O
MEDAN GUESTHOUSE
in SUMATRA
goed en schoon, grote achtertuin, vriendelijke gastvrijheid
ƒ35,- per kamer 2 pers. incl. ontbijt
20,- p.p. incl. ontbijt - Afhalen airport 10,-
TEYENS MINIBUS VOOR TOUR SUMATRA ENZ.
Info: S. Ali - Elly Rest. Sumatra STEIN 046-333190
Medan 006261-550926
31
Carl Gustav Jung schrijft over de symbo
len van transcendentie: symbolen die het
streven van de mens voorstellen, naar
het bereiken van het hoogste doel, n.l. de
volledige bewustwording van het poten
tieel van het individu Zelf. Deze is
verbonden met de overgangsperioden in
het leven van de mens.
Dergelijke symbolen zijn niet afkomstig
dus van een of andere godsdienstige
leer, maar betonen de natuurlijke behoef
te van de mens om zich letterlijk te bevrij
den uit iedere levenssituatie die als te
onrijp, te onvolkomen of te star wordt be
leefd. Dit geld voor een ieder op zijn of
haar eigen niveau en beslaat het geeste
lijk deel van het leven, wat gelijk staat
aan een soort reis of tocht, vergezeld van
een barmhartige geest. Iemand die, door,
in en met de natuur reeds in levens
verhouding staat, zal natuurlijkergewijs
sneller tot een dergelijke 'inkeer' geraken
en de zuidkust van Java lijkt daaraan vol
ledig te beantwoorden.
Het is in de mens zijn ontwikkeling een
wereldwijd feit geworden dat de natuur
als vrouwelijk omschreven wordt (Moeder
Aarde, Moeder Natuur) en de geest hier
van eerder dus als een 'leidster' dan als
een 'leider' wordt voorgesteld, vaak in de
gestalte van een kwalitatief zeer hoog
vrouwelijk kaliber. Vele rituele eredien
sten zijn ontstaan bij de initiatiefeesten,
gewijd aan de symbolische vrouwelijk
heid, in latere tijden vertaald als de mys-
terie-cultussen met geheime inwij
dingsriten en persoonlijke openbaringen
aan ingewijden. Deze voorchristelijke
mysteriereligies stonden altijd in het
teken van een vrouwelijke goddelijkheid
met meestal een mythische grondslag die
bijna alle teloor zijn gegaan door de
monothetisch ingestelde godsdiensten.
Vandaag de dag zijn deze goddelijke
vrouwelijke gestaltes nog herkenbaar in
b.v. het Chinese boeddhisme met de
Kwanyin-figuur, in de leer van de christe
lijke gnostiek heet zij Sophia (Grieks voor
'vrouwelijke wijsheid'), in het Latijn
Sapienta, in het Hebreeuws Hokhmah, de
joods-Kabbalistische versie heet de
Shekhina, zelfs de Oud-Grieken wezen
de Pallas Athena aan als de godin der
wijsheid.
Ook op Java kent men de proscriptie
(vogelvrijverklaring, verbanning) van het
vrouwelijk goddelijk aspect die voldoet
aan alle innerlijk- en uiterlijkheden van
positieve en negatieve aanzien. In de
zeer oud-geleerde historiën en mythen is
de zuidkust van Java reeds bekend ge
raakt als de verblijfplaats van duivels,
geesten en demonen van wateren en
lucht, waar de 'vorstin des winds'
regeerde, de latere godin der geesten
en wateren.
Haar openbaringen schenkt zij aan alle
vertrouwelingen in het algemeen, doch in
het bijzonder aan vorsten en prinsen. Dit
veroorzaakt zij in dromen, maar tevens in
beleefde ervaringen en tijdens verschij
ningen; vele getuigenissen, vanuit de
laagste niveaus van de bevolking tot de
hoogst geplaatste regeringslieden, incluis
de sultan, sunan of president, verhalen
zonder enige schroom over de vele mani
festaties van de godin der zuidzee, de
heerseres van de zuiderstranden (zoals
het strandgebied genoemd wordt aan de
zuidkust van Java) en vorstin der demo
nen en geesten. Haar legenden zijn legio,
haar eisen zijn ultimatief ten gevolge van
haar 'verbanning', lang geleden in het
leven geroepen in het bewustzijn van de
mens.
Door buitenstaanders zijn vele verhalen
reeds vergeleken met de Dryaden,
Hamadryaden en Najaden der Grieken,
maar ook met de Griekse Aphrodite en
met de Cyprische godin die uit het
schuim der zee oprees en controle uitoe
fende over de zee.
Doch de Indische godin vertegenwoordigt
eveneens kenmerken van de Indiase
Parvati, de 'Shakti van Shiva' en 'Dochter
van de Berg en Hemelen', vage karakter
trekken zijn vervolgens ook nog terug te
vinden bij de Egyptische Isis, de
Sumerische Astarte of Ashtoreth, de oud
testamentische Sapienta en zelfs de
christelijke Maagd Maria.
Jung schrijft over de 'anima' oftewel de
'innerlijke vrouw', eigenlijk de personifica
tie van alle vrouwelijke psychologische
tendenties in de psyche van de man,
zoals vage gevoelens en stemmingen,
profetische intuïties, ontvankelijkheid voor
het irrationele, het vermogen tot persoon
lijke liefde, gevoel voor de natuur en zijn
verhouding tot het onbewuste. Deze
'anima' wordt bijna altijd gepersonificeerd
door heksen, priesteressen of vrouwen
die banden hebben met de 'krachten der
duisternis' en de 'geestenwereld' (het
onbewuste). De ontdekking van het onbe
wuste is een van de meest ter dienst
gedane her-ontdekkingen van de laatste
tijd. Het heeft een hoop moed geëist om
dit aspect ernstig te nemen en de proble
men die daarmee gepaard gingen, krach
tig aan te pakken. Ook, daar het meren
deel der mensheid snel voorbij gaat aan
het gevoel van het onbewuste of hoe het
onbewuste een zekere invloed uitoefent.
In legenden en sagen kwam dit aspect
terug met een aanduiding, bijvoorbeeld
de Griekse Sirenen of de Duitse Lorelei,
de latere Franse 'femme fatale', een zui
vere projectie door de man in het leven
geroepen met de eigenschappen van een
of andere bepaalde vrouw.
Het lijkt, of de man zijn onbewuste vrou
welijke neigingen omzette in bewuste
naar buiten gekeerde duisterheden en
dat ook nog eens projecteerde op de
vrouwelijke omgeving, in welke hoedanig
heid dan ook!
De duistere wateren van de Indische
Oceaan met haar indrukwekkende krach
ten en imponerende invloed voor de hul
peloze mens en het argeloze dier in de
weelderige natuur; de tropische voorbode
van de geluidloze bedrukkende stilte,
alvorens een rampzalige orkaan of een
overdonderend regengeweld losbarst,
moet zo'n enorme energie teweeg
gebracht hebben die zo intens voelbaar
was, opdat Zij gekroond, vertaald werd
tot de 'Godin van de Zuidzee'.
Beïnvloed door religieuze en velerlei
gedachtengangen van over de gehele
wereld moet zij gekneed, geboetseerd,
geproportioneerd zijn en weer vervormd
in haar huidige manifestaties, echter door
haar voorouderlijke afkomst is haar oud
geschiedenis op Java nog steeds opge
vuld met donkere duisterheden, raadsels
en ongerijmdheden.
Alle aspecten van leven en dood, hemel
en aarde, goed en kwaad, man en vrouw
werden Haar karakteristiek toegekend,
samengevat in de Kesaktian (bovenna
tuurlijke krachten).
Haar kenmerken van innerlijke hoedanig
heden zijn dramatisch verweven in aard
se schoonheid en vrouwelijke goddelijk
heid, en op een dusdanige manier dat zij
bovenuit geraakte in vergelijking met
andere chtoniteiten (geestelijke wezens)
en verheven is van uiterste vormen,
waardoor zij echter in het bestaan van de
Indonesische volkeren de herinnering
goddelijk èn levend hield tot op de dag
van vandaag. Haar stem weerklinkt in alle
toonaarden langs de totale zuidkust van
Indonesië doch cultureel en sociaal
geconcentreerd op Java. Haar Javaanse
naam refereert aan haar mythisch imago
in de manifestatie van een bloedmooie,
machtige, meest vereerde en gerespec
teerde, doch ook meest gevreesde vor
stin der Indische Oceaan: de Kandjeng
Ratu Kidul!
(advertentie)