De fotograaf komt... Deze fraaie foto van tempo doeloe is weliswaar niet van de familie, waarover in dit verhaal sprake is, maar zij geeft wel op frappante wijze de hele sfeer van de omgeving weer, op de trappen van een heel oud Indisch woonhuis. zeggen? Oma had altijd één grote wens gekoesterd, ze wilde zo graag een portret bezitten, waar al haar kinderen op stonden. Ja, als je ouder wordt, dan weet je, dat alle kinderen één voor één het ouderlijk huis gaan verlaten en dan krijg je ze niet zo makkelijk meer bij elkaar. Dus had zij voor die bijzondere gele genheid de Chinese fotograaf ontboden. Deze zou een mooi portret maken, waar ze allemaal op stonden... Daar zag je ze naar buiten komen, de zoons en de dochters, allemaal netjes aangekleed en schoon gewassen. Ze kwamen op de treden van het huis, bij de open voorgalerij, waar de wit gekalkte potten stonden met de palmen, die een afscheiding vormden tussen huis en erf en waar het grind van het voorpad keurig was aangeharkt door de kebon. De jongens waren een tikje onwennig in hun zondagse pakken, ze wriemelden wat met hun handen in de broekzakken, op zoek naar knikkers of ander jongensspul, de meisjes waren lieftallig Dit verhaal speelde zich af in de dagen, toen Oma Stolze nog in haar statige huis op Tambaan woonde. Het ruime oude gebouw, dat misschien nog uit de VOC-tijd stamde en waar de familie zo lang men zich herinneren kon heeft gewoond. Het was tegen het einde van de vorige eeuw, toen alles in Indië nog kalm ging en in grote stijl... Oma, die van zichzelf Johanna Hendrika Elisabeth Meijer heet te, was een bijzondere vrouw, die haar huishouden op een rusti ge maar straffe wijze bestuurde. Ze had niet minder dan elf kin deren ter wereld gebracht, allemaal thuis en met de vroed vrouw, zonder dokter en zonder complicaties, en voor elk van die kinderen was ze een liefhebbende en zorgzame moeder. Oma bezat nog iets anders, ze was sterk mediamiek, helder ziende zou men kunnen zeggen. Ze zag dus verschijningen, gewoon midden op de dag; meestal waren het overleden fami lieleden. Oma voerde gewoon gesprekken met hen en geen van de kinderen vond dat vreemd, of dacht er aan om die ontmoetin gen van Oma ooit in twijfel te trekken, het was nu eenmaal zo... Op een keer was het hele gezin weer eens verzameld op Tambaan, misschien was het wel Oma's verjaardag, wie zal het getinte schoonheden. De grootsten al hele jonge dames, met hun ingenomen taille en hun reeds ontluikende figuur, hun lange jurken met fraai kant afgezet. Hun fluweelzachte wangen, met daarin de donkere dromerige ogen. In hun houding waren ze een tikje gereserveerd tegenover hun jongere broertjes en een beetje neerbuigend. En de allerjongste, Eliza, nog een kind van amper zes jaar, in een fijn roze jurkje en met korte witte sokjes. De fotograaf was bezig met de driepoot van zijn apparaat en sloeg de zwarte doek over zijn toestel. Hij probeerde wat aan wijzingen te geven om de groep zo gunstig mogelijk op te stel len. (lees verder op bladzijde 41) 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 17