£>e*i loia uit Uet OtuJlticU familie. Anchie^ CS- aan JU A1AX! <JfezUfutezuH^en Het Indisch Familie Archief (IFA) spoort u nog steeds aan om oude familiegegevens, -stukken, -herinnerin gen en foto 's met zorg te bewaren. Het IFA krijgt regel matig van families of uit boedels foto's en foto-albums. Helaas ontbreken er in veel gevallen gegevens als wie op de foto's staan, waar de foto genomen is en wan neer. Voor de generaties na ons is het belangrijk dat deze gegevens zoveel mogelijk compleet zijn. Daarom verzoekt het IF A u er eens voor te gaan zitten en zoveel mogelijk op te schrijven bij de foto's. In de jaren kort vóór de oorlog kende men een soort 'overgang' van het oude bekende personenvervoer met kleine rijtuigjes, deeleman, sado, dogcar, getrok ken door inheemse paardjes, naar de toen reeds veel gebruikte taxi-personenauto 's. Dat waren kleine driewielers, gebouwd op basis van een motorfiets, waaraan men een soort coupé had gebouwd waarin de passagiers op kleine bankjes konden zitten. Het waren in hoofdzaak twee typen; de DEMMO 's en de ATAX-en. Eerstgenoemden hadden de aandrijving op het voorwiel en de anderen waren voorzien van een kettingaandrijving op de achterwielen. De gekozen motoren waren krachtig en luidruchtig en de voer tuigjes konden niet alleen een flinke snelheid halen, maar ze waren ook in staat om niet al te steile hellin gen met gemak te nemen. Tenslotte zag men ze in alle Indische steden. Soldaten, die s 'avonds in Bandoeng een bioscoop hadden bezocht namen samen met vijfman een demmo, die hen naar het garnizoen Tjimahi terug bracht. Elk betaalde een dubbeltje, het toen gangba re tarief. De chauffeur, die voorin op een klein bank je was gezeten, moest vaak halsbrekende toeren uit halen om zijn voertuig door het drukke verkeer te manoeuvreren. De wagentjes begaven het weieens door allerlei technische mankementen, en bovendien waren ongelukken ermee niet zeldzaam. Op de foto van deze atax, die we van de heer Warlicht in Den Haag mochten gebruiken, zien we zo 'n atax, met daarin vijf kinderen van de familie Townsend (familie van mevrouw Warlicht). De heer Warlicht zelfheeft nog een oude en nare herinnering aan de atax. Dat was in 1934, toen hij nog scholier was in Soerabaja en graag knutselde aan radiotoe stellen en op een keer op weg was om zijn eerste echte soldeerbout te gaan kopen, dus dat was span nend. Maar onverwachts werd hij aangereden door een atax die van de verkeerde richting aankwam. De jongen werd met fiets en al tegen het asfalt gekwakt. De politie kwam en maakte een procesverbaal op en Warlicht kwam in het ziekenhuis terecht met een gebroken pols en een flinke hersenschudding. Na enige tijd kwam de zaak voor de landraad en ook Warlicht moest zijn verhaal doen. Maar de schuldige chauffeur was hem vlug gesmeerd en verscheen dus niet. Zodoende kon hij ook geen boete betalen. Gelukkig is Warlicht goed genezen, maar hij hield er een afkeer aan de atax van over. 2>.A. VakeAi 35

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 35