DOOK: RAYMOND ABRAHAMS Deze Moesson heeft als thema huisdieren. In dit kader zal deze aflevering gaan over dieren in het algemeen alsmede honden en katten in het bijzonder, gezien door een mystieke bril. De schepping, zoals zij zich op aarde manifesteert, zie ik als één geheel. Het evolutieproces dat een functie of kenmerk van het leven is, manifesteert zich dan ook in volledige overeen stemming met haar omgeving en de vele levensvormen. Aan elk leven is intelligentie verbonden, die een zekere graad van vrijheid, wilsuiting en een resultaat van handelen veroorza ken. Alle levende dingen functioneren op een wijze die specifiek of gespecialiseerd is voor die bijzondere vorm van intelligentie. Mystiek gezien, wordt de mens beschouwd als de hoogste uiting van dat leven en heeft daarmee de hoogste expressie van het leven hier op aarde. De mens is in dat opzicht bevoor deeld dat hij beschikt over het denkniveau, de ratio welke bij dieren en planten niet voorkomt. Dieren kunnen wel onthouden en iets aanleren maar zij kunnen het niet beredeneren en zijn daardoor volledig afhankelijk van hun omgeving en situatie. De mens daarentegen, kan onthouden, beredeneren en deduceren wat hem in staat stelt zelf te scheppen, of dat nu gedachten zijn, situaties of fysieke vormen. Daardoor heeft diezelfde mens de verplichting de bedoeling van de natuur uit te voeren en daarmee toe te zien op het wel en wee der natuur. De bedoeling van de natuur is gelegen in de stoffelijke werktui gen en gereedschappen die de mens nodig heeft in dit leven op aarde om aan de Goddelijke Doelstelling te voldoen, namelijk via kennis en inzicht te evolueren naar de Bron waaruit wij voort zijn gekomen. Dieren en planten hoeven niet aan deze Doelstelling te voldoen. Zij hebben als taak de mens te voorzien van voedingsbronnen, zuurstof en fysieke hulp. Last but not least zijn zij hier niet op aarde om te leren, doch de oprecht onderzoekende mens kennis en inzicht te verschaffen. Hoe iro nisch is het echter dat de huidige wetenschap meer weet over de astronomie en vermeende levensvormen aldaar, dan dat zij iets concreets kan vertellen over de herkomst van energie die een zaadje nodig heeft om uit te kunnen groeien tot een boom van 30 meter. En hoe bedroevend is het dat nog zoveel men sen op alle niveaus zich schuldig maken aan structurele uitroei ing en marteling van flora en fauna. Daarmee worden onze aardse werktuigen en voorbeelden vernietigd; daarmee worden dus ook de aangeboden creaties van de Schepper vernietigd. Er zijn steeds minder bevolkingsgroepen die werkelijk één zijn met de natuur. In vroeger tijden was dat anders. Sinds het ontstaan der mensheid is gebruik gemaakt van die ren. Dieren om mee te werken, dieren om mee te gaan jagen en weer een ander dieren om óp te jagen. De dieren die gebruikt werden voor het werk en de jacht raak ten door onderlinge samenwerking en verzorging van hun bazen steeds meer gedomesticeerd en werden daarmee onder deel van de groep of het individu. Zowel het vee als honden en katten werden in de loop der eeuwen als huisdier opgenomen. De Neanderthal mens erkende de hond als een waardevolle en onvervangbare vriend. De speer, de knuppel en de hond waren zijn voornaamste uitrusting bij iedere jachttocht. 8 Elke beschaving kende de waarde van zijn viervoetige metge zeilen, getuige de Egyptische muurschilderingen en geschriften, de Griekse mythologie die alle goden voorzag van honden; Orion de jager heeft nog steeds zijn trouwe Sirius aan zijn voe ten als je naar de sterren kijkt. De middeleeuwse schilderingen waarbij de hond letterlijk in de pot deelde als beloning voor zijn leeuwenaandeel in de jacht. En de Eskimo's die qua vervoer, volledig afhankelijk waren van Husky's en Malamutes die hun met gemak over een afstand van 3000 km bij temperaturen onder de min 60 graden C.brachten van punt A naar punt B waarbij de leading dog alle opstakels en gevaarlijke plekken "automatisch" vermeed De dieren kunnen, zoals gezegd, niet redeneren maar kunnen wel veel aanleren en onthouden. Dieren hebben door afwezig heid van ratio een meer afgestemd psychisch bewustzijn dan de doorsnee mens. Mentale afstemming tussen dieren onder ling en met mensen is de gewoonste zaak van de wereld. Een dier voelt eerder aan dan een mens kan vermoeden. Wanneer u het voornemen heeft om uw zieke huisdier, te laten "inslapen" zal het dier vanaf dat moment berusten in z'n lot en op zijn manier afscheid nemen. Wanneer iemand zich uiterst vriendelijk voordoet doch negatieve plannen heeft of inwendige haatgevoelens herbergt, zal uw hond of kat er direct melding van maken in de vorm van grommen of een opgezette vacht. Niet verwonderlijk, als je bedenkt dat dieren, afhankelijk van hun ontwikkelingsniveau, elke fysieke trilling opmerken, hoe subtiel dan ook. Er wordt dan ook van uitgegaan (door echte helderzienden) dat dieren de aura's van alle levende dingen kunnen aanvoelen of zien. Is iemand angstig voor een dier, dan zal, ook al laat deze het niet merken, zijn fysieke aura ineen krimpen dat direct door het dier wordt opgemerkt. Conform het recht van de sterkste, zal het dier een houding aannemen die hem hiërarchisch boven de angstige persoon zal plaatsen. Anders is het gesteld met de situatie waarin de baas of bazin ziek is. Ook dit is niet te verbergen voor het huisdier dat gesteld is op deze baas. De kat en vooral de hond zal zijn zieke baas troosten. De hond geeft zijn volle liefde maar vooral ook zijn volledige fysieke aura ter beschikking aan zijn zieke baas. Wanneer de baas deze hond aanraakt, zullen constructieve krachten van de hond het trillingsgetal van de aura van zijn baas beïnvloeden waardoor hij sneller beter wordt of de pijn doet verlichten. Mystici hebben hier altijd gebruik van gemaakt. Om die reden koesteren zij hun huisdier als een dankbaar geschenk, gekregen in bruikleen gedurende de levensperiode van het dier. In de mysteriën symboliseert de hond ervaring, omdat de hond de ongeziene bewaker is bij de hemelpoort. Het Perzische boek de Avesta, met de aan Zoroaster of Zarathustra toegeschreven liturgie, vertelt dat de hond met de stoppelige rug en lange spitse snuit bekend staat als het goede schepsel onder de schepselen van Goede Wil, omdat hij doet denken aan goedheid. Van middernacht tot zonsopgang houdt hij de wacht over diege nen die hij liefheeft en vernietigt hij het kwaad dat hen bedreigt. Het misbruiken van een hond wordt in deze filosofie op niet mis

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 8