O PASAR GAMBIR^ ★★★★★★★★★★★★★★★★★★-A-** PASAR MALAM AMSTERDAM SPORTHALLEN ZUID - ACHTER HET OLYMPISCH STADION ★★★★★★★★★★★★★★★★★★★•A-* vel op. Is dit een eigen fantasie van de schilder of werd hij geïnspireerd door de geschilderde achterdoeken zoals foto grafen die in hun atelier gebruikten? Men zou zich kunnen voorstellen, dat een Yogyase prins zich liever associeerde met kratonattributen in de vorstelijke pendopo of ontvangstzaal of iets van dien aard. Werd het portret in opdracht van de prins geschilderd of op verzoek van de schilder? De vraag rijst dan waarom het niet in kratonbezit is overgegaan, doch eigendom van de schilder werd. Wat was de reden, dat Hubert Vos naar Java ging? Was het een officiële reis of ging hij er privé heen? En hoe kwam hij in de kraton van Yogya verzeild? Zou hij ook in Solo geweest zijn? Inderdaad, indringende vragen, die niets met nieuwsgierigheid te maken hebben, doch alles met een poging om dit schilderij in zijn juiste cultuur-historische con text te plaatsen. Want eerst dan komt het tot leven tegen de achtergrond van zijn tijd; en stijgt zijn waarde uit boven de kwaliteit van een technisch knap uitgevoerd portret. Van Rob Nieuwenhuys ('Met vreemde ogen', pag. 37-43) weten wij bij voorbeeld, dat voor en tijdens de regeringsperiode van sultan Hamengku Buwono VII nogal wat commotie heeft geheerst met betrekking tot de troonsopvolging, als nasleep van de Java-oorlog (1825-1830) tegen de Yogyase prins Diponegoro. Vooralsnog blijft het een indrukwekkend schilderij, zowel om de zeldzaamheid in zijn genre, als om het portret van prins Boeminoto zelf. Moeilijk in te passen in een Nederlandse (museum)collectie naar ik vrees. Misschien komt Maastricht als geboorteplaats van de schilder in aanmerking? Of wellicht is het van bijzondere waarde voor de portrettengalerij in de kraton van Yogya. Nader onderzoek zal dit moeten uitwijzen. Blijft voor deskundigen de vraag of Hubert Vos met dit oeuvre wel of niet tot de groep van 'Indische schilders' gerekend moet worden. Serieuze belangstellenden kunnen zich telefo nisch in verbinding stellen met Kunsthandel Ivo Bouwman, Lange Vijverberg 20, Den Haag. Tel. 070-3466613. R.S. WASSING Noot van de redactie: Volgens de geslachtslijsten van het sultanshuis van Yogyakarta was Gusti Pangeran Ario Buminoto een zoon van sultan Hamengku Buwono VI 1855-1877) en zijn tweede gemalin Kanjeng Ratu Ageng. Hij had dezelfde moeder als sultan Hamengku Buwono VII. vervolg van pag. 18 ven, weldoordachte dissents tenslotte eens wet worden. Joyce wordt met grote overtuiging gedreven door het begrip 'fairness' en rechterlijk geweten, hetgeen tot uitdrukking komt in haar vonnissen. Joyce Kennard, de enige vrouw in het verder geheel blanke Hof, valt op door haar jeugdige en elegante verschijning. Het feit dat zij persoonlijk betrokken is bij de details van elke zaak, en niet alles aan leden van haar staf delegeert, zoals sommige rechters doen, is er de oorzaak van dat er weinig tijd is voor een privéle- ven. In haar spaarzame vrije tijd tuiniert Joyce en luistert ze naar klassieke muziek. Een persoonlijk standpunt dat ze in december 1991 innam, trok zeer de aan dacht. De financiële crisis van de staat Californië maakte een bezuiniging van 860.000 noodzakelijk in het budget van de hoven van appel. Opperrechter Lucas verzocht de werknemers van de hoven van appel om vrijwillig een vierdaags, onbetaald verlof te nemen. Joyce Kennard was van mening dat ze haar staf niet kon vragen wat zijzelf niet deed. Daarom nam ook zij vier onbetaalde dagen, waarop ze wel werkte. Joyce was de enige van de 95 appèlrechters die deze vrijwillige bezuiniging aanvaardde. Het bezorgde haar grote bewondering van de kant van de 'werkbijen' in de juri dische gemeenschap. Opperrechter Lucas ging er daarna toe over de appel- rechters te verzoeken eveneens onbe taald verlof te nemen. Hoewel publiciteit voor haar niet van belang is, was ze bijzonder geroerd door twee prijzen die haar werden toegekend door respectievelijk de Nederlands- en de Chinees-Amerikaanse gemeenschap voor verdiensten. "Voor mij betekent het een erkenning. Ik ben niet blond en blauw-ogig, en kan niet doorgaan voor een Hollandse, en ik ben maar deels van Chinese afkomst. Wanneer je gemengdbloedig bent, behoor je tot geen enkele groep en heb je een zwevende identiteit. Nu weet ik hoe prettig het is om zowel van de Nederlandse als de Chinese gemeen schap waardering te krijgen." CH.MANDERS Bronnen: 'Fairly Unpredictable', een artikel van Michele Kort in Los Angeles Magazine, 7 februari 1993, en een artikel van Dan Freedman in de Democrat and Chronicle, I 6 mei 1993 over de aanstaande benoeming in het Amerikaanse Opperste Gerechtshof. RIJNHAL - ARNHEM - 27/28/29 AUGUSTUS 1993 Veel bekende artiesten, o.a.: Wieteke van Dort Ais Lawa-Lata in de Late-Late-Lien-Show, INDOROCK met het orkest FRANKY HART NADA flitsende Pentjak Silat demonstraties, de kleurrijke Indonesische klederdrachtenshows door de Vereniging PERWARINDO de wervelende Hawaii-Tahiti-dansshows door de charmante Polynesische dansgroep MAI'ANA. en nog veel meer!!!!!! 12-21 uur. Kind. tot 12 jr. f 3,00. van donderdag 9 t/m zondag 12 september 1993. Geopend do. vr 14-23, za. 12-23, zo. 12-22 uur. Entree f 8,50 - 65+ ers f 5,00 - Kind, tot I 2 jr. f 4,00. "Ar -ff Inl.: Org. Buro Yunus BV - Zandvoorterweg 78, 21 I i GZ Aerdenhout - Tel. 023-245.270. -ff Geopend 14-23, za. Entree 65+ ers f 5,00 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 23