BIJ DE VOORPLAAT De Batavia WIE DIT LEES IS GEK Vele jaren zag ik, als ik over de Houtribsluizen bij Lelystad reed, de contouren van het VOC-retourschip Batavia steeds duidelijker worden. Het lijkt wel of die sluizen altijd opengaan als ik aan kom rijden en dan moetje minstens tien minuten wachten om varend Nederland voor te laten gaan. Vele guldens heb ik betaald voor het fraaie zicht, niet aan de Stichting 'Nederland bouwt een VOC-retourschip' die daar de Batavia bouwde, maar aan een horde jongens en meisjes, die daar met emmer en spons gezwind de autoruiten begint te poetsen. Allemachtig, ze scheuren met een rotgang de ruitewissers naar voren, een plens water, trekker erover, 'piekie meneer' en racen naar de volgende auto! Door schone ruiten bewonderde ik dan op afstand de Batavia, de reconstructie van de 17e eeuwse Oostindiëvaarder. Ik moet deze culturele attractie nu toch gaan bezoeken voordat ze te water gelaten wordt. Op het droge toont het schip impo santer dan in het water, lijkt me. Dus laatst op een winderige en koude zondagmiddag, hebben we ons verbaasd over de lage ruimte tussen bepaalde dekken waar je met geen mogelijkheid rechtop kan staan en werden we geimponeerd door de afme tingen, het houtsnijwerk, het want, de zeilen en de ontzaglijke spijkers, verschillend van grootte, die het schip bijeen houden. Deze spijkers associeerde ik direct met onze abonnees die Moesson in de vaart houden. In het informatiecentrum, waar dia's werden vertoond, werd uit leg gegeven over de bouw van het schip, een idee van scheeps bouwmeester Willem Vos die ook de bouw begeleid. Jonge mensen krijgen hier een op de praktijkgerichte, effectieve oplei ding tot scheepstimmerman, tuiger, blokkenmaker of zeilmaker. Het project heeft een voorbeeldfunctie in Europa op het gebied van ambachtelijke scholing. Na de bouwperiode van zo'n tien jaar heeft HM Koningin Beatrix op 7 april de Batavia gedoopt. Daarmee gaf de vorstin ook meteen het startsein voor het transport naar de plaats van de 'te water zetting'. Het schip, vastgezet op een stalen draagstoel reed op enorme wagens vanaf de werf naar een gereedliggend ponton. Op het ponton ging de Oostindiëvaarder naar Amsterdam. Daar werd het 56 meter lange schip geballast en met staande masten en volledige tuigage tewater gezet. Dat te water zetten was een technisch hoogstandje dat enkele dagen duurde. Na deze te water zetting voer de Batavia terug en meerde het af voor de werf te Lelystad waar het schip als voor toeristische doeleinden zal worden gebruikt. De opgedane kennis tijdens de bouw van de Batavia wordt werer gebruikt voor de bouw van opnieuw een replica van een beroemd historisch schip, De Zeven Provinciën, waarvan de kiel reeds is gelegd op dezelfde bouwlocatie bij Lelystad. De oorspronkelijke Batavia is gebouwd in 1628, volgens de resolutie van 17 maart 1626 van de Heeren Zeventien van de Verenigde Oostindische Compagnie. Het was een bewapende koopvaarder van het type spiegelschip, een snelle en tegelijker tijd sterke driemaster. Helaas liep het schip al op zijn eerste reis in 1629 voor de Australische kust op de klippen en verging. Moesson wenst de huidige Batavia een behouden vaart! M. Schoen 'Er zijn verschillende manieren om een groot schrijver te eren of te gedenken: Je kunt hem bijvoorbeeld een prijs geven; en je kunt, wanneer het een belang rijk auteur is, zelfs een prijs naar hem vernoemen, zoals we bij P.C. Hooft hebben gedaan. Je kunt ook een standbeeld voor hem oprichten, waar eens per jaar, op zijn geboorte- of sterfdag, de trouwe aanhangers bij elkaar komen en dan lezen uit zijn werk. Of je kunt een gedenksteen voor hem laten maken en dit plaatsen aan een pand dat een bijzondere betekenis in het leven van die schrijver heeft gehad.' Met deze woorden opende Aad Nuis, staatssecretaris van OCW, zijn toespraak bij de onthulling van de gevelsteen voor Tjalie Robinson aan de Prins Maurits- laan 36 te Den Haag op 22 maart jl. De gevelsteen is gemaakt door Alain Soetermans. Het initiatief om deze gedenksteen te plaatsen boven de voor-deur van het pand waar de schrijver, sinds 1959, woonde, werkte en overleed, nog voor het pand in andere handen over zou gaan, kwam van Edy Seriese, voorzitster van het IWI, dat tevens deze maand zijn 10-jarig jubileum vierde. Op de dag van de onthulling was de redactie van Moesson inmiddels druk bezig met het inpakken, opruimen en ontruimen van de parterre, waardoor deze gebeurtenis een extra vleugje 'op het nippertje' kreeg. Toen het idee voor het plaatsen van een gedenksteen aan Lilian Ducelle werd voorgelegd, zei ze direct 'Ja, maar dan moetje er wel op zetten 'Wie dit lees is gek'. En zo gebeurde het. Ook al is Tong Tong er niet meer, ook al is Moesson niet meer daar, voor de mensen die al die jaren de Prins Mauritslaan 36 heb ben bezocht als 'het Indische huis' zal deze gevelsteen een aandenken zijn aan de tijd dat het dat wel was. En diegenen die nog nooit van Tjalie Robinson hebben gehoord, en nu verbaasd omhoog kijken en hardop lezen 'Wie dit lees is...' kunnen er niet meer onderuit. Vivian Boon Foto: Siem Boon 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 2