BRIEVEN-0 OVER... 50 JAAR BURMA-SPOOR- WEG IBU SUD DE BEER IS LOS OPEN BRIEF AAN ALLE INDISCHE MENSEN Ingezonden brieven kunnen worden opgenomen om lezers de gelegenheid te geven te reageren op artikelen, die eerder in Moesson zijn geplaatst. De inhoud van ingezonden brieven valt buiten de verantwoorde lijkheid van de redactie. Verwijzend naar Moesson van 15 oktober 1993: 50 jaar Burma Spoorweg '42 - '45 vraag ik me af hoe ter wereld het moge lijk is, dat de persoon die enige tijd gele den de uitspraak deed "De kous is af!", juist deze man, op heden 26 oktober, de eer had de gedenkplaat te mogen onthul len 50 jaar nadat mijn man op afschuwe lijke wijze om het leven werd gebracht, en nu rust op het Ereveld Kanchanaburi. Dit moest me even van het hart. L. Intveld- Baudoin noot van de redactie: Deze brief had twee maanden geleden geplaatst moeten worden. Door omstan digheden is daar niets van terecht geko men en wordt deze alsnog in dit nummer opgenomen. Aan mevrouw Intveld- Baudoin: onze excuses! (Moesson 15/08/1993 en 15/11/1993) Ibu Sud is de naam waarmee mevrouw Bintang- Soedibjo, samen met "Pak Kasur" (vader Bultzak of Matras) kinder liedjes presenteerde voor de radio, al tij dens de Japanse bezettingstijd. Deze van oorsprong Sundanese dame genoot eerder een opleiding tot onderwijzeres. Haar echtenoot was arts. Vanaf 1950 begaf zij zich op een ander terrein, en wel het presenteren van batik-shows. Vele van de bij zo'n gelegenheid getoon de batiks waren op haar aanwijzingen vervaardigd in Pekalongan. Ikzelf maakte kennis met haar toen ze in 1957 een batiktentoonstelling (verkoop) presen teerde in Hamburg. Ik fungeerde, met ook andere Indonesische studenten, als rondleidster over de expositie. Zie verder mijn boekje "Batik op Java", uitgever: Museum voor Land en Volkenkunde, Rotterdam 1972 (uitverkocht). Op pagina 92 van dit boekje staat Ibu Sud zelf afge beeld zoals ze mij op een juni-avond in 1969 bij haar thuis enige kain batiks toonde. Enige jaren geleden is zij gestor ven. Alit Veldhuizen- Djajasoebrata (Moesson 15.10.1993) Het verhaal van de hand van Lous Huber heb ik met veel plezier gelezen. Erg leuk, met al die foto's, maar de casuaris 'Pandjang' is toch echt geen casuaris. (Foto nr.1). Sinds vele jaren wonen mijn man en ik in Australië, in het tropische Foto 1 Deze foto stond afgebeeld bij het verhaal. Dit is een soort kraanvogel en geen casuaris Noord- Queensland waar ook de casu- arissen hun woonplaats hebben. Ons huis staat temidden van het regenwoud en deze prachtige loopvogels zien we dagelijks in onze tuin. Nadat ze hun dag rantsoen naar binnen geslokt hebben, voornamelijk rijpe bananen en papaja's, lopen ze rustig weer het bos in en als we geluk hebben, krijgen we eens per jaar Foto 2 Een echte casuaris ook nog de schattige kuikens te zien. Helaas is het aantal casuarissen sterk verminderd door voortdurende ontbossing en door de toename van het toerisme. Maar er wordt nu gelukkig aan gewerkt om de bestaanskansen van deze dieren te ver groten, ook al zal het enige jaren duren voordat we goede vooruitgang zullen zien. Hierbij een foto (nr. 2) van de Australische casuaris, een kleinere soort komt voor in Nieuw- Guinea. Grete Verhey- Schöppe Open brief aan alle Indische mensen, betrokken bij de pogingen een eenheid te creëren binnen de Indische gemeen schap in Nederland. Zo nu en dan zet ik mij wel eens aan het lezen van kranten. Tot mijn grote schrik lees ik dan, dat er rond het oprichten van het ICC (en daar heb ik toch ook finan cieel in geparticipeerd, zij het maar een beetje), enorm "rommelt". Als simpel denkend mens denk je dan, datje, als betrokkenen, van dit soort gebeurtenissen wel eens officiële mede deling krijgt...maar nee, hoor! In de pers moetje dan lezen, dat er men sen op staande voet ontslagen zijn, dat bestuursleden ontslagen zijn, met naam en toenaam en dan kom ik tot de conclu sie en de vraag: Waarom zou ik nog energie steken in bemiddelen En dan doel ik op de pogingen van mijn goede vrienden Eysenring en Ranty en van mij zelf om te bemiddelen in de ruzies die ontstaan zijn binnen de Semarang- reü nies. Ben ik dan inmiddels zo "verwes terd", dat mij opeens een zin te binnen schiet van een goede Nederlandse vriendin: Leven als vrienden, maar reke nen als vijanden. In een heftige discussie leerde deze oer degelijke en betrouwbare verpleegkundi ge mij de westerse begrippen "vrienden", "vijanden", "hebben" en "zijn". Ik wil u deze informatie niet onthouden: Vrienden Leven als vrienden: dat impliceert voor mij alles. Een vriend is iemand, op wie je kunt rekenen, je hoeft dan geen vijand te zijn van je vriend, om op hem te rekenen, of met hem te rekenen. Een vriend zijn impliceert dat immers al! Als echte vriend ga je zorgvuldig en respectvol met elkaar om, ook met eikaars bezit. Dat is een 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 6