'Een waarheid met vele gezichten' een documentaire van Walther Grotenhuis genomineerd voor het Gouden Kalf te verstane wijze afgestraft. "Wie de hond van een schaapher der, een huishond of een afgerichte hond slaat, diens ziel zal bij het overgaan naar de andere wereld luider janken en meer beangstigd zijn dan een schaap dat midden tussen de wolven terecht is gekomen". Hij die willens en wetens een hond doodt, "doodt zijn eigen ziel" tenzij hij bij zijn leven boete doet voor deze zondige daad. Plato vergelijkt de welopgevoede hond met de edele jongeling, sterk en waakzaam en snel in het overwinnen van de vijand. Dit schepsel van de Goede Wil herkent vriend en vijand door ken nen en niet kennen. Husky's en Mala mutes De kat vinden we voor het eerst terug in het oude Egypte. We weten dat de Siamees onder andere werd gebruikt als bescher mer van de tempel waar het Vestaalse vuur brandde. Ruim 1600 jaar voor Chr. temden de Egyptenaren dieren. Doch de kat verschijnt veel later binnen deze gemeenschap, getuige de schilderingen. De kat werd ooit vereerd als de heilige Bastet die daarvoor als indringster de huizen binnen kwam, op zoek naar kleine knaagdieren en omwille van deze nuttigheid getolereerd werd door de bevolking. Iedere kattenbezitter weet, dat als een kat eenmaal in een omgeving is geplaatst, zij deze area in bezit neemt en verdedigt. De Egyptenaren maakten daar dankbaar gebruik van, als ware het een geschenk van de goden, om hun graansilo's te beschermen tegen muizen en ratten. Door de haast overdadige vruchtbaarheid van de kat werd zij op gege ven moment vereenzelvigd met de zonnegod RA. Ook werd zij vereenzelvigd met de maan. Logisch gezien zou dat juister zijn omdat wij weten dat katten 's- nachts het meest actief zijn. Bovendien herken je in de vernauwing en verwijding van de pupillen het afnemen en wassen van de maan. Zij was echter ook bekend als dochter van Isis, Bastet, tot wie men bad om de vruchtbaarheid van de velden en ook van vrou wen. De katten werden na hun dood gemummificeerd, zo'n respect hadden deze dieren bij de Egyptenaren afgedwongen. De Egyptenaren lieten bij moord nog wel genade voor recht gel den. Doch, betrof het een moord op een kat, dan was er geen genade en volgde onherroepelijk de doodstraf. De Egyptenaren bewaakten angstvallig hun katten, doch konden niet verhinde ren dat zij het rijk uitgesmokkeld werden. In Palestina, Kreta, China en Griekenland waren de katten nieuwe begrippen. Heredotes uitte zijn vebazing over de katten door hun plaats in de Egyptische samenleving. Later zien wij de kat opduiken in de Romeinse periode, waar zij aan de voeten lag van de godin der vrijheid. Ook in de Griekse Hades deed de kat haar entree als de betoverde Galinthia, dochter van koning Thebe die door de schikgodinnen in een kat veranderd was. Er is zeer veel te vertellen over dit dier, duizenden jaren sym bool van religie, magie en tovenarij, behept met psygometrische eigenschappen. Vele mystici kozen de kat als gezelschap, wel licht om haar vrijheidszin en gereserveerdheid. Uitzending in twee delen op I en 8 november a.s. bij de NCRV rond 23.00 uur. (Raadpleeg uw televisiegids). De invalshoek van deze documentaire is het 'Nederland-beeld' van Indonesiërs na een koloniale overheersing van 350 jaar en bijna 50 jaar onafhankelijkheid. Hoe wordt vanuit Indonesië naar Nederland en de Nederlanders, nu en in het verleden gekeken? Het is een mozaïek van impressies uit het leven van ex-ambassadeur Surianebara, speelfilmregisseur Djarot, journalist Gunawan (Tempo) en cartoonist Sudarta (Kompas). 'Een waarheid met vele gezichten' geeft een blik achter te schermen van de Indonesische cultuur en mentaliteit, gezet tegen het koloniale decor van voormalig tropisch Nederland. Ons reservefonds voor moeilijke dagen! Moesson wil geen subsidie. Het wil voortbestaan alleen als u dat wilt. Met uw steun poekoelen wij teroes! Hieronder laten wij onder hartelijke dankzegging aan alle schenkers, de verantwoording volgen van de giften die zijn binnengekomen voor het reservefonds voor Moesson over augustus I993. A.H. Blocks fl. 15,-; W. Boverhof fl. 50,-; Wilma de Bruin fl. 18.75; A. Burg fl. 10,-; W.F. Eradus fl. 42,50; Mw. Gouw fl. 20,-; M.D. Hanegraaf Mannot fl. 10,-; T. Hey- man fl. 10,-; A.L. Hopster-de Boer fl. 100,-; T. Jagersma fl. 25,-; J.C.L. Jansz fl. 10,-; R. Mariouw fl. 70,-; F.J.J. Robber- sen-Molenaar fl. 50,-; J.G. Rijken fl. I 1,50; A. v.d. Star-Valberg fl. 10,-; R. Voorne man fl. 15,-; H.D. de Vroom fl. 50,-. Totaal ontvangen voor Poekoel Teroes fl. 5 I 7,75 Totaal ontvangen voor Bruine Bus fl. I 14, 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1993 | | pagina 9