Batavia is terug Indonesische schilderkunst llfl ni 1 "1 O Door Inge Dümpel ÏÈ-Vvi: Maar dat niet alleen. De naam wordt weer openlijk gebruikt. Tegenover het oude, fraai gerestaureerde stadhuis in de Kota bevindt zich een voortreffelijk res taurant met een nostalgisch interieur (o.a. veel posters uit de jaren twintig en dertig). Het heet 'Batavia'. In diezelfde Kota, dicht bij de vermaarde ophaalbrug, verrijst een groot hotel: Het Batavia Hotel! Gelukkig functioneert in de hoofdstad inmiddels een dienst die een einde heeft gemaakt aan het min of meer op eigen gezag ver bouwen en slopen van waardevolle pan den uit de periode van vóór de Tweede Wereldoorlog. Voor renoveren (met het behoud van het oorspronkelijke karakter) wordt advies gegeven. Soms zijn er financiële middelen voor beschikbaar. Het komt allemaal, helaas, wel wat laat. Heel veel fraaie gebouwen waaronder waardevolle woonhuizen zijn al gesloopt. Dat laatste zal nu niet meer zo gemakke lijk kunnen gebeuren. In Bandung is een vergelijkbare dienst werkzaam, die - naar het mij voorkwam - met nog meer succes aan de slag is gegaan. Door prof. dr. Nico Tiemstra Tot voor kort was het gebruiken van de plaatsnaam Batavia in Indonesië 'not done'. Toen ik in januari weer eens het land - en bijna onvermijdelijk Jakarta bezocht - viel het mij op dat men rustig kan spreken over het vroegere Batavia. Op 14 april 1995 ben ik naar de opening gegaan van een expo sitie van drie jonge Indonesische kunstschilders. De Indo nesische kunstschilders behoren tot de jonge generatie. Zij heb ben alle drie een academische kunstopleiding gevolgd in Gogod Suteju: 'Balinese ceremonies' Yogyakarta en hebben al verschillende exposities gehad, ook in het buitenland. Ik ben geen kunstkenner, maar ben wel erg geïnteresseerd in de ontwikkelingen op literair- en kunstgebied. Vandaar dus mijn 30 bezoek aan Galerie Primitief, een galerie voor Aziatische kunst, aan de Witte de Withstraat 19a in Rotterdam. De drie jonge schilders zijn: Ledek Sukadi, geboren in Zuid-Java in 1969, werkt voornamelijk met olieverf en mes. Zijn schilderijen vallen vooral op door hun kleuren, soms pasteltinten en ook aardetinten. Het liefst schil dert hij dansers en beweging. Of het iets met zijn naam te maken heeft? Ledek betekent danser. Zelf zegt hij: 'Moderne schilderkunst in Indonesië is een imitatie van westerse voorstel lingen. Ik probeer het traditionele leven op Java weer te geven wat een eigen karakter geeft aan ieder werkstuk.' Op zijn schil derijen vond ik de westerse invloed qua opzet en kleuren het duidelijkst, maar de vrouwen, rank en met gitzwart haar zijn dui delijk oosters. Sumadi is een jongere broer van Ledek, geboren in 1971. Op Bali is er een permanente tentoonstelling van zijn werk in Shini Art Gallery in Campuhan Kbud (Bali). Ook Sumadi schildert graag dansers - zowel hij als zijn broer zijn professionele dansers. Hij heeft een eigen stijl ontwikkeld waarbij hij realisme en abstractie vermengt. Hierbij laat hij zich graag inspireren door de Toraja's. De laatste in de rij is Godod Suteju, geboren in Solo in 1951. Hij is zeer produktief en heeft al 44 maal in groepsverband geëx poseerd. Godod schildert veelal met acrylverf. Vaak in felle kleuren zet hij Indonesische en Balische taferelen op het doek. En hoe klein de figuurtjes ook zijn, het is altijd duidelijk wat hij wil laten zien. Zijn schilderijen vond ik het meest verrassend, omdat zij het verst staan van de traditionele Indonesische schil derkunst. Men heeft het wel geprobeerd, maar het is niet gelukt zijn stijl te imiteren! Wellicht is het ook leuk te weten dat de prijzen van de schil derijen misschien niet zo ver buiten uw bereik liggen. Eén van de duurste schilderijen kostte 4.500,-.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 30