Het einde van Indië in schoolboeken Deel 2: Indonesische schoolboeken door Tom van der Geugten Het Indonesische geschiedenisonderwijs Sinds 1994 geldt in Indonesië een leer plicht voor kinderen tot vijftien jaar. Het voortgezet onderwijs bestaat uit de drieja rige Sekolah Menengah Pertama (SMP) voor twaalf- tot veertienjarigen en de drie jarige Sekolah Menengah Atas (SMA) voor de vijftien- tot achttienjarigen (verge lijkbaar met de bovenbouw van HAVO en VWO). Voor alle schoolvakken gelden uit gebreide richtlijnen (leerplannen) van de overheid. Net als in Nederland vormt geschiedenis in Indonesië een apart schoolvak, dat zich zowel met nationale als internationale geschiedenis bezig houdt. Op de SMP volgen leerlingen twee lesuren geschiedenisonderwijs per week. Volgens het leerplan van 1984 gaat het erom leerlingen inzicht te geven in het verleden, door de loop van de geschie denis te behandelen, en zo zijn persoon lijkheid te ontwikkelen, zijn gevoel voor nationaal bewustzijn te wekken, alsmede zijn liefde voor het vaderland.1) De Indonesische leerplannen bevatten een lange lijst met verplichte leerstof, in opzet vergelijkbaar met die van de Neder landse kerndoelen basisvorming. Welke onderwerpen zijn er nu verplicht bij de behandeling van de periode 1942-1945? Het leerplan van 1975 vermeldt: de natio nale beweging en de onafhankelijkheids strijd als reactie op het imperialisme; het tijdperk van de nationale beweging 1908- 1945; de proclamatie van de onafhanke lijkheid op 17 augustus 1945 als hoogte punt van de strijd van het volk; de natio nale en internationale oorzaken van de proclamatie van de onafhankelijkheid op 17 augustus 1945; de modernisering van Japan; en het tijdperk van de onaf hankelijkheid. 2) In het leerplan van 1993 zijn de volgende doelen geformuleerd: de leerling kan de Japanse invasie in verschillende staten rondom de Pacific in kaart brengen, met nadruk op de plaats van Indonesië in de Tweede Wereldoorlog; de leerling bestu deert de uitbuitingspraktijken door de Japanse regering van de rijkdommen en de werkkracht van het Indonesische volk, die veel leed en ellende onder het volk hebben veroorzaakt; de leerling be studeert de methoden van de Indone sische volksleiders en leert waardering op te brengen voor hun strijd bij de verwe zenlijking van een onafhankelijk Indonesië.3) Wat opvalt, is de toenemende gedetail leerdheid waarmee de onderwerpen zijn beschreven. Ook is er sprake van een grotere emotionele, subjectieve lading bij de verwijzing naar activiteiten van Japanners en nationalisten. Het Neder landse optreden in de 19e eeuw is veel neutraler beschreven. Vandaar misschien dat scholieren me in Indonesië konden vertellen dat het Nederlanse optreden 'slecht' was geweest voor het Indonesische volk, maar het Japanse optreden 'nog slechter'.4) Schoolboeken In Indonesië kunnen scholen of docenten momenteel kiezen uit zo'n tien verschil lende series geschiedenisboeken voor het SMP, de eerste drie jaren van de mid delbare school. De procedure is, dat iede re uitgever een exemplaar van zijn boek ter goedkeuring voorlegt aan het ministe rie, waar wordt nagegaan of het gehele leerplan erin is verwerkt. De Japanse bezetting is bijvoorbeeld in het boek van Adisusilo als volgt uitgewerkt: 'Japan wilde het Indonesische volk inzet ten in de Oost-Aziatische oorlog. Om de steun van jongeren te verkrijgen werd de Tiga-A-beweging opgericht. Cursussen werden gehouden om pro-Japanse gevoelens te kweken. Het resultaat was echter teleurstellend voor de Japanners. De beweging werd ook door de natio nalisten gebruikt om hun onafhankelijk- heidsidealen te ventileren. Daarbij kwam dat Japan de voornaamste nationalisten, ir. Soekarno en drs. Hatta, onderschatte. De Japanners beseften dat zij met de nationalisten moesten samenwerken om het volk mee te krijgen. Omgekeerd beseften ook de Indonesische leiders dat zij met Japan moesten samenwerken.'5) Door de uitgebreide leerplannen variëren de Indonesische schoolboeken nauwe lijks in keuze en ordening van de stof. Alleen de omvang van de boeken en de hoeveelheid bladzijden over een onder werp verschillen enigszins. Bijvoorbeeld, tussen de tien en vijftien pagina's waar het gaat om de periode 1942-1945. Ook de didaktische aanpak loopt uiteen, van uitsluitend beschrijvende teksten tot andere met vragen bij de tekst. Net als in Nederland zijn er ook werkboeken, met invulkaarten en ruimte voor antwoorden naast de vragen. De periode 1942-1945 Wat leren Indonesische scholieren tegen woordig over de periode 1942-1945? Om daarvan een indruk te krijgen, vermeld ik hierbij in een kader de vragen uit het boven geciteerde boek.6) Leerlingen kunnen de antwoorden uit de tekst overschrijven en deze vervolgens in hun geheugen opslaan. 1. Het tijdperk van de Japanse bezetting: a. Waarom wilde Japan Azië bezet ten? b. Wat deden Japanners om hun idealen te verwezenlijken? c. Waarom werd de komst van de Japanners aanvankelijk met vreugde begroet door het Indonesische volk? d. Welke invloed had de Nederlandse overgave aan Japan op het Indonesische volk? e. Waardoor veranderde de houding van het Indonesische volk ten opzich te van de Japanners? 2. De nationalistische beweging van Indonesië aan het begin van de Japanse bezetting: a. Noem de voordelen voor het Indonesische volk van de opengeval len functies die aanvankelijk werden bekleed door Nederlanders? b. Wat was de bedoeling van de Japanners toen zij toenadering zoch ten tot de nationalisten? c. Om welke reden werd Indonesië door Japan bezet? 3. Mobilisatie van de totale beschik bare mankracht van het Indonesische volk: a. Wat bracht de Japanners er toe om de totale beschikbare mankracht van het Indonesische volk in te zetten? b. Hoe was de werkwijze van Japan bij de tewerkstelling? c. Waarom gaf Japan ook een militai re opleiding aan het Indonesische volk? Noem enkele militaire en semi- militaire organisaties die door Japan werden opgericht. d. Noem de voordelen voor het Indo nesische volk van deze militaire oplei ding. 4. Uitbuiting van de rijkdommen van Indonesië: a. Waarom viel Japan Indonesische boorinstallaties voor aardolie aan? b. Om welke reden werd Indonesië met zijn rijkdommen door Japan uitge buit? c. Op welke manieren probeerde Japan deze rijkdommen in handen te krijgen? 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 15