Tekst en foto's: Theo Janssen De luchtvaartmaatschap pij Merpati (duif), is de tegenhanger van zijn 'grote broerGaruda (mythologische adelaar). Terwijl Merpati voorna melijk de nationale lucht havens aandoet, neemt Garuda de internationale vluchten voor zijn reke ning. Merpati in vogelvlucht In november 1958 richtte minister Ir. H. Juanda de 'luchtbrug van Kalimantan' op: de luchtmacht kreeg de opdracht om de afgelegen, moeilijk bereikbare gebieden van het eiland toegankelijk te maken en dus werd een luchtwegen-netwerk ont wikkeld. In een regeringsverklaring van 6 september 1962, werd de oprichting van de staatsluchtvaartmaatschappij Merpati Nusantara bekend gemaakt. Merpati zou de regionale vluchten gaan verzorgen. De eerste vluchten die Merpati maakte waren Jakarta-Banjarmasin, -Pangkalan en -Sampit. In deze beginperiode beschikte de maatschappij over vier De Havilland Otter DHC-3's en twee Dakota's van het type DC-3. De onder houdswerkzaamheden werden gedaan door technici van de luchtmacht en Garuda. Toen in 1963 Nieuw Guinea werd overge nomen door Indonesië kwam de Neder landse N.V. De Kroonduif, bestaande uit 3 Dakota's DC- 3, 2 Twin Pioneers en een Beaver, in handen van Garuda. Omdat Garuda zich inmiddels ontwikkeld had tot de nationale luchtvaartmaat schappij, gaf het zijn rechten op de vlucht-lrian Barat (Irian Jaya) in handen van Merpati. In 1963 maakte Merpati naast de reeds bestaande vluchten naar Kalimantan vluchten naar Java en nu dus ook naar Irian Jaya. Ook werd de vloot uitgebreid met drie Dornier DO-28's en zes Pilatus Porter PC-6. In 1966 was de vloot uitgegroeid tot 15 toestellen en 600 man personeel. Ook het vlieggebied was inmiddels vergroot van Kalimantan, Java en Irian Jaya, tot Zuid-Sumatra en West Nusa Tenggara. In 1969 werd Merpati opgesplitst in MIB (Merpati West Irian) en MOB (Merpati West Operations). De naam werd gewij zigd in Merpati Nusantara Airlines (MNA). In 1974 kon, dankzij hulp van de over heid, de service worden vergroot: nu wer den ook de grote steden en de afzon derlijke regio's met elkaar verbonden. Door de uitbreiding van de luchtwegen heeft MNA een bijdrage geleverd aan de economische opbouw van Indonesië en in het bijzonder aan de economische en culturele ontwikkeling van de afzonderlij ke regio's. Voor onderhoudswerk was er inmiddels een hangar en een vliegtuig onderhoudsdienst gekomen in Ujung Pandang en Manado. In 1977 nam Merpati deel aan de jaarlijkse pelgrims- vluchten (haji-vluchten) en was actief in de transmigratieprogramma's. Vanwege de grote toeloop van toeristen begon MNA in 1976 ook met internationale vluchten. De vlucht Manila-Denpasar bijvoorbeeld, werd uitgevoerd met een BAC-111, B-707 en een Fokker 28. Deze vlucht werd opgeheven in 1979. Ook de vlucht Los Angeles-Denpasar kwam alweer in 1978 ten einde. Deze internationale vluchten van Merpati wer den opgeheven door tussenkomst van de overheid; Garuda kreeg opdracht zich op de internationale vluchten te concentre ren, en deed vanaf toen alleen nog de binnenlandse bestemmingen Surabaya, Manado en Denpasar aan. Ook Garuda veranderde van naam, voort aan heette het Garuda International Airways (GIA). Merpati hield zich voortaan bezig met de binnenlandse (vracht-)vluchten, en ging een samenwerking aan met de particulie re ondernemingen Sabang Merauke Air Charter (SMAC), Dirgantara Air Service (DAS) en Asahi Mantrust in Kalimantan. Het jaar 1989 wordt als een mijlpaal gezien in de ontwikkeling van Merpati Nusantara Airlinesin dit jaar vond de integratie van MNA met GIA plaats. In de periode '89-'91 werd Merpati"s vlucht- Logo en kleuren van Merpati 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 23