Een inleiding tot het Indonesische theater (deel III) door Ron Verburgt Schouwburg in Weltevreden, Batavia In 1944, tijdens de Japanse bezetting, begon een groep jongeren onder leiding van Usmar Ismail (1921-1971) het theatergezelschap Maya. Usmar was niet alleen een toneelschrijver, maar ook toneel- en filmregisseur. Maya was het eerste gezelschap dat het theater beschouwde als een podium om serieus uitdrukking te geven aan kunst en cultuur en niet alleen maar als een manier om aangenaam onderhouden te worden. Het ontstond vanwege de afschuwelijke Japanse oorlog. In het verleden hadden de diverse toneel gezelschappen voorstellingen gegeven met acteurs die geen enkele theatererva ring hadden, die geen idee hadden wat het moderne theater inhield en die boven dien een gebrekkige klassieke theaterop leiding hadden genoten. Zij begonnen gewoonlijk als amateur. Dit in tegenstel ling tot Andjar Asmara die professioneel theaterregisseur was en het gezelschap Cahaya Timur dat bestond uit professi onele acteurs. Maya begon ook als ama- teurgroep, maar is toch enorm belangrijk geweest voor de theaterbeweging in Indonesië. Asrul Sani voegt hieraan toe: 'De mensen die zich aansloten bij Maya hadden een betere opleiding genoten dan de mensen in de oudere gezelschappen. Usmar Ismail, bijvoorbeeld, had literatuur gestu deerd. Armijn Pane had Ibsens Een pop penhuis vertaald met de titel Ratna (1943). Het stuk was in die tijd best belangrijk voor ons omdat het ging over vrouwenemancipatie, geplaatst tegen een realistische achtergrond. De mensen bij Maya beschouwden het theater meer als een vorm van kunst dan als een vorm van vermaak. De groep was essentieel voor de ontwikkeling van het moderne Indonesische theater. In de jaren die volgden, zouden zij toonaangevend zijn. Maar hun grootste probleem was dat zij - ook Ismail Usmar - onervaren acteurs waren. Zij kenden het Westerse theater alleen uit boeken.' Tijdens de Japanse bezetting speelden verscheidene toneelschrijvers een belangrijke rol. De drie vaste toneelschrij vers bij de Maya waren Usmar Ismail, de oprichter; zijn oudere broer El Hakim; en Armijn Pane, de jongere broer van Sanoesi Pane. Armijn Pane schreef in 1940 Belenggu Boeienen had ook al andere toneelstukken op zijn naam staan. De anderen hadden geen theater-erva ring. Armijn Pane schreef zijn voornaamste toneelstukken tijdens de Japanse bezet ting: Kami Perempuan (Wij vrouwen, 28

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 28