'Een waarheid met
vele gezichten'
een documentaire van Walther Grotenhuis
genomineerd voor het Gouden Kalf
te verstane wijze afgestraft. "Wie de hond van een schaapher
der, een huishond of een afgerichte hond slaat, diens ziel zal bij
het overgaan naar de andere wereld luider janken en meer
beangstigd zijn dan een schaap dat midden tussen de wolven
terecht is gekomen". Hij die willens en wetens een hond doodt,
"doodt zijn eigen ziel" tenzij hij bij zijn leven boete doet voor
deze zondige daad.
Plato vergelijkt de welopgevoede hond met de edele jongeling,
sterk en waakzaam en snel in het overwinnen van de vijand. Dit
schepsel van de Goede Wil herkent vriend en vijand door ken
nen en niet kennen.
Husky's en Mala mutes
De kat vinden we voor het eerst terug in het oude Egypte. We
weten dat de Siamees onder andere werd gebruikt als bescher
mer van de tempel waar het Vestaalse vuur brandde. Ruim
1600 jaar voor Chr. temden de Egyptenaren dieren. Doch de kat
verschijnt veel later binnen deze gemeenschap, getuige de
schilderingen. De kat werd ooit vereerd als de heilige Bastet die
daarvoor als indringster de huizen binnen kwam, op zoek naar
kleine knaagdieren en omwille van deze nuttigheid getolereerd
werd door de bevolking. Iedere kattenbezitter weet, dat als een
kat eenmaal in een omgeving is geplaatst, zij deze area in bezit
neemt en verdedigt. De Egyptenaren maakten daar dankbaar
gebruik van, als ware het een geschenk van de goden, om hun
graansilo's te beschermen tegen muizen en ratten. Door de
haast overdadige vruchtbaarheid van de kat werd zij op gege
ven moment vereenzelvigd met de zonnegod RA. Ook werd zij
vereenzelvigd met de maan. Logisch gezien zou dat juister zijn
omdat wij weten dat katten 's- nachts het meest actief zijn.
Bovendien herken je in de vernauwing en verwijding van de
pupillen het afnemen en wassen van de maan.
Zij was echter ook bekend als dochter van Isis, Bastet, tot wie
men bad om de vruchtbaarheid van de velden en ook van vrou
wen. De katten werden na hun dood gemummificeerd, zo'n
respect hadden deze dieren bij de Egyptenaren afgedwongen.
De Egyptenaren lieten bij moord nog wel genade voor recht gel
den. Doch, betrof het een moord op een kat, dan was er geen
genade en volgde onherroepelijk de doodstraf. De Egyptenaren
bewaakten angstvallig hun katten, doch konden niet verhinde
ren dat zij het rijk uitgesmokkeld werden. In Palestina, Kreta,
China en Griekenland waren de katten nieuwe begrippen.
Heredotes uitte zijn vebazing over de katten door hun plaats in
de Egyptische samenleving. Later zien wij de kat opduiken in de
Romeinse periode, waar zij aan de voeten lag van de godin der
vrijheid. Ook in de Griekse Hades deed de kat haar entree als
de betoverde Galinthia, dochter van koning Thebe die door de
schikgodinnen in een kat veranderd was.
Er is zeer veel te vertellen over dit dier, duizenden jaren sym
bool van religie, magie en tovenarij, behept met psygometrische
eigenschappen. Vele mystici kozen de kat als gezelschap, wel
licht om haar vrijheidszin en gereserveerdheid.
Uitzending in twee delen op I en 8 november a.s.
bij de NCRV rond 23.00 uur. (Raadpleeg uw televisiegids).
De invalshoek van deze documentaire is het 'Nederland-beeld' van Indonesiërs na
een koloniale overheersing van 350 jaar en bijna 50 jaar onafhankelijkheid. Hoe
wordt vanuit Indonesië naar Nederland en de Nederlanders, nu en in het verleden
gekeken?
Het is een mozaïek van impressies uit het leven van ex-ambassadeur Surianebara,
speelfilmregisseur Djarot, journalist Gunawan (Tempo) en cartoonist Sudarta
(Kompas).
'Een waarheid met vele gezichten' geeft een blik achter te schermen van de
Indonesische cultuur en mentaliteit, gezet tegen het koloniale decor van voormalig
tropisch Nederland.
Ons reservefonds voor moeilijke dagen!
Moesson wil geen subsidie.
Het wil voortbestaan alleen als u
dat wilt.
Met uw steun poekoelen wij teroes!
Hieronder laten wij onder hartelijke
dankzegging aan alle schenkers, de
verantwoording volgen van de giften
die zijn binnengekomen voor het
reservefonds voor Moesson over
augustus I993.
A.H. Blocks fl. 15,-; W. Boverhof fl. 50,-;
Wilma de Bruin fl. 18.75; A. Burg fl. 10,-;
W.F. Eradus fl. 42,50; Mw. Gouw fl. 20,-;
M.D. Hanegraaf Mannot fl. 10,-; T. Hey-
man fl. 10,-; A.L. Hopster-de Boer
fl. 100,-; T. Jagersma fl. 25,-; J.C.L. Jansz
fl. 10,-; R. Mariouw fl. 70,-; F.J.J. Robber-
sen-Molenaar fl. 50,-; J.G. Rijken fl. I 1,50;
A. v.d. Star-Valberg fl. 10,-; R. Voorne
man fl. 15,-; H.D. de Vroom fl. 50,-.
Totaal ontvangen
voor Poekoel Teroes fl. 5 I 7,75
Totaal ontvangen
voor Bruine Bus fl. I 14,
9