Mitchells Door D.A. Visker a N5IS8 De North American B-25 middelzware bommenwerper was een toestel dat in de oorlogsjaren vele diensten heeft bewe zen. Kort voor de oorlog werden ze door de Militaire Luchtvaart (ML) besteld, maar ze konden niet meer op tijd worden gele verd. Na de capitulatie van het KNIL wer den de uitgeweken bemanningen en de nieuwe jonge vliegers er in Amerika mee opgeleid. Het 18 Squadron, dat hierna in Australië werd gestationneerd, voerde er talrijke operaties mee uit tegen de Japanners en genoot grote roem. Ik zag een B-25 voor het eerst in Manilla, waar wij als bevrijde krijgsgevangenen uit Japan in een Amerikaans tentenkamp waren ondergebracht. De eerste B-25's uit Australië waren reeds in Indië en zaten op Balikpapan. Van hieruit werden enkele vluchten gemaakt naar Manilla om bevrij de ML'ers op te halen. Dicht opeengepakt en zittend op plunjezakken, maar vol bewondering maakten we die vluchten mee. Op Balikpapan weer een tenten kamp, maar nu een eigen kamp van de ML onder onze eigen commandant. Vertroetelen was er echter niet bij, direct de nieuwe toestellen leren bedienen en helpen met laden van onze uitrusting aan boord van de KPM'er, waarmee we na enkele dagen naar Priok vertrokken. Daar was het lossen van de goederen en dagelijkse ritten op vrachtwagens naar ons oude Tjililitan, dat nauwelijks herken baar was. 's Nachts stonden we met tom- myguns boven op het dak van de hangar, want er waren veel extremisten die graag hun slag wilden slaan. Na enkele dagen kwamen de Mitchells uit Balikpapan, geladen met geweren en uit rusting voor de eerste compagnieën Ambonese militairen die daarna goed werk deden voor de beveiliging van de vrouwenkampen op Java. Toen er meer Hollandse troepen op Java waren en meer plaatsen onder ons bestuur ston den, kwamen er ook meer opdrachten, verkenningen, vervoer autoriteiten, eva cuatie van geïnterneerden en hier en daar steun aan militaire operaties. Een week zaten we op Polonia bij Medan voor het brengen van vrouwen en kinde ren naar Bangkok en het ophalen van bevrijde militairen die nodig waren voor het garnizoen. Drie vluchten per dag: twee keer heen en één keer terug. Tijdens de eerste politionele actie werd, waar nodig, door de B-25's opgetreden tegen de TNI, waarbij gebruik werd gemaakt van alle zeven mitrailleurs Een aluminiumkleurige Mitchell (strafing). De uitwerking was groot, maar ook alleen het effect van de donderende motoren, wanneer zo'n Mitchell met grote snelheid over een vijandelijke stelling dook, moet een verlammende indruk heb ben gemaakt. De meeste operaties wer den gevlogen met één toestel en alleen herhaald indien het resultaat niet afdoen de bleek. Java werd voor een groot deel ingeno men, waarna het eiland Bali gezuiverd werd. Voor waarnemingen werd daar een Piper Cub geplaatst en een B-25, speciaal voor acties en voor communicatie met Soerabaja van de Staf. Er werd ook wat aan bevoorrading gedaan, omdat er op Bali hoegenaamd geen gebrek heerste en op Java nog veel tekorten waren. Niet lang daarna werd ik door het hoofd kwartier geroepen waar ik mijn indeling vernam voor een speciale vlucht met de Legercommandant naar Nederland! De allereerste vlucht van een militair toestel in die richting. De crew werd eerst op de hoogte gebracht van alle bijzonderheden en frequenties op de route en daarna, in augustus 1946, maakten we de grote trip. In Nederland hadden we enkele dagen de tijd om onze familie te bezoeken, die we jaren niet hadden gezien. Eind van dat jaar begonnen de operaties van de stoot troepen op Zuid-Sumatra. Van het 18 Squadron werden zeven Mitchells afge zonderd, die het 16 Squadron op Palembang zouden vormen. Op het vlieg veld te Talang Betoetoe stond een oud Japans gebouw, waar de crews werden gelegerd, het kreeg de naam van 'Fort Mitchell'. Tijdens de actie brak de Y-Brigade zich uit de omsingeling van Palembang en nam in vlot tempo een groot gedeelte van Zuid-Sumatra in bezit. Mitchells vlogen dagelijks af en aan naar knelpunten waar tegen werd opgetreden. Om de vijand af te leiden dropten we een aantal 'valse' parachutisten, die de dag tevoren in een werkplaatsje in de stad waren gemaakt. Bij een verkenning naar Padang kreeg het toestel van Adjudant Van Campen pech met de linkermotor, op nog bijna een half uur vliegen van onze basis. De captain gaf mij de opdracht om alles wat gemist kon worden via het achterluik te droppen, tenwijl hij zelf alle mitrailleurs leegschoot om het gewicht van de muni tie kwijt te raken. Door zijn flinke optreden kon hij de kist veilig op Talang Betoetoe landen. Bij een strafingoperatie ging in de volgen de dagen één van onze Mitchells verlo ren. Onze gezinnen, die nog steeds op Tjililitan waren achtergebleven moesten ook naar Sumatra komen. Daartoe kre gen we eerst een korte tijd wat woningen beschikbaar in de stad, een buurt die we 'de concessie' noemden, doch later gin gen zij over naar leegstaande huizen op Banka. De mannen bleven op Palembang voor hun dienst doch beurtelings mochten zij het weekend naar Banka. Op een dag kreeg een B-25 de opdracht om van Banka naar Billiton te gaan om daar per soneel af te halen. De monteur was reeds vroeg op de strip en ontdekte een dikke slang die onder de staart van de kist lag te slapen. Het dier werd verjaagd, maar de monteur mompelde 'dat is geen goed teken'. De crew stapte in om met de lege kist 35

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 35