Ed ga r
Kleren voor
Vos
het leven
ÊÉIÉ
Geboren in Makassar als zoon van een
KPM-kapitein, heeft mode-ontwerper
Edgar Vos, wiens naam vooral bij de
dames een belletje zal laten rinkelen,
nog steeds dierbare banden met de
tropen.
'Ik reed als jongen veel paard, we had
den thuis zes paarden. Heerlijk om
's avonds of 's nachts uit te rijden. Maar
als je langs een ravijn kwam, kon je beter
de teugels loslaten. Zo'n paard weet in
het donker beter de weg dan jijzelf...' her
innert hij zich.
'De liefde voor versiering zat er vroeg bij
mij in. Als kind al vond ik het heerlijk om
mijn moeder op te poetsen bijvoorbeeld,
met zelf gemaakte oorbellen of sieraden.
Ze was een mooi mens en dol op kleren.
Mijn eerste ontwerp was een beugeltas,
met zo'n hengsel, weet je wel. Ik stuurde
de tekening op naar mijn tante, ledereen
was je tante in die tijd. Zij liet de tas voor
mij maken.'
Op zijn zeventiende jaar ging Edgar met
zijn ouders naar Holland. Zijn enige
broertje had hij in het kamp verloren.
Eenmaal in Holland begon hij aan zijn
carrière. Na de zgn. Overbruggings-HBS
liet hij zich inschrijven aan de Rietveld
Academie en kwam daarna als ontwerper
terecht bij Maison Novelette in de P.C.
Hooftstraat in Amsterdam. Hij nam de
zaak over en ging werken voor de fabrie
ken Plaza, Vico en Macona, totdat hij een
eigen formule voor de mode had
bedacht, die tot op heden 'werkt'. Het
fantastische aan Egar Vos is, dat hij
naast zijn couture elk seizoen een
begeerlijke confectie collectie brengt voor
smallere beurzen. Zo'n collectie wordt in
Bangkok of Hong Kong vervaardigd. 'Het
moet wel in eigen hand gehouden wor
den, en daarvoor werk ik samen met mijn
vriend Geerd Eijsbouts, die daar mijn
agent is en regelt dat de kleren goed
gemaakt worden en betaalbaar blijven.
Dit proberen we door de jaren heen zo te
houden'. Deze confectie collectie wordt
door heel Nederland in twintig Edgar Vos
vestigingen verkocht en gaat als warme
broodjes over de toonbank. De stoffen
zijn mooi en kreuken niet, omdat Vos
meestal garens laat gebruiken met
'stretch' erin, wat trouwens geen nieuw
lichterij mag heten, want ook in de coutu
re wordt veel gebruik gemaakt van kreuk-
werend materiaal, omdat het beter valt.
We zitten te praten in Edgar's werkka
mer, ooit de ruimte waar in vroeger jaren
de mannequins tweemaal per jaar de
nieuwe collectie aan de modejournalisten
toonden. Die ruimte is omgebouwd tot
kantoor, de shows worden nu gehouden
in prestigieuze hotels. Langs de rechter-
muur strekt zich een enorme open kast
uit met daarin de nieuwste modellen.
Voile en tule voor de avondcreaties han
gen in wolken geplooid als tot kleding
gestolde dromen.
Er wordt koffie voor ons gebracht en ik
vraag hem of hij een gelukkig mens is.
'Ja, ik ben voor vijfennegentig procent
gelukkig en voor vijf procent ongelukkig
omdat ik oud en dik ben'. Hij lacht breed
uit, charmant en met humor om zijn pes
simistische kijk op zijn uiterlijk.
'Waar heb je je talent vandaan?' 'Van
Onze Lieve Heer gekregen, maar ik werk
heel hard. Ontwerpen is een vak waar je
vierentwintig uur per dag mee bezig bent.
35