Say it with music Sinds de oprichting van de 'Luchtbrug van Kalimantanin 1958 heeft Merpati Nusantara Airlines zich ontwikkeld tot dé binnenlandse luchtvaartmaat schappij van vandaag, een lucht vaartmaatschappij die de naam 'Luchtbrug van Indonesië' met recht verdient. houdswerkzaamheden aan de propeller vliegtuigen. Ook de hangars in Ujung Pandang en Manado en de bijbehorende faciliteiten werden gemoderniseerd. In 1993 was ook het Flight Safety Training Centre (FSTC) in Surabaya klaar voor gebruik. Hier vinden alle trainingen van het cockpit- en cabine-personeel plaats, en ook de instrumenten van de vliegtui gen worden hier getest. Naast alle bin nenlandse bezigheden, speelt Merpati ook een grote rol in de toeristenindustrie: ook 'package-tours', volledige vakantie programma's, zijn bij MNA te verkrijgen. Merpati is tevens aangesloten bij verschil lende organisaties die zich met toerisme en promotie bezighouden, zoals: PATA, Asean Tourism Forum, ITIX Chicago en JAT A Tokyo. Merpati verzorgt veel vluchten door de gehele Indonesische archipel netwerk voltooid en nam Merpati een aantal bestemmingen van Garuda over, en ook een aantal vliegtuigen, waardoor het passagiersaantal (en de hoeveelheid vracht) enorm steeg. Het passagiersaan bod steeg tussen 1988 en 1992 met 2.8 miljoen. Merpati heeft inmiddels een vluchtnet- werk met 145 start-en landingsrechten door de hele Indonesische archipel. Slechts één internationale vlucht is over gebleven, naar Kupang-Darwin (Austr.). De Merpati vloot bestaat inmiddels uit: 6 DC-9, 11 Casa-212, 12 F-27/500, 28 F-28/4000, 14 CN-235, 2 F-27/Cargo, 5 BAe ATP, 10 DCH-6 Twin Otter. In juli 1991 opende MNA een nieuw onderhoudspunt in Surabaya, de Merpati Maintenance Facility (MMF). De MMF is uitgerust met een hangar voor alle onder- Iedere Bandoenger kent het bekende Indische restaurant gele gen aan de Grote postweg vlak bij de aloon aloon. Het was daar niet alleen om te 'chinezen' (zoals de Nederlanders het uit drukken), maar ook om te dansen. Het gebouw was een gewe zen autozaak van de familie Van de Hoek. Met zijn grote voor tuin was het daar overdag heerlijk zitten en kijken naar de druk te op straat. De meeste Indische mensen kwamen daar voorna melijk om te dansen. Natuurlijk was er verplichte consumptie. Vijf piek was voldoende als je met je meisje ging. Jongelui die nog honger hadden staken na afloop de weg over om bij de aloon aloon hun honger te stillen met een portie tahu-ketupat voor vijftien cent. In de jaren dertig werd de muziek verzorgd door een Rus genaamd Risky. Zijn pianiste was Hetty Johan. (Zie foto; Bolé haar bloem I). De drummer was de bekende Gouw Pak Hong (tweede van rechts). Als kostjongen van ons leerde mijn vader hem het drummen. Overdag werkte hij als kassier bij de Koek Sparkes. Dit kantoor lag naast dit restau rant. Men had in die tijd ook andere restaurants, zoals: De 'Gouden Lepel', gelegen op de hoek Bragaweg-Naripan tegen over de bekende muziekhandelaar Paul Seelig. Mijn vader zorgde voor de muziek met o.a. mijn oudste zuster Ernestien (piano) en mijn broer Otje (Koetjing) - viool (een echte viool Classical Jazz Orchestra, Bandoeng 1930 hoor - geen rebab). Het was in de tijd van Yes sir that's my baby. En dan had je nog 'de Globe' aan de Soeniradjaweg. Als het terang boelan was, dan danste men in de open lucht op het terras. Daar speelde toen een uitstekende Manillanese band onder leiding van Garcia (van hen heb ik sax leren spelen) met o.a. Tambajong en Beybey. Het was een band om heerlijk naar te luisteren en nog wel in de tijd van Ramona en Swamp blues. Met het lied O/é Olé Bandoeng in mijn gedachten groet ik al mijn sobats. L. Johan 24

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 24