INDONESIË, MfiLEISIE, THfillfiND J Nusa Ina Reizen VOOR MENSEN MET EIGEN WENSEN Te koop gevraagd J^d°me sii PRGTIS J.G. Yssel De Schepper ALLE VERZEKERINGEN ^fiLElSlË (vervolg van bladzijde 21 Een Nederlandse speelt de Balische gamelan) geweldig aan bij het publiek dat de Walter Spies Stichting een compleet(l) gamelan orkest heeft geschonken. Henrice dacht: Dit kan gewoon niet waar zijn! En nu telt de groep ongeveer twintig mensen en repeteert verder onder leiding van Henry Nagelberg in Amsterdam. Terugkomend op haar promotie onder zoek - dat volgens Henrice een logisch vervolg was van haar studie muziekwe tenschappen - vertelt ze dat ze kort na de start van haar onderzoeksperiode in Bali in 1993 ontdekte dat een collega onder zoekster uit Amerika in precies hetzelfde gebied al een soortgelijk onderzoek was begonnen. Een nachtmerrie van iedere onderzoeker! Haar Balinese sponsor adviseerde haar toen om naar Noord-Bali te gaan. Ze ging naar Tejakula, een dorp je dat tamelijk geïsoleerd is van de omlig gende dorpjes. De mensen zijn er heel anders dan in Zuid-Bali. Bali is een enorm divers eiland en dit dorpje in Noord-Bali is een traditioneel toevluchts oord voor eenieder die niet onder de raja (vorst) wilde leven. Hierdoor kwamen ver schillende muziekinvloeden van het hele eiland daar samen. En dit is zeer interes sant voor onderzoek. Henrice geeft een duidelijke beschrijving wat ze voor haar proefschrift wil en moet doen: de mensen in Tejakula en omge ving bestuderen en beschrijven hoe zij gebruik maken van gendèrmuziek om het poppenspel te begeleiden. Er komt veel bij kijken. Onderzoeken hoeveel verschil lende melodieën en composities er zijn, dit alles opnemen, zelf leren spelen. En om later de muziek in Nederland te kun nen beschrijven en te analyseren maakt ze notities in westers notenschrift. Door veel voorstellingen te bekijken en op video op te nemen onderzoekt ze hoe die muziek precies wordt gebruikt tijdens een voorstelling. Er is speciale muziek voor de liefdesscè ne, voor oorlog, maar ook voor gesprek ken tussen hooggeplaatste personen, voor de opkomst van een reus, of voor apen of bedienden. Het is ontrafelen en weer samenvoegen van alles wat de muziek met de voorstelling verbindt. Je zou kunnen zeggen dat zij als het ware een vertaling maakt voor een niet-Balisch publiek. Henrice heeft zich voorgenomen om elke dag op Bali tien woorden Indonesisch te leren, sinds 1986. Alle gesprekken kun nen dus voornamelijk in het Indonesisch gevoerd worden. Zij vertelt zo enthousiast over haar leven daar en de hartelijkheid van de mensen om haar heen. Na een tijdje merkte zij dat er een aantal werkloze jongeren was, net klaar met de middelbare school, die haar graag wilden helpen met haar onderzoek. Zo konden ze werkervaring opdoen en leerden ze ook om te gaan met video- en geluidsapparatuur. Ze hield er uiteindelijk twee 'assistenten' aan over; zij hielpen bij het maken van opnames, gaven adviezen tijdens interviews, regelden transport. Of sjouwden met statieven, regelden ter plaatse de stroomvoorziening enzo voorts. Vooral wanneer ze ergens buiten het dorp heen moest, was het busje al gauw zo vol dat er voor haarzelf nog nauwelijks plaats was. Maar dat mocht de pret niet drukken! Ze heeft al iets van de Balische mentali teit overgenomen: 'Gebeurt het niet, dan gebeurt het niet.' Het komt voor jou zoals het moet. Wat aanvankelijk een tegen slag leek, namelijk verhuizen naar een ander gebied, bleek achteraf een 'bles sing in disguise', het beste wat haar had kunnen overkomen. Zelf zou ze nooit op Noord-Bali gekomen zijn. Nu ontdekte ze wat er nog voor mogelijkheden waren buiten de haar bekende gebieden. Zij hoopt in 1996 haar onderzoek af te ronden. Haar toekomstdroom is het om samen met andere muzikanten een Indonesische Muziekinstituut in Nederland op te zetten. En gezien het succes dat zij met haar voorstellingen heeft is zij daar zeer optimistisch over. 'Wie weet, in de toekomst...' Bedankt voor het gesprek Henrice en veel succes voor de toekomst. Met jou hopen we dat er een Indonesisch Muziekinstituut zal komen in Nederland! (advertenties) Alg. Assurantiebedrijf "Argo" Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- laan 83, Den Haag, tel. 070 - 355 71 72 door verzamelaar schilderijen uit Ned.-lndië van o.a. G.P. Adolfs, Frits Ohl, P.A.J. Moojen, W. v.d. Does, Jan Frank, H. van Velthuysen, A. Breetvelt en anderen. Tel. 01829 -3492 Laan van Meerdervoort 326A 2563 AM Den Haag telefoon 070 - 363 39 23 telefax 070 - 361 47 07 diverse meerdaagse reizen u bepaalt, wij adviseren u selecteert zelf uw tours ook kant klaar reizen 1 u bepaalt uw eigen tempo 1 voordelige vliegtarieven verschillende combinaties mogelijk 45

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 45