Ed ga r Kleren voor Vos het leven ÊÉIÉ Geboren in Makassar als zoon van een KPM-kapitein, heeft mode-ontwerper Edgar Vos, wiens naam vooral bij de dames een belletje zal laten rinkelen, nog steeds dierbare banden met de tropen. 'Ik reed als jongen veel paard, we had den thuis zes paarden. Heerlijk om 's avonds of 's nachts uit te rijden. Maar als je langs een ravijn kwam, kon je beter de teugels loslaten. Zo'n paard weet in het donker beter de weg dan jijzelf...' her innert hij zich. 'De liefde voor versiering zat er vroeg bij mij in. Als kind al vond ik het heerlijk om mijn moeder op te poetsen bijvoorbeeld, met zelf gemaakte oorbellen of sieraden. Ze was een mooi mens en dol op kleren. Mijn eerste ontwerp was een beugeltas, met zo'n hengsel, weet je wel. Ik stuurde de tekening op naar mijn tante, ledereen was je tante in die tijd. Zij liet de tas voor mij maken.' Op zijn zeventiende jaar ging Edgar met zijn ouders naar Holland. Zijn enige broertje had hij in het kamp verloren. Eenmaal in Holland begon hij aan zijn carrière. Na de zgn. Overbruggings-HBS liet hij zich inschrijven aan de Rietveld Academie en kwam daarna als ontwerper terecht bij Maison Novelette in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam. Hij nam de zaak over en ging werken voor de fabrie ken Plaza, Vico en Macona, totdat hij een eigen formule voor de mode had bedacht, die tot op heden 'werkt'. Het fantastische aan Egar Vos is, dat hij naast zijn couture elk seizoen een begeerlijke confectie collectie brengt voor smallere beurzen. Zo'n collectie wordt in Bangkok of Hong Kong vervaardigd. 'Het moet wel in eigen hand gehouden wor den, en daarvoor werk ik samen met mijn vriend Geerd Eijsbouts, die daar mijn agent is en regelt dat de kleren goed gemaakt worden en betaalbaar blijven. Dit proberen we door de jaren heen zo te houden'. Deze confectie collectie wordt door heel Nederland in twintig Edgar Vos vestigingen verkocht en gaat als warme broodjes over de toonbank. De stoffen zijn mooi en kreuken niet, omdat Vos meestal garens laat gebruiken met 'stretch' erin, wat trouwens geen nieuw lichterij mag heten, want ook in de coutu re wordt veel gebruik gemaakt van kreuk- werend materiaal, omdat het beter valt. We zitten te praten in Edgar's werkka mer, ooit de ruimte waar in vroeger jaren de mannequins tweemaal per jaar de nieuwe collectie aan de modejournalisten toonden. Die ruimte is omgebouwd tot kantoor, de shows worden nu gehouden in prestigieuze hotels. Langs de rechter- muur strekt zich een enorme open kast uit met daarin de nieuwste modellen. Voile en tule voor de avondcreaties han gen in wolken geplooid als tot kleding gestolde dromen. Er wordt koffie voor ons gebracht en ik vraag hem of hij een gelukkig mens is. 'Ja, ik ben voor vijfennegentig procent gelukkig en voor vijf procent ongelukkig omdat ik oud en dik ben'. Hij lacht breed uit, charmant en met humor om zijn pes simistische kijk op zijn uiterlijk. 'Waar heb je je talent vandaan?' 'Van Onze Lieve Heer gekregen, maar ik werk heel hard. Ontwerpen is een vak waar je vierentwintig uur per dag mee bezig bent. 35

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 35