Én /S ol/ü&wu
Kapal Karosa (KPM)
-nrdi» tjoba lari
Uuf liet dagblad P©da
Ketika membongkar
muatan di 'Palembang
Palembang, 5-12 (Antara).
Malam Kemis dipclabuhan ka-
pal Palembang Boom Baru tlh
terdjadi „kehebohan" katena Kap
ten. kapal KPM M.S. „Karosa"
tlh melakukan pertjobaan utk me
larikan kapalnja pada malam ha
ri dari pelabuhaor tersebut, dgn
ïudjuan. jaag tidak diketahuv.
Seluruh anak kapal tersebut na
ik kedaratan daa melaporkan
halnja kepada. Komando Pelabu-
han Palembang.- Setelah diberi-
kan pendjelasan2 oleh Komando
Pelabuhan, mengenai kecbawatir
an Kapten kapal tersebut,. rnaka
Kapten kapal tidak dapat, berbu
at lain dariipada kembalt mcla-
buhkan kapalnja dan melakukan
p«- ogkaxan barng memirut
ttiasa.
tlh telah
utu untuk
dgn dengen
Vertaling uit het dagblad
Pedoman 5 december 1957
KPM-schip m.s. Karossa deed
een ontvluchtingspoging tijdens
het lossen te Palembang.
Palembang, 5-12 (Antara).
Donderdagavond in de haven
van Palembang Boom Baru,
deed de Kapitein van het KPM-
schip M.S. Karossa, welke reeds
gemeerd lag, een openlijke
poging om te ontvluchten zonder
voorafgaande kennisgeving.
De gehele (Indonesische)
bemanning liep de wal op en
rapporteerde het aan het
Havencommando Palembang.
Dit maakte de Kapitein van het
schip bevreest, zodat er voor
hem niets anders over bleef om
weer te meren en het lossen van
de lading normaal doorgang te
doen vinden.
sprak de historische woorden: 'Ik vaar al
een aantal jaren als stuurman, maar dit is
de eerste keer dat ik opdracht krijg om
maar liefst drie ankers tegelijk te laten
vallen...'
Als pasagiers waren aan boord, de echt
genote van de 2e Wtk Kreefft met hun
zoontje Rob. Na twee weken vertrokken
mevrouw Kreefft met zoontje en de mar
conist met de Straigt Boat MS Darvel naar
Singapore om daarna door te reizen naar
Nederland. De 2e Stuurman die bij aan
komst te Palembang al ziek was, was al
eerder vertrokken.
Zo gingen in die decembermaand in de
verschillende Indonesische havens in
totaal 38 schepen aan de ketting. Een
bange en zeer onzekere tijd brak aan
voor de Nederlandse officieren en de
trouw gebleven Indonesische (veelal uit
de Molukken afkomstige) onder-officie
ren. Zij waren voor onbepaalde tijd ge
scheiden van hun gezinnen, veelal van
hun schepen afgezet en van hun
bevoegdheden ontdaan. Niemand wist
hoelang dat allemaal zou duren... In
Tandjong Priok lagen toen 15 schepen en
23 andere schepen lagen in verschillende
andere havens inclusief de Karossa.
Op 27 maart 1958 werd de confiscatie
opgeheven. Met uitdrukkelijke order dat
alle KPM-schepen uiterlijk 31 maart moes
ten zijn vertrokken. Schepen die zo'n vier
maanden hadden stilgelegen moesten in
maar liefst vier dagen vaarklaar gemaakt
worden met anderhalve man en een
paardekop. Het Indonesisch lager varend
personeel was natuurlijk niet van de par
tij, de overgebleven officieren en onder
officieren en een handjevol kantoor- en
kadepersoneel moesten de schepen in
gereedheid brengen en naar Singapore
varen. De Karossa vertrok op 29 maart
1958 uit Palembang met zes man
bemanning richting Singapore.
Op 31 maart jl. was het precies 38 jaar
geleden dat 70 jaar KPM-geschiedenis
werd beëindigd...
25