Over Hollanders en Indische Nederlanders OVER OORDELEN EN VOOROORDELEN, VROEGER EN NU De culturele invloed van de Indische gemeenschap heeft, door de tijd heen, zijn uitwerking op Nederland niet gemist. Dit komt onder meer tot uiting in de tv film 'Rockin'Ramona'waarvan de Tielman Brothers het middelpunt vormen. De film en een daarop aansluitend commentaar vormen de aanleiding voor deze korte beschouwing over de betekenis van het persoonlijke contact tussen Indische jongeren en jonge Hollanders, in de periode na 1945 en ver daarvoor. (...)'Dat zijn Indo's, zegt mijn moeder', waarna zinnen als deze volgen: 'wanneer moeder 's avonds de keukenkast open doet, roept ze: 'gatverdamme wat stinkt het hier'. 'Buurvrouw', zegt ze de ande re dag, 'wat ruikt het toch heerlijk bij u in de keuken'. Een paar uur later komt buurvrouw etenspannetjes langs bren gen. Indisch eten. 'Dat had u nou niet moeten doen', zegt mijn moeder, 'wat zullen we smullen.' Maar als het donker is geworden moet Henk de pannetjes naar een tante brengen die wel van Indisch eten houdt(...). beien. En als het donker wordt komen de gitaren te voorschijn en gaan we zin gen Het is duidelijk, de nestwarmte en onge dwongenheid in dat gezin is wel een grote tegenstelling met het strakke bestaan thuis en de omgang met Indische vriendjes maakt het leven meteen een stuk prettiger. En dan wordt de nieuwe leraar Nederlands beschreven die op een dag op school verscheen. Aan hem denkt hij met meer gemengde gevoelens terug. De leraar stelde zich als volgt voor: (...)'lk heet Boon. Ik ben pas kort in Nederland, ik ben zoals je ziet een Indo. Ik schrijf ook artikelen en boeken en die gaan allemaal over Indië. Het is het land waar ik zo vreselijk van houd. Kom, we gaan met de les beginnen, waar waren jullie gebleven.' En voor ik het weet heb ik een klap met een liniaal te pakken. 'Kop houden, jij', zegt Boon. Het is nieuw voor mij, klappen op school. Maar Boon kon wel vertellen. Hij bleek als schrijversnaam Tjalie Robinson te heb ben. De man van het blad Tong Tong, de schrijver van onder andere Tjies(...). In de jaren na de Tweede Wereldoorlog moeten heel wat Hollandse kinderen vergelijkbare ervaringen hebben opge- Willemse bewaart aan de Indo's uit zijn omgeving over het algemeen goede her inneringen. In de Amsterdamse tuinstad Tjalie Robinson voor de klas In de documentaire 'Rockin' Ramona', wordt de opkomst en ondergang van de zgn. Indorock in beeld gebracht. De inhoudelijke beoordeling van de film laat ik graag aan anderen over maar wat, los van allerlei andere aspecten, vooral mijn aandacht trok was de grote invloed die dit genre op de muziekbeoefening in ons land heeft gehad. En ook was ik geboeid door wat VPRO-medewerker Henk Willemse in de gids van deze omroep schreef. Hij blikte terug op de tijd toen mensen uit Indië in zijn leven versche nen en hij in hun bandje mocht spelen. De redactie van het blad had bij dit arti kel als pakkende titel 'Kleine kaaskop ontdekt Indisch-gasten' bedacht. Hoewel niet meer dan een typering van de opvattingen zoals die in een Nederlands gezin bestonden, is het de vraag in hoe verre deze destijds door andere 'kaas koppen' werden gedeeld. Het verhaal van Willemse gaat alsvolgt. Nadat in 1946 familieleden uit Indië overgekomen waren - 'dun, bleek, bib berend en met veel te grote kleren aan' - duurde het tot 1954 voordat de toen veertienjarige Henk voor het eerst van zijn leven donkere mensen ontmoette. Het is al meteen raak: Slotermeer kwamen destijds nogal wat Indo's te wonen en daardoor is te ver klaren waarom hij in zijn klas een van de weinige blanke leerlingen was. Hoewel verlegen van aard, kreeg hij in de kort ste tijd talloze Indische vriendjes en vriendinnetjes en hij schrijft: (,..)Het is de tijd dat duizenden Indische mensen naar Nederland komen. Nederlanders die vaak Nederland nu voor het eerst zien. Zelf mocht ik nooit vriendjes mee naar huis nemen, mijn moeder hield niet van vreemde drukte makers in huis, en daarom zit ik nu elke middag bij Indische mensen thuis. Vaak staat een brommer op zijn kop op tafel waaraan iemand zit te sleutelen. We kletsen en kletsen, eten en eten, met altijd Indische muziek op de grammo foon. Het is er warm, want de vaders en moeders zijn geen vaders en moeders: ze horen bij ons, de kinderen. De gesprekken gaan nergens over, zelfs niet over Indië: ik leer de kunst van het bab- 35

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 35