LAM AHOY ROTTERDAM Horen, zien en schrijven Madame Butterfly O 6,7, EN 8 APRIL 1996 vol cultuur, kunstnijverheid en folldore o.cr. door Lilian Ducelle Voor het huwelijk van een nichtje logeerden mijn moeder en ik voor een weekje in Soerabaja. Ik was 13 jaar. Het was de eer ste keer dat ik Soerabaja zag en kennismaakte met een grotere stad dan Malang. Misschien vindt u het gek, maar deze confron tatie is voor mij overweldigender geweest dan die met New York, San Francisco, Parijs, Mexico City, Singapore, steden die ik op veel latere leeftijd leerde kennen. Het was natuurlijk het volkomen nieuwe, het contrast met het rustige, kleine Malang en het drukke, bedrijvige leven in de havenstad. Wat een win kels, gebouwen, pasars. Een week was niet genoeg om goed kennis te maken met Pasar Toendjoenga, Aurora, Whiteway, Stadstuin, Dierentuin, Oedjoeng, ik werd er helemaal 'sinting' van. Ik zei tegen mijn moeder: 'Hier wil ik later werken', dat stond bij mij vast. En mijn moeder, goed bekend met mijn twijfelachtige toekomstaspiraties, vroeg bezorgd: 'Als wat?' We liepen toen door de dierentuin, logisch dat Ma mijn opmerking associeerde met een baan als hokken-schoonmaakster. Ik bedoelde echter alleen Soerabaja. De dag voor ons vertrek wilde mijn moeder naar de bioscoop. Madame Butterfly draaide in Krangan theater. Ma was dol op opera en ze zong zelf met haar mooie sopraan vele aria's. Puc cini's Butterfly was een van haar favourites. Ja, ik mocht mee, maar 18 jaar en ouder, zei de censuur (wat een zegen dat die nog bestond). Ma vond echter dat Madame Butterfly niets onzedelijks had en bovendien kende ik het verhaal. Maar... hoe kon ik voor 18 jaar doorgaan en de controle passeren? Nu was ik voor een Indisch meisje vrij groot (en vooral dik), kleding en een japonnetje en schoenen van mijn nicht maakten mij op slag een jonge dame. Nu nog die verduivelde vlechten. Ma rolde ze kunstig tot een koptelefoon en zette ze met haarspelden vast. Ik vond het een beetje lossig zitten. 'Niet alsmaar met je hoofd schudden!' zei Ma. Ik probeerde heel onverschillig te kijken toen de kaartjescon troleur me recht in de ogen keek. Ik voelde me op dat ogenblik zenuwachtiger dan een drugsdealer nu die met tien kilo cocaïne de Nederlandse grenscontrole passeert. Madame Butterfly was niet de opera die Ma verwacht had te ho ren, het was een film waar geen noot Puccini in werd gezongen. Dat zou onmogelijk zijn geweest voor de piepjonge Sylvia Sidney en Cary Grant, aan miniplaybacken deden ze toen (in 1932) niet. Maar de filmversie van het dramatische verhaal vond ik prachtig. De Amerikaanse zee-officier die verliefd werd op een Japanse geisha, Madame Butterfly. Ze had het op haar klompjes kunnen aanvoelen wat er zou gaan gebeuren. De zee officier (Pinkerton heette hij, geloof ik) voer terug naar zijn land en kwam getrouwd terug met een landgenote. Butterfly's hartje brak, ze kon niet langer leven met dit verdriet en de vernede ring. Ze knielde neer voor een altaar, bad, nam de dolk die voor haar lag in beide handen, bad nog eens en stak toen de dolk in haar buik. Harakiri. Madame Butterfly kukelde voorover, dood. The End. 'Adoeh, kasian!' hoorde ik in de rij achter mij zeggen. De lichten gingen aan, het publiek schuifelde naar buiten. Ik merkte op dat alle dames vochtige, rode ogen hadden, hier en daar veegde een zakdoek de sporen van medeleven weg. Dat kon toen makkelijk, in oorlog met Japan waren we nog niet en van Ereschulden was ook nog geen sprake. Ik keek naar mijn moeder, haar mond had die verbeten trek die ik zo goed van haar kende als iets haar niet zinde. Ik kon het wel raden: ze had bij de sterfscène van Butterfly de prachtige aria van Puccini gemist. Ik had maar één big worry: mijn koptelefoon. De haar spelden hadden het niet gehouden en mijn vlechten hingen half ontrold in mijn hals. Ik was dolblij toen we in een taxi stapten en ik de haarspelden uit mijn haar kon rukken. En weer gewoon 13 jaar kon zijn. Dat sjoemelen met mijn leeftijd heb ik nog vele malen in mijn leven met plezier en succes gedaan. Maakte een jongen waar ik niets voor voelde avances dan vertelde ik dat ik acht jaar ouder was dan hij. Ik zag hem wit wegtrekken en kort daarna vertrek ken. Wanneer voor het vervullen van een bepaalde job de leef tijd niet per se zwart op wit vermeld moest worden, gaf ik me altijd vijfjaar ouder uit dan ik was, voor de ervaring! Dat gebeur de zo vaak dat ik op het laatst zelf aan mijn juiste leeftijd twijfel de. Vrouwen geven zich meestal jonger op dan ze zijn. Dom, maak jezelf tien jaar ouder. Beter dat men zegt: 'Wat ziet die er jong uit voor haar leeftijd!' dan 'Ik had haar ouder geschat!'. Een ding staat bij me vast, na mijn 99ste word ik 101, zo'n schetterende drumband voor je huis vanwege de 100ste verjaardag, ik moet er niet aan denken! Balinese dansen, Boenga Melati en Indonesische klederdrachtshow Pentjak demonstratie, moderne en teyens Batik modeshows culinaire specialiteiten uit Sumatra (Padang) Java, Celebes en optreden van Wieteke van Dort, Hedy, Michael, Anneke Grönloh, Timeless, Hawaïen Treasure en anderen, krontjong en Ankloeng orkest, ook optredens Oriëntal-Four en nog veel meer! veel exotische authentieke proaukten uit Azië, houtsnijwerk, rotan meubelen, kinderattracties en "Dukun" enz. aanwezig! Openingstijden: zaterdag zondag ida 13.00-23.00 uur 12.00-23.00 uur 12.00-22.00 uur maandag Entreeprijzen: Volwassenen ƒ9,-, Senioren ƒ6.- en kinderen van 5-12 jaar ƒ4.- Gyttxcdend. all round (Land *7&e £nte>itai*ie>i6 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 8