Wim, Rogier en Annie van Extra Door Lilian Ducelle drukt en hij kreeg warempel ook nog (éénmalig) een bedrag aan geld. Ik noem het bedrag maar niet eens, in die tijd was het misschien veel, nu zou een illustrator er nog geen staart van een muis voor hebben willen tekenen! Amsterdam, 1958 Tot na middernacht hoorde ik hem naar de keuken gaan om zijn pen selen af te spoelen en schoon water in het potje doen. Pas als de felle lichtstreep onder de deur van zijn kamertje verdween, wist ik dat Rogier naar bed was. Hij zwoegde aan zijn eindexamen werk dat hij na dit weekend moest inleveren. Als hij 's morgens naar de kunst academie reed, deed hij zijn deur op slot - wat hij anders nooit deed - uit vrees dat zijn achtjarige broertje en vijfjarig zusje aan de tekeningen zouden zitten. Ze lagen op zijn bed uit gespreid, prachtige, kleurige prenten, de plakkaatverf nog niet goed droog. Rogiers opgave was: een origineel, geïllustreerd verhaal in boekvorm voor kleuters vanaf vier jaar. Belangrijkste waren de illustraties natuurlijk, want Rogier wilde illustrator/reclametekenaar worden. Hij werkte in omgekeerde volgor de, zette de hoofdpunten van zijn vertel ling op een blaadje en stortte zich daarna op de illustraties. Toen hij daarmee klaar was leende hij mijn schrijfmachine en ik hoor nog zijn hortende en stotende tikken waarmee hij de tekst op papier zette. Pa Tjalie kwam dat weekeinde thuis van Den Haag, waar hij als een bezetene dag en nacht in de weer was zijn tijdschrift Tong-Tong in leven te houden. Hij bekeek Rogiers tekeningen en zei: 'Very good, son!' en toen hij de tekst las: 'Je moet de zinnen korter maken, de woorden eenvoudiger'. En hij schrapte en veranderde en Rogier typte zijn verhaal over. Rogier slaagde met vlag en wimpel, dol gelukkig. Nog blijer toen hij niet lang W/>n is weg, is een Gouden Boekje (nr. 35) over Wim die op zijn verjaardag een fiets krijgt en de wijde wereld infietst, zonder dat z'n ouders het weten. Annie M.G. vertaalde samen met Han G. Hoekstra een groot aantal van oorsprong Amerikaanse Gouden Boekjes, zoals Pietepaf het Circushond je, De Brand weermannetjes en Som de brandweerkat. Wim is weg is eenuitzonde- Wim is weg, 1959 Rogier Boon Uit: NRC Handelsblad 26 mei 1995 daarna hoorde dat zijn werkstuk zo goed bevonden was dat de directeur voorstel de het aan te bieden aan De Bezige Bij. Die gaf de serie Gouden Boekjes uit en Rogiers Wim is weg (het verhaal van het jongetje dat een fietsje op zijn verjaar dag kreeg, en er de wijde stad mee introk, zoekraakte, enz. enz.) kon een mooi Gouden Boekje worden! Maar...wie kende nu Rogier Boon? Een jonge, onbe kende, net afgestudeerde student temid den van die reeks bekende kinderboe kenschrijfsters en -schrijvers, daar moest wat op gevonden worden, iets dat commercieel beter uit zou pakken. De uit gever kwam op een lumineus idee, een gouden idee! Annie M.G. Schmidt maakte in die tijd net furore met haar Jip en Janneke, haar kinderversjes en haar De familie Doorsnee voor de televisie. Ge vraagd of haar naam gebruikt mocht wor den. Dat mocht. Wat wist Rogier in die tijd van rechten en aanspraak, erger nog, wat gèf hij erom? Hij was geslaagd, zijn boekje was ge- Rogier dook met zijn Pa in het werk voor Tong-Tong, voor de Pasar Malam en voor al die andere projecten die Tjalie Robin son op zijn programma had. Werken, pie keren, werken met amper startkapitaal, zonder salaris, alleen met een tomeloze energie en gedrevenheid om wat te méken. Wie dacht er nou aan dat Gouden Boekje, aan Wim is weg, aan Annie M.G. Schmidt? Intussen was Wim niet weg. Tienduizenden kinderen lazen zijn ver haal, tienduizenden hoorden het voorle zen. 36 Jaar na de verschijning fietst Wim nog steeds door Amsterdam, het boekje bestaat nog steeds en nu Annie M.G. overleden is zal het beslist nog vele malen worden herdrukt. Want zij schreef het immers? Ik geloof dat ik de enige ben geweest die zich afvroeg of dit bedrog - want dat was het toch? - zomaar kon. Had Annie M.G. Schmidt als beroemd en geliefd auteur niet om ethische redenen moeten weige ren haar naam te laten gebruiken. Of te verkopen? 'Ach, ze doen wel raardere dingen in de uitgeverij', zei Tjalie, 'laat maar gaan'. Hij en Rogier waren zo makkelijk in die din gen. Wim is weg, Rogier is weg, Tjalie is weg, en Annie is weg. Ik vond dat ik toch het 'foutje' moest her stellen. Bedankt. 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 23