O MEDAN GUESTHOUSE in SUMATRA goed en schoon, grote achtertuin, vriendelijke gastvrijheid ƒ35,- per kamer 2 pers. incl. ontbijt 20,- p.p. incl. ontbijt - Afhalen airport 10,- TEYENS MINIBUS VOOR TOUR SUMATRA ENZ. Info: S. Ali - Elly Rest. Sumatra STEIN 046-333190 Medan 006261-550926 31 Carl Gustav Jung schrijft over de symbo len van transcendentie: symbolen die het streven van de mens voorstellen, naar het bereiken van het hoogste doel, n.l. de volledige bewustwording van het poten tieel van het individu Zelf. Deze is verbonden met de overgangsperioden in het leven van de mens. Dergelijke symbolen zijn niet afkomstig dus van een of andere godsdienstige leer, maar betonen de natuurlijke behoef te van de mens om zich letterlijk te bevrij den uit iedere levenssituatie die als te onrijp, te onvolkomen of te star wordt be leefd. Dit geld voor een ieder op zijn of haar eigen niveau en beslaat het geeste lijk deel van het leven, wat gelijk staat aan een soort reis of tocht, vergezeld van een barmhartige geest. Iemand die, door, in en met de natuur reeds in levens verhouding staat, zal natuurlijkergewijs sneller tot een dergelijke 'inkeer' geraken en de zuidkust van Java lijkt daaraan vol ledig te beantwoorden. Het is in de mens zijn ontwikkeling een wereldwijd feit geworden dat de natuur als vrouwelijk omschreven wordt (Moeder Aarde, Moeder Natuur) en de geest hier van eerder dus als een 'leidster' dan als een 'leider' wordt voorgesteld, vaak in de gestalte van een kwalitatief zeer hoog vrouwelijk kaliber. Vele rituele eredien sten zijn ontstaan bij de initiatiefeesten, gewijd aan de symbolische vrouwelijk heid, in latere tijden vertaald als de mys- terie-cultussen met geheime inwij dingsriten en persoonlijke openbaringen aan ingewijden. Deze voorchristelijke mysteriereligies stonden altijd in het teken van een vrouwelijke goddelijkheid met meestal een mythische grondslag die bijna alle teloor zijn gegaan door de monothetisch ingestelde godsdiensten. Vandaag de dag zijn deze goddelijke vrouwelijke gestaltes nog herkenbaar in b.v. het Chinese boeddhisme met de Kwanyin-figuur, in de leer van de christe lijke gnostiek heet zij Sophia (Grieks voor 'vrouwelijke wijsheid'), in het Latijn Sapienta, in het Hebreeuws Hokhmah, de joods-Kabbalistische versie heet de Shekhina, zelfs de Oud-Grieken wezen de Pallas Athena aan als de godin der wijsheid. Ook op Java kent men de proscriptie (vogelvrijverklaring, verbanning) van het vrouwelijk goddelijk aspect die voldoet aan alle innerlijk- en uiterlijkheden van positieve en negatieve aanzien. In de zeer oud-geleerde historiën en mythen is de zuidkust van Java reeds bekend ge raakt als de verblijfplaats van duivels, geesten en demonen van wateren en lucht, waar de 'vorstin des winds' regeerde, de latere godin der geesten en wateren. Haar openbaringen schenkt zij aan alle vertrouwelingen in het algemeen, doch in het bijzonder aan vorsten en prinsen. Dit veroorzaakt zij in dromen, maar tevens in beleefde ervaringen en tijdens verschij ningen; vele getuigenissen, vanuit de laagste niveaus van de bevolking tot de hoogst geplaatste regeringslieden, incluis de sultan, sunan of president, verhalen zonder enige schroom over de vele mani festaties van de godin der zuidzee, de heerseres van de zuiderstranden (zoals het strandgebied genoemd wordt aan de zuidkust van Java) en vorstin der demo nen en geesten. Haar legenden zijn legio, haar eisen zijn ultimatief ten gevolge van haar 'verbanning', lang geleden in het leven geroepen in het bewustzijn van de mens. Door buitenstaanders zijn vele verhalen reeds vergeleken met de Dryaden, Hamadryaden en Najaden der Grieken, maar ook met de Griekse Aphrodite en met de Cyprische godin die uit het schuim der zee oprees en controle uitoe fende over de zee. Doch de Indische godin vertegenwoordigt eveneens kenmerken van de Indiase Parvati, de 'Shakti van Shiva' en 'Dochter van de Berg en Hemelen', vage karakter trekken zijn vervolgens ook nog terug te vinden bij de Egyptische Isis, de Sumerische Astarte of Ashtoreth, de oud testamentische Sapienta en zelfs de christelijke Maagd Maria. Jung schrijft over de 'anima' oftewel de 'innerlijke vrouw', eigenlijk de personifica tie van alle vrouwelijke psychologische tendenties in de psyche van de man, zoals vage gevoelens en stemmingen, profetische intuïties, ontvankelijkheid voor het irrationele, het vermogen tot persoon lijke liefde, gevoel voor de natuur en zijn verhouding tot het onbewuste. Deze 'anima' wordt bijna altijd gepersonificeerd door heksen, priesteressen of vrouwen die banden hebben met de 'krachten der duisternis' en de 'geestenwereld' (het onbewuste). De ontdekking van het onbe wuste is een van de meest ter dienst gedane her-ontdekkingen van de laatste tijd. Het heeft een hoop moed geëist om dit aspect ernstig te nemen en de proble men die daarmee gepaard gingen, krach tig aan te pakken. Ook, daar het meren deel der mensheid snel voorbij gaat aan het gevoel van het onbewuste of hoe het onbewuste een zekere invloed uitoefent. In legenden en sagen kwam dit aspect terug met een aanduiding, bijvoorbeeld de Griekse Sirenen of de Duitse Lorelei, de latere Franse 'femme fatale', een zui vere projectie door de man in het leven geroepen met de eigenschappen van een of andere bepaalde vrouw. Het lijkt, of de man zijn onbewuste vrou welijke neigingen omzette in bewuste naar buiten gekeerde duisterheden en dat ook nog eens projecteerde op de vrouwelijke omgeving, in welke hoedanig heid dan ook! De duistere wateren van de Indische Oceaan met haar indrukwekkende krach ten en imponerende invloed voor de hul peloze mens en het argeloze dier in de weelderige natuur; de tropische voorbode van de geluidloze bedrukkende stilte, alvorens een rampzalige orkaan of een overdonderend regengeweld losbarst, moet zo'n enorme energie teweeg gebracht hebben die zo intens voelbaar was, opdat Zij gekroond, vertaald werd tot de 'Godin van de Zuidzee'. Beïnvloed door religieuze en velerlei gedachtengangen van over de gehele wereld moet zij gekneed, geboetseerd, geproportioneerd zijn en weer vervormd in haar huidige manifestaties, echter door haar voorouderlijke afkomst is haar oud geschiedenis op Java nog steeds opge vuld met donkere duisterheden, raadsels en ongerijmdheden. Alle aspecten van leven en dood, hemel en aarde, goed en kwaad, man en vrouw werden Haar karakteristiek toegekend, samengevat in de Kesaktian (bovenna tuurlijke krachten). Haar kenmerken van innerlijke hoedanig heden zijn dramatisch verweven in aard se schoonheid en vrouwelijke goddelijk heid, en op een dusdanige manier dat zij bovenuit geraakte in vergelijking met andere chtoniteiten (geestelijke wezens) en verheven is van uiterste vormen, waardoor zij echter in het bestaan van de Indonesische volkeren de herinnering goddelijk èn levend hield tot op de dag van vandaag. Haar stem weerklinkt in alle toonaarden langs de totale zuidkust van Indonesië doch cultureel en sociaal geconcentreerd op Java. Haar Javaanse naam refereert aan haar mythisch imago in de manifestatie van een bloedmooie, machtige, meest vereerde en gerespec teerde, doch ook meest gevreesde vor stin der Indische Oceaan: de Kandjeng Ratu Kidul! (advertentie)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 31