Honden en inlanders (4) We who were saved Inget Mati Jurgen Cornelius Wilhelm Kreecke goed leest staat er in feite: ik weet niet of het bordje bestaat, maar het lijkt me sterk. Tot zover is er dus niets aan de hand. Maar nu komt 't, want hoe meer ik me in het onderwerp verdiep, des te meer raak ik ervan overtuigd dat het bordje 'Verboden voor honden en inlanders' wèl heeft bestaan. En ik leg ook wel degelijk mijn oor te luisteren bij de lezers van Moessonik doe niet anders, ledereen die het wil horen - en ook menigeen die het helemaal niet wil horen - vraag ik er naar. Op het onderwerp rassendis criminatie in Indië rust blijkbaar nog steeds een taboe, zoals uit uw reactie blijkt. Het bewuste bord heeft in elk groot zwembad gehangen, niet alleen in Tjikini (Batavia) of in Fort de Koek. En wel aan weerskanten van de zwembad-ingang. De onderkleur van het bord was wit geverfd en de letterkleur was zwart of rood. Het hing van de hoofdopzichter af of aan zwart of rood de voorkeur werd gegeven. De hoofdopzichter was in die tijd (vóór 1940) altijd een Hollander! De geïnterviewde Indonesiërs waren gematigd in hun uitlatingen over dit bord. In werkelijkheid stond op dit beruchte bord: 'Verboden voor blauwe trekhonden en Inlanders.' Met blauwe trekhonden werd in het toenmalige Indië, dat 350 jaar een kolonie van Nederland was, bedoeld Indische Nederianders\ Zelfwas ik toen zeven jaar oud en kon al lezen! Waarom ontkennen er toch zoveel Indischen, wat ze er in hun jeugd daar hebben meegemaakt en waarom willen ze er liever niet over praten of vertellen? De woorden discriminatie, allochtoon, autochtoon en mensenrechten moesten nog uitgevonden worden. Hoe noemden de meeste Hollanders ons in Nederland, toen we ons geboorteland - vaak gedwongen - moesten verlaten? Was het niet: zwart dropje, bruinjoekel, pindachi nees, poepchinees enzovoort? Maar deze stomme mensen begrepen niet, dat het bij de meeste Indische jeugdigen eelt op de ziel kweekte en ze een huid als een olifant kregen. Of horen deze woor den nu ineens ook onder omstreden uitla tingen? De waarheid is, dat dit snertbord medio 1938 plotseling door de Chinese timmer man onder toezicht van de Hollandse hoofdopzichter van de muur werd losge schroefd. Met de twee borden liep de hoofdopzichter onder zijn arm naar zijn kantoor. Wat er met die borden is gebeurd, is onbekend. In wiens opdracht dit losschroeven was gebeurd ook niet. Foto's bestaan er wel degelijk van dit beruchte ophangbord. Wijlen dr. H.J. de Graaf, die o.a voor Tong Tong (nu Moesson) geschiedenisartikeltjes schreef, had die foto's in zijn bezit. Ook van mensen, die werden opgehangen en zo als voorbeeldstelling bleven hangen van zes uur 's morgens tot kwart voor zes 's avonds. Zeker weten! Eind 1938 werd dit 'gebruik' tevens van de ene op de andere dag afgeschaft. Ook wijlen mijn vader bezat foto's van die bordjes en ophangpartijen. Nog genomen met een fototoestel met glazen platen, wat ik mij nog kan herinneren. Het Koninklijk Instituut voor de Tropen en het Amster dams Historisch Museum moeten de foto's nog hebben. Al zal het mogelijk ook weer ontkend worden. Het is nu een kwestie van goed en slim zoeken bij die instanties. Het boek Verboden voor honden en inlanders heb ik besteld en ik zal naar aanleiding van mijn persoonlijke beleve nissen in Nederlands-lndië hierover mijn eigen conclusies trekken. Mw. J. Weintré, Zutphen The people who are casting doubt on the decision to drop the atomic bomb on Hiroshima would do well to read The pri soners of the JapaneseGavin Daws's book. I speak from experience. For four years, from the age of 16, I was seperated from my Dutch parents by the Japanese and imprisoned with 1,650 other women and children in Kampili on the island of Celebes in what is now Indonesia. I believe the bomb saved our lives, alt hough it was too late for my father, who died under gruesome circumstances only a few weeks before in a Japanese prison. For him, and countless victims of the cruel military ambition of the Japanese, the tragedy was that the bomb did not come sooner. The young revisionists would have us believe it was unnecessary to sacrifice Japanese civilians, but they do not know what it was like to be a prisoner of the Japanese. It is easy from the perspective of 50 years, especially when our own life is not in jeopardy, to pontificate on President Truman's decision, but I was there, and I am grateful to him for having the courage and resolve to do what was necessary. I pray nuclear weapons will never be used again, but for those who were spared by that awful act to live out our lives, it was the right and wise choice. Margaretha Kantor-Smulders, Westfield New Jersey, VS (Deze brief is eerder verschenen in The New York Times) Ongetwijfeld de enige uitvaartonderne ming met een naam die Indische mensen aanspreekt. De vorige directeur de heer Ouwejan en zijn vrouw kwamen uit Indië en hij wist met de service die hij zijn klan ten verleende een sfeer van vertrouwe lijkheid en troost te scheppen. Het 'gedenk de doden' werd ook 'denk aan de levenden'. Door de jaren heen is dat het kenmerk geweest van Inget Mati en dat is het nóg. De nieuwe directie is op dezelfde voet doorgegaan, iets waar de Indische gemeenschap dankbaar voor is. Aan het gehekelde 'dumpen' zal Inget Mati zich daarom nooit schuldig maken. Wie dan wel? Toegegeven dat de vaak bergen, niet meer zo frisse bloemen bij het Monument bij de buitenstaander de associatie met dumpen oproept. Tenslotte blijft voor sommigen nog de vraag: mag een eerbewijs dat een bloem(stuk) aan een overledene toch is, wel tweemaal voor hetzelfde doel worden gebruikt? Of zou men al voor het overlij den moeten bepalen: laat de bloemen die je op mijn kist zou willen leggen, maar rechtstreeks naar het Indisch Monument brengen. Zou kunnen. LD In het vaste geloof dat God hem geroepen heeft tot een nieuw leven, is met grote ontroering, maar zo dankbaar voor alle liefde, kennis en inspiratie die hij ons gegeven heeft, geheel onverwacht overle den mijn geliefde man, onze vader en trotse opa Hij werd 76 jaar. Naarden M.E. Kreecke-van Kuijk Hilversum Palmyra Nieuwland-Kreecke Herman Nieuwland Franpoise Mylène Bussum Vivian Peereboom-Kreecke Hans Peereboom Sven Zeno Aalsmeer Raymond Kreecke Annelies Dol Boris 7 oktober 1995 'Flat Ravelijn' Graaf Lodewijklaan 108 1412 AX Naarden De H. Mis ten uitvaart werd gehouden op woensdag 11 oktober in de Parochiekerk van St. Vitus te Naarden, waarna de crematie plaatsvond in het crematorium 'Daelwijck' te Utrecht. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1995 | | pagina 5