QH05T5TORIE5 VANAF DE ZIJGALERIJ So beware 26 Het is alweer herfst, de winter staat voor de deur - en niet alleen de winter. Met de herfstnevels rijzen de spoken uit de grond en, als ze tenminste Couperus gelezen hebben, 'slepen ze hun sluiers' langs de straten. Ze gaan op bezoek bij de weinige mensen die spoken best leuk en onderhoudend vinden en hen graag ontvangen. Momoks zijn bescheiden gas ten; alles wat ze vragen is sympathie en erkenning van hun bestaan, de stakkers. Ze willen, ondanks hun doorzichtigheid, voor vol aangezien worden. Helaas blijven de meeste mensen discri mineren tegen spoken. Ze staan er niet bij stil of ze rennen ervoor weg. Of ze lachen erom - hoe banger ze zijn, hoe harder ze lachen. Geen wonder dat de spokenwereld tenslotte opstandig wordt en met meubels gaat schuiven, aarde werk breken, op deuren bonzen en onzichtbaar langs trappen en gangen rennen. Dan valt er gewoon niet meer mee te praten. De modus operandi van momoks is onderling heel verschillend en altijd in overeenkomst met de aard van hun land van herkomst. Zo zijn Indonesische momoks heel anders dan de Nederlandse, dus de totok momoks. Bevooroordeelde mensen beweren dat de Indonesische origineler en kleurrijker zijn, maar wel griezeliger. vervolg pag. 18 De Ierse banshee krijst, luid en woe dend, door de verlaten nachtelijke stra ten van Eire. Er is niets te zien, maar het razend geschreeuw schalt door de buurt... Daar tegenover staan de stille, schuwe verschijningen van Schotland die alleen maar even langs willen komen. Ze staan plotseling boven aan de trap of verdwijnen steels door een deur net als je omkijkt. Maar luidruchtig, dat zijn ze niet... In kasteel Calvados in Frankrijk werden de bewoners jaren lang geterroriseerd door daverend gebons dat het enorme kasteel op de grondvesten deed schud den. Geloei als van een dolle stier en doordringend gegil echode door de ein deloze gangen en 's nachts rende 'iets' langs de trappen, 'ratelend in bovenmen selijke vaart, als van benen zonder voe ten, lopend op de stompen', schreef een inwonende priester. Wat Canadese spoken betreft, ach, daar heb je niet zoveel aan. Momoks worden daar zelfs met typisch Canadese flegma in de gelegenheid gesteld om op de avond van 31 oktober, Hallowe'en, openlijk op te treden, temidden van groepen kinderen verkleed als heksen, monsters, zwarte katten en skeletten. Als spoken vooral, van top tot teen gehuld in witte lakens, ideale dracht voor het stijlbewuste spook. De hele troep mensenkinderen samen met onzichtbare maar net zo verrukte momoks, gaat dan van deur tot deur, 'trick or treat', en ze krijgen altijd een treat. Een bof als je een spook in Canada bent; één avond per jaar word h fw r- - THE 3rd FONTflfM POOK OF QREflT Somerset Maugham, A. J. Alan, Hugh MacDiarmid, Oliver Onions and others - selected by Robert Aickman. je voor vol aangezien. Je mag gillen als een banshee en 'boe' roepen en waar een verlichte pumpkin voor een raam grijnst, mag je op de deur bonzen om je treat op te eisen... Doodsbange honden blaffen, katten schuilen onder bedden, ouders lachen en delen maar lekkers uit Een heerlijke, onvergetelijke avond... 'In popcorn and pumpkin, in witch and in tree, in the cat on the fence, in the wind I shall be So beware, I'll be there, as the spirit of old Hallowe'en...' GREET GAUDREAU den we uit huis gehaald door een paar militairen. Met honderd anderen opge sloten in een huis twee straten verder. Tien dagen later werden we door de Gurka's bevrijd, 23 November. Ons huis was onbeschadigd gebleven, alleen de waterleiding deed het niet. Ik liep naar de pomp. Onder de droge kemaron zat Dirk. "Waar bleven jullie zo lang?" 'sAvonds hupte hij weer naar binnen. De koelkast was warm en stonk. Dirk was razend. Ik werkte een paar uur in de week vrij willig in het Information Center van Von Faber op Toendjoengan. Op een dag kwam een OVW-er (de eerste die ik sprak) vragen welk zwembad open was. "Brantas" zei ik en in een niet te bedwingen opwelling: "Heet u misschien Dirk?" "Neen" antwoordde hij verbaasd, "Leo. Hoezo, lijk ik dan op Dirk?" "Neen" zei ik. LILIAN DUCELLE Tijgerkikker

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 26