Op bezoek in: foto: A.H. Damme V.E. Brookman - Swart Sa'dan Pong werd door de Nederlanders gevan gen genomen en in 1920 verbannen naar Bandung en later naar Banda. Op 14 juli 1951 keerde hij naar zijn geboorteland terug en liet zich dopen tot christen. Hij was tot de conclusie gekomen, dat hij de christenen had vervolgd zoals Saulus van Tarses, die zich na zijn bekering Paulus noemde en toen de grootste apostel van het Christendom werd. Ook Pong Manangka wijzigde zijn naam, voortaan noemde hij zich Paulus Pong. Vóór zijn graf bevindt zich een levensgro te tau-tau van Pong, zittend op een bank. Palawa Het dorp Palawa is bekend om de kunst voorwerpen en sieraden, die daar in grote getale worden gemaakt en verkocht. Het is een mooi, klein dorp met prachtige huizen, waaraan men zien kon, dat er veel zorg aan besteed was en prachtig versierd met buffelkoppen en andere ornamenten, ook in kleur. Het plaatsje Sa'dan is bekend om de prachtige geweven stoffen. De vrouwen, die ze weven, zitten gewoon op de grond en weven de stoffen in zo'n snel tempo, dat het gewoon uniek is. Ze weven niet alleen stoffen, maar ook kleden, die men kan halveren, als ze voor de muur te groot zijn. Iets heel aparts. Kete Kesu Dit dorp wordt weieens genoemd: het dorp van de gouden kettingen. Achter het dorp zijn de z.g. hangende graven. Men zegt, dat het dorp óf in 1906 óf in 1926 in zijn geheel vanuit zijn vorige plaats hiernaartoe is gedragen. Vroeger stond het in het binnenland. De huizen stonden op bamboe. Het was een dorp van priesters, die de Nederlanders veel last bezorgden. Daarom werden ze geprest te vertrekken. Men dreigde hen te laten verhongeren, als ze daar in de bergen bleven wonen. Ze begroeven hun doden ook in de rot sen, maar eigenlijk zag men alleen kisten staan op de rotsrichels. In dit dorp is het voor toeristen zaak goed op hun centen te letten, want het gebeurt vaak, dat men geen of te weinig geld terugkrijgt. Ook gebeurde het wel, dat een klant beschul digd werd een voorwerp beschadigd te hebben en werd er schadevergoeding geëist, terwijl van beschadiging geen sprake was. Er werd dan zelfs een soort rechtszitting over gehouden. Prettig was het er niet. Maar ook hier waren tau-taus op de graven. Op één ervan was zelfs een vrouwelijke tau-tau en op een ander enkele tau-taus met gescheurde kleren aan, maar gouden banden om het mid del. Karasik Dit is een ceremoniedorp, voor één clan. Het is gebouwd in 1978 door verscheide ne families van een clan en daar werd toen een groots ceremonieel feest voor gegeven. De stenen menhirs vertegen woordigden de leden van de clan, b.v. soldaten, korporaals, enz. Er werden 240-260 buffels geslacht, ook vele varkens en kippen. Het vlees werd verdeeld naar de rang van de gasten. Het overgebleven vlees nam men mee naar de dorpen waar het werd gedroogd voor de consumptie. De buffels werden verdeeld in drie categorieën. De wit-zwartgevlekte werden beschouwd als eersteklas vee, daarna kwamen de zwar te en tenslotte de gewone buffels. De familie die van heinde en ver komt, blijft meestal tien tot veertien dagen. De gas ten nemen als geschenk buffels mee en net zoveel buffels als zij hebben geschonken krijgen ze terug bij een tegenbezoek. De geschenken worden overhandigd vóór men de feestzaal bin nengaat, want de cadeaus worden altijd zorgvuldig geregistreerd. Dan gaat men de feestzaal binnen waar men door de familie wordt begroet en spijs en drank krijgt aangeboden. Vervolgens wijst men de gasten een huis aan voor hun verblijf. Wat heel belangrijk is bij de bouw van zo'n dorp is een soort platform: palen van vijf tot tien meter hoog waarop een vloer is aangebracht. Dit platform wordt gebruikt voor de verdeling van het vlees. De buffels worden aan de pilaren gebon den. Maar voor dit gebeurt worden er eerst buffelgevechten gehouden. De buf fels, die daarbij gewond raken worden meteen geslacht en het vlees wordt onder de gasten verdeeld naar rangorde, ook de bouwers, die het dorp zonder loon helpen bouwen, krijgen hun deel. De mensen uit andere dorpen brengen buffels, varkens, kippen en palmwijn mee en worden verwelkomd door een groep dansers. De gasten worden in de hun aangewezen huisjes genodigd en verwend met sirih, tabak, katjang en thee. Dan wijst men 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 20