Een inleiding tot het Indonesische theater (slot) door Ron Verburgt De auteur van dit artikel, Ron Verburgt (rechts), naast toneel schrijver en regisseur Rendra in Jakarta Foto: Ron Verburgt Het eigentijdse Indonesische theater sinds 1968 In 1968 vonden er drie belangrijke gebeurtenissen plaats: 1) de opening van het kunstcentrum Taman Ismail Marzuki in Jakarta - genoemd naar de bekende componist Ismail Marzuki (1914 - 1958); 2) de oprichting van de drie invloedrijke theatergroepen in Indonesië; 3) de eerste uitvoering van Rendra's toneelstuk Bip Bop. De drie uitverkoren theatergroepen: Bengkel Teater (Workshop Theater) van Rendra, Teater Popuier van Teguh Karia en Teater Kecil van Arifin C. Noer kregen financiële ondersteuning van de Dewan Kesenian Jakarta, zeg maar de Kunstraad van Jakarta. Veel toneelstuk ken waren 'mini kata-toneelstukken', dat wil zeggen dat er weinig tekst is, maar wel gebaren; menselijke of natuurlijke geluiden, en een enkele keer een lied. Dit was een splinternieuw concept van toneelspelen. Geschreven toneelstukken zijn niet zo bekend in Indonesië, er zijn maar weinig toneelstukken te koop of te leen. Meestal schrijft de regisseur zijn eigen stukken en vaak is er nog weinig tekst. Dit vraagt veel improvisatietalent van zowel de spe lers als de regisseur. Maar er werden wel veel nieuwe stukken geschreven. Rendra en zijn Bengkel Teater Rendra werd in 1935 op Midden-Java geboren. Hij studeerde westerse litera tuur aan de Gadjah Mada Universiteit in Yogyakarta. Daarna vertrok hij voor drie jaar naar de Verenigde Staten waar hij drama en dans studeerde. Na zijn terug komst in 1967 richtte hij zijn Bengkel Teater op. Zijn eerste produktie, Bip Bop ging dwars tegen alle Javaanse toneeltra dities in, omdat er geen duidelijke lijn in zat en er weinig gesproken tekst was. Veel van zijn produkties zijn bewerkingen van klassieke stukken zoals Oedipus Rex en Hamlet om er maar een paar te noe men. Omdat hij zowel een westerse als een Javaanse opvoeding heeft genoten, slaat Rendra een brug tussen deze twee cultu ren. Hij zegt: 'De Javaan kent geen objectieve waarheid. Voor ons is de waarheid altijd subjectief. Ik zou bijvoor beeld dit kopje beschrijven zoals ik het zie: de 'wayang' van het kopje. Wayang is de hoogste waarheid. Maar ik hecht ook waarde aan de westerse logica, zon der dat dit binnen in mij conflicten ople vert.' Rendra was niet tevreden met het produ ceren van andermans werken. Zelf schreef hij een aantal stukken, die vaak de politieke situatie bekritiseerden, bij voorbeeld Mastodon dan Burung Kondor (De Mastodont en de Kondor, 1973). Rendra heeft vanwege zijn politieke acti viteiten en uitspraken ook wel eens gevangen gezeten. Zijn toneelstukken zijn moeilijk te vertalen omdat het non- verbale, de bewegingen niet opgeschre ven kunnen worden. Wil je een toneelstuk van hem regisseren, dan zul je eerst zelf naar dat toneelstuk moeten gaan kijken. Critici hebben weieens beweerd dat hij episch theater brengt. Rendra zegt hier over: 'Al ons theater is episch, want wayang is episch theater. Waar maken de westerlingen zich druk over.' Arifin C. Noer en Teater Kecil Arifin werd in 1941 in Cirebon geboren en overleed op 28 mei 1995. Hij begon al jong met het schrijven van gedichten en later van teksten voor radio en toneel. In 1968 vertrok hij naar Jakarta en richtte zijn Teater Kecil op. Kecil betekent klein. Arifin's bedoeling was om met zijn stuk ken kleine groepen van intellectuelen, studenten en academici te bereiken. Ook hij vertaalde aanvankelijk westerse toneelstukken, maar later begon hij ook zelf te schrijven. Hij schreef o.a. Mega- Mega (Wolken, 1964) en Sumur Tanpa Dasar(De bodemloze put, 1971). Arifin's poëtisch talent is duidelijk terug te vinden in 'Mega-Mega', dat half fantasie en half realiteit is, tussen droom en werkelijkheid. Tot zijn vroegtijdige dood in 1995 schreef en regisseerde Arifin regelmatig voor de film en televisie en heeft in deze kringen terecht een goede naam gekregen. Ook als dichter is hij heel bekend geworden. Putu Wijaya en Teater Mandiri Putu Wijaya werd in 1944 in Puri Anom, op Bali, geboren. Hij is van adel, studeer de rechten aan de Gadjah Mada Univer siteit, maar heeft nooit als jurist gewerkt. Hij heeft vijftien boeken en vier bundels met korte verhalen gepubliceerd. Putu Wijaya werkte enige tijd met Rendra, Arifin en Teguh Karya, maar hij is beken der als schrijver en regisseur van zijn eigen toneelgezelschap, dat hij in 1970 oprichtte. 32

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 32