Vuile dieven D.A. Visker C. van Heekeren GEUR EN SMAAK (AKTIE-PRIJZEN) Gezocht: 'Toch zeker wel een paar duizend toestel len, hè?' Gelukkig wisten ze niet hoe het werkelijk was. Terug op Java ging het oefenen voort en moesten we echte bommen gooien. Dat was op een veldje bij Tjigading, helemaal aan Straat Soenda. Onze monteurs waren tevoren met vrachtwagens vertrok ken om de doelen gereed te maken. De Falcons konden daar niet landen en gin gen na de opdracht weer terug naar Tjililitan. Twee toestellen, waarbij ik was ingedeeld, waren bemand door de luite nants Tanderen Frouws. Onverwachts zei de bestuurder tegen mij: 'Hou je vast!' en draaide meteen een roll. Ik was geschrokken, maar deed toch mijn best om te lachen. Na nog een paar rolls, links en rechtsom, kwam er een speciale ver rassing. Duiken om snelheid te maken en dan plots zeer sterk optrekken om de looping te maken. Ook dat werd een paar keer herhaald. Ik vond het niet zo leuk omdat ik alle spullen kwijt raakte, maar je Op de appèlplaats van het kamp, daar waar de gevangenen dagelijks eindeloos werden geteld, stond een klein huisje, van het soort dat de electriciteit wel in gebruik heeft. Maar daar dan aangege ven met bliksemschichten en waarschu wingen. Op dit huisje stond echter niets en de ijzeren deuren waren en bleven gesloten. De krijgsgevangenen hadden het er in het begin dikwijls over, wat er dan wel in kon zitten? Wapens? Voedsel? Onder de Engelse soldaten waren enkele inbrekers en kluiskrakers en zij trachtten die mysterieuze deuren open te krijgen, maar het bleven vergeef se pogingen. Na een jaar was het huisje zo vertrouwd in het dagelijkse beeld opgenomen, dat het eigenlijk niet meer gezien werd. De voortdurende bedreiging van de bewakers was veel reëler. moet in zo'n geval nooit klagen, anders laten ze je niet meer met rust. Dus lachen en duim omhoog, zo is dat. Toen de mobilisatie kwam, moesten we Tjililitan verlaten. De monteurs hadden gereedschappen en reservedelen op vrachtwagens geladen en reden enkele dagen heen en weer naar onze geheime oorlogsbasis, dicht bij Soekaboemi. Tenslotte gingen ook de Falcons daar heen. Het bleek een stuk drooggelegd sawahterrein te zijn, bij de kampong Tjikembar. Het terrein was erg drassig en het werd baantje glijden. Er moest hard worden gewerkt om er iets van te maken. Van bamboe werden grote matten (gedek) gevlochten en die werden op de baan aan mekaar gelegd. Voor de vlieg tuigen werden u-vormige heuvels ge bouwd (pens) voor bescherming tegen bomscherven. Voor onze verbinding met de eigen vlieg tuigen en met het hoofdkwartier kregen we een mobiel radiostation van het type Hoe het kwam wist niemand, maar op een van de zeldzame vrije dagen stonden de zware ijzeren deuren open. Nu pas bleek, dat het gebouwtje volgepakt was met nieuwe uniformen van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger. Voorde Hollanders was dat niet zo belangrijk, want zij hadden bijna allen nog voldoen de kleding, maar voor de Engelsen en Australiërs, die pas na één of twee torpe deringen op Sumatra terecht waren geko men en dus bijna niets hadden, was dit een uitkomst. Als een wespenplaag zwermden zij uit hun barakken en op die schijnbaar onuitputtelijke voorraad en rukten elkaar de buit uit de handen. Vechtpartijen ontstonden en er werd geschreeuwd en gevloekt. Nu kwam de wacht in actie. Gillend en slaand stortten deze soldaten zich op de gevangenen, die gauw, beladen met jassen en broe ken, naar hun barakken renden, om de buit in veiligheid te brengen. Lorenz. Het werd bijna dag en nacht wer ken, maar gelukkig had ik ook een jonge telegrafist Klaas Oost erbij gekregen. Hij kende de Lorenz prima en we losten elkaar dus af. Enkele keren zagen we Japanse verkenners boven ons terrein, maar we kregen geen aanval, blijkbaar was onze camouflage goed in orde. Toen de Japanners op Java geland waren, moesten wij ons verder terugtrekken. De Falcons door de lucht en ik samen met de radiowagen gevolgd door bussen en vrachtauto's met personeel en materieel. We reden via Tjimahi, Bandoeng en Garoet naar Tasikmalaja, onze laatste basis. De twee laatste dagen hadden we geen opdrachten meer gevlogen en het hoofdkwartier sloot de verbinding. De Falcons werden voor de komst van de Japanners onklaar gemaakt, mijn fraaie Lorenz ook, want verbindingen hoefde even niet meer... Op dat moment kwam uit de Hollandse barak een slaperige man te voorschijn, iemand die als een grote boef en dief bekend stond. Hij overzag met één blik, wat er gebeurde en zei, diep verontwaar digd: 'Die verdomde Engelsen, die vuile dieven! Daar zijn ze me wéér voor geweest!' Mokkend over zoveel onrechtvaardigheid, trok hij zich weer terug in de barak, de anderen verwijtend, dat ze hem niet eerder hadden gewaar schuwd. Naschrift. Merkwaardig is, dat niemand van mijn oud-kampgenoten, die ik erover sprak zich deze gebeurtenis kan herinne ren. Maar mij staat het in mijn geheugen gegrift. Zelfs de naam van de 'boef' weet ik nog. Een reis op maat door Java en/of Bali? Uw ideale gids/chauffeur heet Jhonny Tjahjana, Jl. Jupiter Selatan IV/10, Bandung, Indonesia 40286. Behalve een bekwame, Nederlandssprekende chauffeur, is hij een all round begeleider, die u op allerlei gebied adviseert en informeert en alles voor u regelt, zodat u onbekommerd en veilig kunt rei zen. Prijs in overleg. Bus met AC voor 4 6 pers., afh. v. bag. Nadere inl. tel. 050- 123888 (s'avonds/weekend). (Advertenties) Merk 'magnet'. In druppelflacon met verzegelde schroefdop. 1. GEUR- OLIËN o.a. frans geurende types. 2. AROMA'S (essences) voor huish.gebr. populaire smaken, gemakkelijke dosering. G-mex bv. hodn. synnat aroma (1973) S. Burgerhartsingel 201, 3813 NH Amersfoort. Telf. 033- 806982 Fax 33- 622194 Willem D. Hesselink Verkoop agent gevraagd. medewerker, zowel pakar Bahasa Indonesia als Nederlands voor het reviseren en up-to- date brengen van een reeds bestaand maar inmiddels verouderd woordenboek (Kamus Belanda-lndonesia, PT Ichtiar Baru-Van Hoeve, Jakarta 1986, 646 blz.). R.A. Boers, Jalan Pintu Air 2/59 pav., Jakarta 10710 Indonesia. 37

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1994 | | pagina 37