De Kasbah van Algiers in. beroofd. Een kleine consternatie toen, na het weer instappen, één passagier te weinig werd geteld, een vrouwelijke. We vreesden het ergste en zagen haar als blanke slavin in de één of andere harem, maar ze bleek in de verkeerde bus te zijn gestapt, die wat eerder was vertrokken. De laatste daad van de gids was, nu niet met uitgestrekte doch zeer discrete hand en evenmin met luide stem, ons erop attent te maken dat een kleine beloning hem niet onwelkom zou zijn. "N'oubliez pas Ie guide!" De excursie was ten einde: "We had done Algiers!" Suez Kanaal Een kaarsrechte streep met, behalve op de Grote Bittermeren, aan weerszijden de onafzienbare zandvlakte met zijn droge en daarom niet zo benauwende hitte. Zo nu en dan werd deze eentonig heid door braken door tegenliggers. Veel oorlogs- en troepenschepen, nog steeds in oorlogsgrauw, met repatriërende mili tairen. Er werd over en weer gewuifd en er vielen wat opmerkingen. De felle hitte, aan alle kanten door het hete woestijn zand weerkaatst, maakte de mens loom. De langs het kanaal gelegerde Britse militairen kwamen een beetje tot leven bij het zien van onze geüniformeerde meis jes. Port Said werd 's nachts gepasseerd en eenmaal op de Rode Zee keken we uit naar de volgende aanloophaven: Aden Het eveneens tegen de rotsen gebouwde Aden blaakte in de ochtendzon. Nog vóór het schip het anker had laten vallen wer den we omringd door een vloot van roei en zeilbootjes. Bij het zien van de koop waar klonken opgewonden kreten zoals "Sigaretten! In Holland nog steeds op de bon!" Alle merken in onbeperkte hoeveel heden. Geen wonder dat verstokte rokers hier wild van werden. De kooplieden mochten niet aan boord komen. De hutten waren afsluitbaar, maar in de open slaapruimen was toe zicht niet mogelijk. Er werden mandjes met lijnen naar boven gegooid en het loven en bieden kon beginnen. Aanvankelijk was het wederzijdse ver trouwen niet groot. Er zou wel eens een half lege verpakking tussen kunnen zit ten. Maar nadat men had laten blijken dat alles grondig werd gecontroleerd gingen de mandjes in steeds vlotter tempo over de reling. Er was gelegenheid een paar uur de wal op te gaan. De motorbootjes lagen al klaar. Alles was hier vrij te koop. Engelse ponden, maar ook Nederlandse guldens waren welkom. We hadden één Engels pond en fl. 30,- - aan deviezen mogen uitvoeren, maar te oordelen naar de vele Onder grote belangstelling verdringen handelaren zich langszij de Indrapoera. inkopen moeten die zeer rekbaar geweest zijn. Overal zag men pakjesdra- gende mensen met tevreden gezichten. Door drommedarissen getrokken karren kregen de aandacht en waren een foto waard. De bevolking was goed gekleed en we werden niet lastig gevallen door bedelaars. Europese inwoners lieten zich op dit hete middaguur niet zien, men was wel wijzer! Eerder dan verwacht werd het tijd naar boord terug te gaan. De handel was daar nog in volle gang. Naarmate het uur van vertrek naderde, zakten de prijzen, het schip begon reeds vaart te maken, toen de laatste lijnen met mandjes werden teruggeworpen. Vaarwel Aden! Via de Golf van Aden koerste de "Indrapoera" naar de Indische Oceaan. Met blijmoedige passagiers, vele sloffen sigaretten en andere, in Holland nog niet verkrijgbare zaken rijker. Het genoegen was wederzijds. Op dat zelfde moment zaten Arabische en Indiase handelaren Hollandse guldens en Engelse ponden na te tellen. (Wordt vervolgd) De Empress of Scotland passeert de Indrapoera in het Suezkanaal

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 26