825-1830) tegen de Yogyase prins Diponegoro.
Vooralsnog blijft het een indrukwekkend schilderij, zowel om
de zeldzaamheid in zijn genre, als om het portret van prins
Boeminoto zelf. Moeilijk in te passen in een Nederlandse
(museum)collectie naar ik vrees. Misschien komt Maastricht
als geboorteplaats van de schilder in aanmerking? Of wellicht
is het van bijzondere waarde voor de portrettengalerij in de
kraton van Yogya. Nader onderzoek zal dit moeten uitwijzen.
Blijft voor deskundigen de vraag of Hubert Vos met dit oeuvre
wel of niet tot de groep van 'Indische schilders' gerekend
moet worden. Serieuze belangstellenden kunnen zich telefo
nisch in verbinding stellen met Kunsthandel Ivo Bouwman,
Lange Vijverberg 20, Den Haag. Tel. 070-3466613.
R.S. WASSING
Noot van de redactie:
Volgens de geslachtslijsten van het sultanshuis van Yogyakarta was
Gusti Pangeran Ario Buminoto een zoon van sultan Hamengku
Buwono VI 1855-1877) en zijn tweede gemalin Kanjeng Ratu
Ageng. Hij had dezelfde moeder als sultan Hamengku Buwono VII.
vervolg van pag. 18
ven, weldoordachte dissents tenslotte
eens wet worden. Joyce wordt met
grote overtuiging gedreven door het
begrip 'fairness' en rechterlijk geweten,
hetgeen tot uitdrukking komt in haar
vonnissen.
Joyce Kennard, de enige vrouw in het
verder geheel blanke Hof, valt op door
haar jeugdige en elegante verschijning.
Het feit dat zij persoonlijk betrokken is
bij de details van elke zaak, en niet alles
aan leden van haar staf delegeert, zoals
sommige rechters doen, is er de oorzaak
van dat er weinig tijd is voor een privéle-
ven. In haar spaarzame vrije tijd tuiniert
Joyce en luistert ze naar klassieke
muziek.
Een persoonlijk standpunt dat ze in
december 1991 innam, trok zeer de aan
dacht. De financiële crisis van de staat
Californië maakte een bezuiniging van
860.000 noodzakelijk in het budget van
de hoven van appel. Opperrechter Lucas
verzocht de werknemers van de hoven
van appel om vrijwillig een vierdaags,
onbetaald verlof te nemen. Joyce
Kennard was van mening dat ze haar staf
niet kon vragen wat zijzelf niet deed.
Daarom nam ook zij vier onbetaalde
dagen, waarop ze wel werkte. Joyce was
de enige van de 95 appèlrechters die
deze vrijwillige bezuiniging aanvaardde.
Het bezorgde haar grote bewondering
van de kant van de 'werkbijen' in de juri
dische gemeenschap. Opperrechter
Lucas ging er daarna toe over de appel-
rechters te verzoeken eveneens onbe
taald verlof te nemen.
Hoewel publiciteit voor haar niet van
belang is, was ze bijzonder geroerd door
twee prijzen die haar werden toegekend
door respectievelijk de Nederlands- en
de Chinees-Amerikaanse gemeenschap
voor verdiensten.
"Voor mij betekent het een erkenning.
Ik ben niet blond en blauw-ogig, en kan
niet doorgaan voor een Hollandse, en ik
ben maar deels van Chinese afkomst.
Wanneer je gemengdbloedig bent,
behoor je tot geen enkele groep en heb
je een zwevende identiteit. Nu weet ik
hoe prettig het is om zowel van de
Nederlandse als de Chinese gemeen
schap waardering te krijgen."
CH.MANDERS
Bronnen:
'Fairly Unpredictable', een artikel van Michele
Kort in Los Angeles Magazine, 7 februari 1993,
en een artikel van Dan Freedman in de
Democrat and Chronicle, I 6 mei 1993 over
de aanstaande benoeming in het Amerikaanse
Opperste Gerechtshof.
RIJNHAL - ARNHEM - 27/28/29 AUGUSTUS 1993
Veel bekende artiesten, o.a.:
Wieteke van Dort Ais Lawa-Lata in de
Late-Late-Lien-Show,
INDOROCK met het orkest FRANKY HART NADA
flitsende Pentjak Silat demonstraties,
de kleurrijke Indonesische klederdrachtenshows
door de Vereniging PERWARINDO
de wervelende Hawaii-Tahiti-dansshows door de
charmante Polynesische dansgroep MAI'ANA.
en nog veel meer!!!!!!
12-21 uur.
Kind. tot 12 jr. f 3,00.
van donderdag 9 t/m zondag 12 september 1993.
Geopend do. vr 14-23, za. 12-23, zo. 12-22 uur.
Entree f 8,50 - 65+ ers f 5,00 - Kind, tot I 2 jr. f 4,00. "Ar
-ff Inl.: Org. Buro Yunus BV - Zandvoorterweg 78, 21 I i GZ Aerdenhout - Tel. 023-245.270. -ff
Geopend
14-23, za.
Entree
65+ ers f 5,00
23