MET AURORA naar de ALOHA WEEK SuU+tCf SeAAUwt O Voor uw parties en reünies Sophisticated dansmuziek en gitaarballads DANSCOMBO J.A. (Fons) Phefferkorn Barnsteenhorst 51, 2592 EB Den Haag, telefoon: 070 - 3473935 of 070 - 3549905 We gingen. Logeerden bij Tante Lina die vast en zeker in het zelfde logiesnetwerk opgenomen was als onze gastvrouw in Bandung die voor ons de reservering regelde. Bij aankomst een schok. Tante Lina's huis ligt in Kramat. Lawaai. Stank van auto's. Maar de achtergalerij van Tante Lina is een oase van rust. Bij onze eerste verkenningstocht verdwalen we in de kampong achter Tante Lina's onderko men. Slamat sore! ledereen is heel aar dig, waarom ook niet? ledereen is verbaasd. Wat ons niet ver baast want toeristen zullen hier niet zo vaak komen. Even later na veel 'kiri' en 'kanan' op intuïtie zijn we weer op bekend terrein. Opnieuw een schok. Van herken ning nu. Een stel warongs met kreupele tafels op schragen en met nog kreupeler bankjes die vol zitten met levensgenie ters. Waarvan ze genieten vraag je? Van eten. Van koffie en van al die andere heerlijke dranken. Van es pasra. Van geuren. Ze zijn er ook nu nog, de tafere len en de mensen die Tjalie beschreef in Piekerans van een straatslijper. Waar de Homo Jakartensis een hoofdrol in speelt. Als ontheemde ('pas toch op! Niet eten en drinken van de straat hoor! Voor je het weet ben je mentjrèt') blijft je slechts de aromatische herkenning. Zag ik daar niet Tjalie even grinneken? De volgende dag. We worden naar de oude benedenstad gebracht. Via Menteng Pulau, but that's another story. Zullen wel zien hoe we terug komen. Staan stil bij een stoplicht op een gewel dig druk kruispunt. Verkeer van vijf kan ten. Drie van de vijf wegen zijn drie banen breed in één richting. Waar wij staan is de rijstrook vierbaans. Maar als je de in Jakarta bekende mêlée van transportmiddelen hebt, van bussen tot becaks en fietsers, waarom zou je dan niet met z'n zevenen of achten op een rij gaan staan? Terwijl we daar aan het front staan te wachten gebeurt er iets adembenemends. Een jongen wil over steken. Vlak voor ons. Hij zal dertien of veertien zijn. Keurig gekleed, korte broek, sokken, goede schoenen. Niet in school uniform. Wij staan al een tijdje te wachten en elk moment kan het stoplicht ons het sein geven dat we verder mogen. Hij aar zelt maar gaat dan toch op weg. Steekt vlak voor ons over. Kijkt ons aan als een generaal die een erewacht inspecteert. Rustig en een beetje hooghartig, angst verpakt in arrogantie. Gespannen. Ook zijn lijf gespannen als een veer, klaar om hem bij de minste beweging van het gevaar met een paar geweldige sprongen in veiligheid te brengen. Hij is begonnen aan een avontuur want dat is het als je ergens aan begint waar je niet van weet hoe het zal aflopen. Een avontuur dat zeker zo spannend is als het zwemmen in een gezwollen kali of bij een sluis. Een avontuur dat we ademloos volgen. Was daar niet opnieuw een glimp van Tjalie te zien? Of van Vincent Mahieu? Een jonge uitvoering van meneer Barkey uit 'Vivere pericolosamente'? Jonger en driester, met meer brani? Verder ging onze tocht. In de beneden stad wandelden we rond, verwonderd over het nieuwe (Café Batavia) naast het oude. Langs Kali Besar. Langs de oude, vervallen, loodsen. Waar je nog prachtige staaltjes bouwkunst uit de nadagen van de Jugendstil kunt zien. Waar alleen bankgebouwen er goed verzorgd en onderhouden uitzien. Langs Pasar Ikan naar Sunda Kelapa. We eten, vluchtend voor de zoveelste regenbui, in een res taurantje saté kambing en vullen ons vochttekort aan. Als het niet meer regent stappen we op om Sunda Kelapa verder te verkennen. Vertrekkende regenflarden en een wateri ge zon fleuren de schilderachtige en kleu rige schepen op. Sjouwers zwaaien naar ons als ze hun zware last kwijt zijn. We kijken, luisteren, ruiken en snuiven de geur van oude schepen en nieuw hout op. Ook hier wordt gegeten en gedron ken, nu bij de restaurateur die aan huis en op het werk bezorgt. De restaurateur die zijn restaurantje letterlijk op zijn schouders meedraagt, pikoelt. Zware regenwolken worden weer naar ons toe gedreven. Objectief gezien zijn de schepen nog even kleurig. Maar toch slaat de sfeer om. Wordt zwaarmoedig. Stemmingen die ik verbind aan het afscheid van Si Djos. Aan Didi. Aan de hond uit 'Het vriendje van de rups'. Die hond hadden we al eerder ontmoet toen we tijdens een wandeling door één van de vele kampongs kwamen. Maar nu eerst begreep ik dat het die hond was. Maar waarom was ik zelf zo zwaarmoe dig? Het naderende afscheid van Java? Het einde van de reis? Het afscheid van een samenleving en terugkeer naar een maatschappij? Het eindeloze metamorfo seren, rups-vlinder-pop, in je vaderland dat nietje geboorteland is? Was ik het vriendje van de rups? Terug naar de studiedag. Ruim twintig jaar geleden overleed Tjalie. Maar hij leeft nog steeds. Bij voorbeeld in Jakarta, de stad die inderdaad smerig is en stinkt en overvol is. Waar grote nieuwe gebou wen te vinden zijn naast verwaarloosde oude. Een aantal van de karakters uit Tjalie's verhalen is er niet meer. Hun plaats is overgenomen door nieuwe karakters. De vroegere bouwmaker staat nu klanten te werven voor een autobus ondernemer: iedereen moet zijn bordje rijst verdienen. Maar ook de Jakartaan van nu lost zijn alledaagse problemen op de meest praktische manieren op, kan genieten van het leven en van het avon tuur. Kijk naar hem, praat met hem. Herken de Jakartaan en Orang Betawi zoals Tjalie ze heeft beschreven. Allen leven zij. Nog steeds. (advertenties) 16 dagen groepsreis HAWAII f 3.135,— vertrek 14 september met eigen nederlandse reisleiding verblijf in een 2-persoonskamer verlenging in Hawaii en/of Los Angeles mogelijk AURORA TRAVEL SERVICE B.V. (ANVR/SGR) Clauskindereweg 28-29, 1069 HN AMSTERDAM Tel.: 020-6199377. Zaterdag telefonisch niet bereikbaar TRAVEL SERVICE B.V. 29

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 29