alerie Buitenzorg VANAF DE ZIJGALERIJ JAVA-BALI 24 dg. 2990,- pp, vertrek 4/10/ '94 per KLM, nog enkele plaatsen vrij; en OVERWINTERINGS- REIS JAVA-BALI 48 dg. 5299,- pp, vertrek 21/01/ '95 per KLM. Inlichtingen: J.M. COLENBRANDER-BOSMAN TEL. 05222 - 1775 arts crafts sieraden en kralen (wand)tafels en kasten ikat, batik, Chinese zijde Chinese serviezen houtsnijwerk Lombokpotten en manden wisselende exposities Indonesische en Chinese hedendaagse kunst beeldentuin: lava- en zandsteen uit Indonesië, marmer uit China kralencursussen en culturele lezingen open: ma. 13.00-18.00, di. t/m za. 10.00-18.00, do. 10.00-21.00 uur Molenstr. 46, 2613 BJ 's-Gravenhage, informatie: tel. 070-3466164 Zoveel Indische mensen... GREET GAUDREAU _T [STANPLAT-+ Een leesteken zet letterlijk een teken in lectuur, om de lezer het lezen, dus het begrijpen van wat er staat, gemakkelijk te maken. Zonder leestekens zou lezen een chaotisch tijdverlies zijn waarbij de lezer telkens terug moet gaan om te kunnen vatten wat er precies staat, wat de schrij ver duidelijk wil maken. Leestekens zijn wegwijzers. Schrijfster Mischa de Vreede, in Indië geboren en kampkind, sloeg gedurende haar boeiende lezing in Theater Branoul in Den Haag, een andere weg in. Zij ver telde hoe zij zich op een gegeven ogen blik in haar werk bevrijd voelde van de dwang leestekens naar strenge taalregels te gebruiken. Inderdaad worden tegen woordig leestekens niet alleen achtelozer gebruikt, ze zijn nauwelijks zichtbaar ver geleken met de druk van vooroorlogse uitgaven. Vervaging van wegwijzers, is dat een teken des tijds? In de eerste maanden van de oorlog in Nederland, toen voor jonge mensen oor log nog opwinding en sensatie inhield, werden overal palen met wegwijzers, vooral langs de grote wegen, opgegraven en omgedraaid. Een doodgevaarlijk grap je, maar oorlog was toen nog oorlogje- spelen en doodsgevaar onbekend. Om, verborgen langs de weg, een tot de tan den toe gewapend Duits konvooi grimmig langs te zien razen, net de verkeerde kant op, veroorzaakte een net zo grimmi ge vreugde, intens en bitter, vol tot dan toe ongekende haat. Een haat die weer veranderde en verzachtte tot gewone lol wanneer hetzelfde konvooi even later schuimbekkend terug raasde. Dat was in die eerste tijd het enige verzet mogelijk: het gebruik van verraderlijke wegwijzers. Een onderzoek naar de Indische identiteit dat zoveel mensen bezig houdt, is een zoektocht naar de wegwijzer die een identiteit eigenlijk is. De zekerheid van een eigen identiteit, wat dat ook inhoudt voor ieder mens afzonderlijk, geeft de richting aan die ingeslagen moet worden: de richting, de af te leggen afstand en het einddoel. Wat er verder onderweg gebeurt, hoe ontrouw wij ook zijn aan de gegeven signalen, de identiteit blijft de enkele trouwe gids. Maar een identiteit is niet een concrete houten paal met borden door de gemeen te neergezet; de Indische, ontstaan in een voor een koloniale wereld uitzonder lijke samenleving, die is haast niet vast te leggen, die is zowel onmiskenbaar als ongrijpbaar. Je bent Indisch - en leg nou maar eens uit wat dat betekent. Je weet het maar de woorden passen nooit pre cies in de puzzel, wel zo'n beetje, maar nooit precies. De taal is een werktuig van de gids; als je je maar thuis voelt in je eigen taal. Zou de mevrouw bij de tramhalte met het degelij ke mantelpak en nette hoedje niet onmid dellijk geïdentificeerd zijn als ze niet onverwacht het woord "boesoek" gebruikt had. Je kijkt haar nog eens aan, ja, iets van een accent waarvan Annie Salomons eens opmerkte "de accuraat articulerende stem van wie jong in Indië is geweest"... Zou er toch iets waar zijn van wat eens op een Indische studiedag uitgeroepen is: "Zoveel Indische mensen, zoveel maal Indisch zijn!" 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 8