Hanni en Amil Indonesische schilderijen en kunstnijverheid door Aeneas Alzabidi /^Auctioneers ULERUM Westeinde 12 Postbus 345 2501 CH 's-Gravenhage Tel. 070 - 3 56 01 65 Fax 070 - 3 56 12 82 Beethovenstraat 89 1077 HS Amsterdam Tel. 020 - 671 81 21 Fax 020 - 6 711021 Veiling Nr. 108 op maandag 27 november 1995 10.30 uur in 's-Gravenhage Kijkdagen: 23 Vm 26 november 1995 van 10.00 -16.00 uur. Catalogus 25,= Waarbij werk van A.J. Le Mayeur De Merprés, W. G. Hojker, E. Dezentjé, E. Eland, Basoeki Abdullah, G.P. Adolfs, R. Bonnel en Ida Bagus Made Widja. U kunt dagelijks terecht voor bijblijvende taxatie van uw kunstvoorwerpen. 'Aeneas, kom eens hier', riep vader vanaf de achtergalerij in de richting van de tuin waar ik met beide broertjes aan het spe len was. 'Ja, Sidi ik heb u gehoord. Ik kom!' Ik rende zo snel mogelijk naar hem toe, waarna hij mij een tijdlang stil aankeek. 'Ga even hier zitten, want ik heb je iets belangrijks te vertellen. Je beide broer tjes Hannibal en Amilcar hoeven het nog niet te weten. Over twee weken geef ik een groot feest. Een echte Tunesisch besnijdenisfeest. Zes en zeven jaar zijn mooie leeftijden om de eerste stap naar het man-zijn te zetten. En echte mannen horen besneden te zijn. Het is weliswaar geen verplichting, maar een Sunnah, een weldaad, aan Allah om het verbond te herdenken dat Hij met onze stamvader Ibrahim (Abraham) heeft gesloten.' 'Wat is dan een Tunesische besnijdenis, vader?' 'Dat is een feest volgens de tradities van ons land. Toen er een paar jaar geleden bij jou de voorhuid werd weggenomen kon ik door bepaalde omstandigheden die gebruiken niet uitvoeren. Nu gaan we het anders doen. Naar zo'n feest horen niet alleen veel mensen te komen, maar er moet ook muziek zijn en zang, zoete lekkernijen en niet te vergeten de vreug dekreten met veel lawaai.' Nu keek ik even op. Vader hield hele maal niet van muziek, noch van zang en nog minder van zoete lekkernijen. Maar waarschijnlijk hoorde het erbij. 'Vader, wat zijn vreugdekreten en wat bedoelt u met veel lawaai?' 'Kijk mijn zoon, ik zal je wat vertellen. In Tunesië kochten de mensen voor een besnijde- (Advertentie) nisfeest een heleboel waterkruiken van aardewerk. Die kruiken lijken veel op de kendi's die je hier op de pasar kunt kopen. Tientallen kruiken die zij dan met water vulden. Op het moment dat de besnijder de voorhuid van het kind ging afsnijden, werden de kruiken door de gasten neergesmeten. Dat gaf een luide knal.' Het leek mij een grappig gezicht om al die kruiken tegelijk kapot te smijten en het water te zien opspatten, hoewel ik het aan de ene kant wel jammer van het aar dewerk vond. 'Maar waarvoor en waarom deden ze dat eigenlijk vader?' 'Afleidingsmanoeuvre, mijn zoon! Zo'n knaap die besneden wordt is natuurlijk doodsbang en wil het op een huilen zet ten wanneer hij denkt het mesje te voe len. Vandaar dat men zijn aandacht wil afleiden door middel van die knal. Hij zal van het geluid schrikken. En voor hij er erg in heeft is het voorbij en heeft de besnijder zijn werk verricht. Maar het is zaak om het juiste moment te kiezen. Direct erna slaken de vrouwelijke gasten een vreugdekreet.' Vader hield zijn hoofd omhoog en met 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 23