Een inleiding tot het Indonesische theater door Rem Verburgt Javaanse voorstelling in het bivak Bonthain (Bantaëng) in Zuid-Sulawesi, 31 augustus 1927 Het moderne theater in Indonesië heeft eeuwenoude culturele en politieke wortels. Toch is het altijd stiefmoe derlijk bedeeld geweest, vergeleken met de aandacht die populaire genres als de roman, het korte verhaal en de poëzie krijgen. Voor een beter begrip van het moderne Indonesische theater - zoals het sinds 1968 bestaat - gaat Ron Verburgt (Batavia 1939), docent Drama en theaterstudies aan de Central Queensland Universiteit in Australië, in op het ontstaan van het moderne Indonesische theater en schetst hij de culturele, politieke en literaire achtergronden die erop van invloed zijn geweest. Inleiding Over het algemeen kan men stellen dat het wayangspel, het eeuwenoude, tradi tionele, klassieke theater, de basis vormt voor alle ontwikkelingen op theatergebied in Indonesië. Daarna, gedurende de laat ste honderd jaar, ontwikkelden zich ver schillende andere, minder formele vor men van theater. Enkele van deze thea tervormen hebben hun wortels nog steeds in het wayangtheater, maar er werden ook pogingen ondernomen om andere, nieuwe wegen in te slaan. Dit omdat men wilde loskomen van de ouderwetse structuur die traditiegetrouw een onderdeel van het wayangspel is. Tegen het einde van de negentiende eeuw is een tweede fase in de theaterge schiedenis te onderscheiden: dat van het volkstoneel, een algemene term voor het volkstheater, dat onder verschillende namen bekend was, afhankelijk van het gebied waar de voorstelling werd opge voerd. Vanaf de jaren twintig is er een derde fase te onderscheiden, het Indonesische theater wordt dan beïnvloed door Europese tradities. Naast geïmproviseer de wayangvoorstellingen in de open lucht, komen er voorstellingen die niet alleen op papier werden vastgelegd, maar ook in een echt theater worden opgevoerd. In 1926 schreef Rustam Effendi het toneelstuk Bebasari. Dit was het eerste stuk dat in het Indonesisch was geschreven en daarom wordt het be schouwd als het begin van het moderne Indonesische theater. Tenslotte, in de vierde fase, kwam het meest recente, eigentijdse theater dat zich ontwikkelde in 1968, toen regisseur en toneelschrijver Rendra zijn 'Bengkel Teater' oprichtte en zijn eerste seizoen opende met Bip-Bop, een toneelstuk dat het meest duidelijk de ontwikkeling van het moderne Indonesische theater zou beïnvloeden. Indonesische theatercritici neigen ertoe het twintigste eeuwse theater van voor 1968 als 'modern' te bestempelen, terwijl het theater na 1968 gewoonlijk bestem peld wordt als 'eigentijds'. Voordat dit aan de orde komt moeten wij aandacht beste den aan de ontwikkelingen die vooraf gin gen aan de bloei van het eigentijdse Indonesische theater. Het wayangtheater Traditioneel, of klassiek Indonesisch 24

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 24