Én /S ol/ü&wu Kapal Karosa (KPM) -nrdi» tjoba lari Uuf liet dagblad P©da Ketika membongkar muatan di 'Palembang Palembang, 5-12 (Antara). Malam Kemis dipclabuhan ka- pal Palembang Boom Baru tlh terdjadi „kehebohan" katena Kap ten. kapal KPM M.S. „Karosa" tlh melakukan pertjobaan utk me larikan kapalnja pada malam ha ri dari pelabuhaor tersebut, dgn ïudjuan. jaag tidak diketahuv. Seluruh anak kapal tersebut na ik kedaratan daa melaporkan halnja kepada. Komando Pelabu- han Palembang.- Setelah diberi- kan pendjelasan2 oleh Komando Pelabuhan, mengenai kecbawatir an Kapten kapal tersebut,. rnaka Kapten kapal tidak dapat, berbu at lain dariipada kembalt mcla- buhkan kapalnja dan melakukan p«- ogkaxan barng memirut ttiasa. tlh telah utu untuk dgn dengen Vertaling uit het dagblad Pedoman 5 december 1957 KPM-schip m.s. Karossa deed een ontvluchtingspoging tijdens het lossen te Palembang. Palembang, 5-12 (Antara). Donderdagavond in de haven van Palembang Boom Baru, deed de Kapitein van het KPM- schip M.S. Karossa, welke reeds gemeerd lag, een openlijke poging om te ontvluchten zonder voorafgaande kennisgeving. De gehele (Indonesische) bemanning liep de wal op en rapporteerde het aan het Havencommando Palembang. Dit maakte de Kapitein van het schip bevreest, zodat er voor hem niets anders over bleef om weer te meren en het lossen van de lading normaal doorgang te doen vinden. sprak de historische woorden: 'Ik vaar al een aantal jaren als stuurman, maar dit is de eerste keer dat ik opdracht krijg om maar liefst drie ankers tegelijk te laten vallen...' Als pasagiers waren aan boord, de echt genote van de 2e Wtk Kreefft met hun zoontje Rob. Na twee weken vertrokken mevrouw Kreefft met zoontje en de mar conist met de Straigt Boat MS Darvel naar Singapore om daarna door te reizen naar Nederland. De 2e Stuurman die bij aan komst te Palembang al ziek was, was al eerder vertrokken. Zo gingen in die decembermaand in de verschillende Indonesische havens in totaal 38 schepen aan de ketting. Een bange en zeer onzekere tijd brak aan voor de Nederlandse officieren en de trouw gebleven Indonesische (veelal uit de Molukken afkomstige) onder-officie ren. Zij waren voor onbepaalde tijd ge scheiden van hun gezinnen, veelal van hun schepen afgezet en van hun bevoegdheden ontdaan. Niemand wist hoelang dat allemaal zou duren... In Tandjong Priok lagen toen 15 schepen en 23 andere schepen lagen in verschillende andere havens inclusief de Karossa. Op 27 maart 1958 werd de confiscatie opgeheven. Met uitdrukkelijke order dat alle KPM-schepen uiterlijk 31 maart moes ten zijn vertrokken. Schepen die zo'n vier maanden hadden stilgelegen moesten in maar liefst vier dagen vaarklaar gemaakt worden met anderhalve man en een paardekop. Het Indonesisch lager varend personeel was natuurlijk niet van de par tij, de overgebleven officieren en onder officieren en een handjevol kantoor- en kadepersoneel moesten de schepen in gereedheid brengen en naar Singapore varen. De Karossa vertrok op 29 maart 1958 uit Palembang met zes man bemanning richting Singapore. Op 31 maart jl. was het precies 38 jaar geleden dat 70 jaar KPM-geschiedenis werd beëindigd... 25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 25